Apple posílil pozici na evropském trhu tabletů, celkové prodeje klesly o 11,7 %

Sdílet

 Autor: IDG News Service
Malé tablety nahradily u spotřebitelů velké chytré telefony. Další nadějí pro trh v regionu EMEA je segment tabletů s odnímatelnými klávesnicemi; v roce 2020 by prodej těchto zařízení měl růst dvouciferným tempem.

Společnost IDC uvádí, že v druhém čtvrtletí 2019 se v regionu EMEA (Evropa, Blízký Východ a Afrika) prodalo necelých 9,6 milionu tabletů, což představuje meziroční pokles o 11,7 %. Trh stále trápí klesající spotřebitelská poptávka a nedostatek inovací.

Dobrou zprávou nicméně je, že se daří tabletům s odnímatelnou klávesnicí – prodej tohoto segmentu ve sledovaném období stoupl o 11,8 %. „K oživení došlo v silnější míře, než jsme očekávali,“ říká Daniel Goncalves z IDC.

„Růst podpořily zejména dodávky nového iPadu Air, jenž má spolu se Surface Go potenciál táhnout prodeje vzhůru. Jako zařízení střední třídy s odnímatelnou klávesnicí budou zajímavým produktem pro studenty,“ dodává Goncalves.

Západoevropský trh podle analytiků vykázal pokles o 6,6 %, oblast střední a východní Evropy, Blízkého Východu a Afriky se propadla o 18,7 %. Tablety z hledáčku spotřebitelů vytlačují zejména chytré telefony se sedmi- až osmipalcovým displejem.

Z hlediska výrobců se raduje Apple, jenž v druhém kvartálu 2019 udržel první příčku a zvýšil svůj tržní podíl na 25 %. Dvouciferný pokles si však připsali Samsung (o 13,4 %), Huawei (o 19,6 %) i Lenovo (o 13,2 %).

Amazon ve sledovaném období vykázal vysoký 53,7% růst, a to především v rámci příprav na každoroční slevový den Prime Day, kdy vylepšil svoji řadu cenově dostupných modelů Fire.

IDC odhaduje, že trh tabletů v regionu EMEA oslabí o 7,7 % ve třetím kvartálu a o 9,9 % za celý rok 2019. Nekončící útlum v segmentu tradičních tabletů pro spotřebitele by měl vyrovnat komerční segment a prodej konvertibilních tabletů.

V roce 2020 by měl prodej podnikových tabletů s odnímatelnou klávesnicí růst dokonce dvouciferným tempem. Do roku 2023 by pak měl trh podnikových tabletů v regionu EMEA posilovat v průměru o 4,7 % ročně.

Tabulka 1 – Výsledky trhu tabletů v EMEA za 2Q19 (miliony kusů)

Výrobce Prodej 2Q19 Podíl 2Q19 Prodej 2Q18 Podíl 2Q18 Meziroč. změna
1. Apple 2,408 25,1 % 2,374 21,9 % 1,5 %
2. Samsung 1,995 20,8 % 2,304 21,2 % -13,4 %
3. Huawei 1,141 11,9 % 1,420 13,1 % -19,6 %
4. Lenovo 831 8,7 % 957 8,8 % -13,2 %
5. Amazon 435 4,5 % 283 2,6 % 53,7 %
ostatní 2,778 29,0 % 3,515 32,4 % -21,0 %
Celkem 9,588 100 % 10,854 100 % -11,7 %

Zdroj: IDC

Tabulka 1 – Prognóza prodeje tabletů v EMEA podle OS (miliony kusů)

ICTS24

OS Prodej 2019 Podíl 2019 Prodej 2023 Podíl 2023 CAGR* '19-'23
1. Android 29,918 69,6 % 26,578 65,8 % -2,9 %
2. iOS 10,139 23,6 % 9,802 24,3 % -0,8 %
3. Windows 2,857 6,7 % 3,735 9,2 % 6,9 %
4. Chrome OS 42 0,1 % 277 0,7 % 60,1 %
5. Linux 3 0,0 % 7 0,0 % 24,7 %
Celkem 42,959 100 % 40,399 100 % -1,5 %

* složená roční míra růstu

Zdroj: IDC