Společnost IDC uvádí, že v druhém čtvrtletí 2019 se v regionu EMEA (Evropa, Blízký Východ a Afrika) prodalo necelých 9,6 milionu tabletů, což představuje meziroční pokles o 11,7 %. Trh stále trápí klesající spotřebitelská poptávka a nedostatek inovací.
Dobrou zprávou nicméně je, že se daří tabletům s odnímatelnou klávesnicí – prodej tohoto segmentu ve sledovaném období stoupl o 11,8 %. „K oživení došlo v silnější míře, než jsme očekávali,“ říká Daniel Goncalves z IDC.
„Růst podpořily zejména dodávky nového iPadu Air, jenž má spolu se Surface Go potenciál táhnout prodeje vzhůru. Jako zařízení střední třídy s odnímatelnou klávesnicí budou zajímavým produktem pro studenty,“ dodává Goncalves.
Západoevropský trh podle analytiků vykázal pokles o 6,6 %, oblast střední a východní Evropy, Blízkého Východu a Afriky se propadla o 18,7 %. Tablety z hledáčku spotřebitelů vytlačují zejména chytré telefony se sedmi- až osmipalcovým displejem.
Z hlediska výrobců se raduje Apple, jenž v druhém kvartálu 2019 udržel první příčku a zvýšil svůj tržní podíl na 25 %. Dvouciferný pokles si však připsali Samsung (o 13,4 %), Huawei (o 19,6 %) i Lenovo (o 13,2 %).
Amazon ve sledovaném období vykázal vysoký 53,7% růst, a to především v rámci příprav na každoroční slevový den Prime Day, kdy vylepšil svoji řadu cenově dostupných modelů Fire.
IDC odhaduje, že trh tabletů v regionu EMEA oslabí o 7,7 % ve třetím kvartálu a o 9,9 % za celý rok 2019. Nekončící útlum v segmentu tradičních tabletů pro spotřebitele by měl vyrovnat komerční segment a prodej konvertibilních tabletů.
V roce 2020 by měl prodej podnikových tabletů s odnímatelnou klávesnicí růst dokonce dvouciferným tempem. Do roku 2023 by pak měl trh podnikových tabletů v regionu EMEA posilovat v průměru o 4,7 % ročně.
Tabulka 1 – Výsledky trhu tabletů v EMEA za 2Q19 (miliony kusů)
Výrobce | Prodej 2Q19 | Podíl 2Q19 | Prodej 2Q18 | Podíl 2Q18 | Meziroč. změna |
1. Apple | 2,408 | 25,1 % | 2,374 | 21,9 % | 1,5 % |
2. Samsung | 1,995 | 20,8 % | 2,304 | 21,2 % | -13,4 % |
3. Huawei | 1,141 | 11,9 % | 1,420 | 13,1 % | -19,6 % |
4. Lenovo | 831 | 8,7 % | 957 | 8,8 % | -13,2 % |
5. Amazon | 435 | 4,5 % | 283 | 2,6 % | 53,7 % |
ostatní | 2,778 | 29,0 % | 3,515 | 32,4 % | -21,0 % |
Celkem | 9,588 | 100 % | 10,854 | 100 % | -11,7 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 1 – Prognóza prodeje tabletů v EMEA podle OS (miliony kusů)
OS | Prodej 2019 | Podíl 2019 | Prodej 2023 | Podíl 2023 | CAGR* '19-'23 |
1. Android | 29,918 | 69,6 % | 26,578 | 65,8 % | -2,9 % |
2. iOS | 10,139 | 23,6 % | 9,802 | 24,3 % | -0,8 % |
3. Windows | 2,857 | 6,7 % | 3,735 | 9,2 % | 6,9 % |
4. Chrome OS | 42 | 0,1 % | 277 | 0,7 % | 60,1 % |
5. Linux | 3 | 0,0 % | 7 | 0,0 % | 24,7 % |
Celkem | 42,959 | 100 % | 40,399 | 100 % | -1,5 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC