Apple vs Facebook – Souboj o virtuálno

3. 11. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Důvěra je potřeba i ve virtuálním světě. Jak dopadne střet Applu s Metou?

Zdá se, že Apple jde do přímého souboje s Facebookem aka Metou, když obě firmy hodlají příští rok uvést na trh headsety pro smíšenou realitu. K takovému střetu se schylovalo už delší dobu a bude zajímavé sledovat, jak se vyvine, uvážíme-li, jak odlišný přístup obě firmy mají k otázkám ochraně soukromí.

Co se dozvíte v článku
  1. Co prohlašuje Facebook
  2. Co plánuje Apple
  3. V čem je síla?
  4. Na realitě záleží
  5. Bitva na obzoru

Dle reportu magazínu Bloomberg Apple svůj set představí už na začátku roku a nepůjde prý o levnou záležitost. Zařízení má být vybaveno jedním z pokročilých procesorů, senzory a displejem podporujících funkce související se zobrazováním postav v podobě avatarů.

Co prohlašuje Facebook

Facebook minulý týden oznámil, že změní své firemní jméno na Meta coby součást záměru vytvořit virtuální síť, v níž se bude možno pohybovat s využitím smíšené reality. Společnost zamýšlí, že takové univerzum bude určeno k práci i zábavě, přičemž z veškerých vašich aktivit v něm bude profitovat. Takový lépe financovaný Second Life s nižší mírou tvůrčí anarchie, s více reklamami, a ne zrovna transparentním sběrem vašich dat, můžeme-li odhadovat.

Co plánuje Apple

Apple ve svých plánech tak konkrétní jako Facebook zatím není, ačkoliv jeho šéf Tim Cook se netají tím, že na rozšířenou realitu vsází vše. Profitovat hodlá hlavně z prodeje hardwaru a softwaru, ale částečně také z marží, jejichž výše je už několik měsíců žhavým tématem diskuzí mezi firmou a vývojáři třetích stran. V každém případě, bitva o „metaverzum“ začala a v sázce je skutečně mnoho. Společnost Goldman Sachs očekává, že VR a AR trh dosáhne v roce 2025 hodnoty 80 miliard dolarů.

V čem je síla?

Odkazovaný report Bloombergu se zabývá zejména gamingem, což je dáno jednoduše tím, že videohry generují zdaleka nejvíc zisků napříč všemi obchody s aplikacemi. Úspěch na novém bitevním poli však bude záviset i na ochotě uživatelů utratit peníze v prvé řadě za specializovaný hardware.

Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?

Troufám si tvrdit, že mezi hráči jich bude jen málo, a že kdokoliv, kdo bude chtít uspět, bude muset zacílit jinam. Na firmy. V rámci velkých firem už je AR/VR postupně implementována, ať už jde o výrobu, retail či různé typy služeb. Není těžké si představit, že standardem se nová realita brzy stane také v oblasti realit nebo že některé obchody své výkladní skříně přesunou rovnou do virtuálu.

Na realitě záleží

V čem příliš smysl nevidím, je přenášení zkušeností přístupných na běžném internetu způsobem, kdy vás odpojí od reálného prostředí. Z toho důvodu je pro mě atraktivnější realita rozšířená víc než ta zcela virtuální. Protože i z toho nejlepšího ryze virtuálního prostředí si člověk musí alespoň čas od času odskočit do skutečného světa. Proto dává smysl rozšířená realita vylepšující skutečný svět a vytvářející nové podnikatelské příležitosti. A i proto se přístup Applu k nové realitě zdá praktičtější než ten, který propaguje Mark Zuckerberg čili čistě virtuální.

Bitva na obzoru

Samozřejmě je ještě brzy na to odhadovat, jakým směrem se bitva o metaverzum bude ubírat. Zatímco však Facebook / Meta stojí před základním úkolem napravit svou reputaci a obnovit důvěru svých uživatelů narušenou laxním přístupem k zabezpečení a ochraně soukromí, Apple se může soustředit na skutečný technologický progres. 

ICTS24

Lze očekávat, že za tímto účelem využije své stávající portfolio výhod, včetně silného vývojářského ekosystému a široké nabídky hardwaru i softwaru. Zároveň je pravděpodobné, že se zaměří na rozvoj svých asistivních technologií, s jejichž využitím vytvoří virtuální prostředí, v němž bude možné pracovat, učit se i hrát si.

Výhodou Applu jsou desítky let vývoje, na němž může stavět, zatímco nevýhodou Facebooku je nedostatek důvěry uživatelů v jeho značku. A proč by v tomto ohledu měli být uživatelé – ať už ti běžní či firemní – benevolentnější ve virtuálním světě než v tom skutečném?