Apple vs. Google vs. Microsoft: Kdo vyhraje?

24. 2. 2010

Sdílet

Do jaké míry se vzájemná konkurence těchto společností bude zvyšovat či zmenšovat, kdo má nejlepší vyhlídky do budoucna a kdo je naopak nejvíce náchylný udělat nějakou zásadní chybu?

Apple, Google i Microsoft se dlouhodobě nachází ve stavu třístranného boje o dominantní tržní postavení. Oblastí, ve kterých se denně střetávají, je skutečně velké množství. Za všechny jmenujme například mobilní telefony, operační systémy, internetové vyhledávání či nejrůznější aplikace. Doménou Google je především internetové vyhledávání, Microsoft zase vlastní operační systémy a Apple se orientuje na high-endový hardware a multimediální zařízení.

Ačkoliv je Apple nyní na koni, ze všech tří společností je nejvíce zranitelný právě on. To proto, že jeho úspěch je postaven na vizi a talentu jediné osoby. Tou je Steve Jobs. Ve většině firem by se po příchodu nového generálního ředitele nic zásadního nezměnilo, společnost by bez problémů dál fungovala. To však není případ Applu, který stojí a padá právě s přítomností Jobse. Jobs je Apple.

Než se Jobs v roce 1996 vrátil do vedení, zmítal se Apple v obrovských problémech. Byl to právě Jobs, kdo ukončil ztrátové projekty (např. Newton), zasadil se o vznik mnoha inovativních produktů (Mac OS X, iPod, iPhone či iMac) a celkově společnost oživil. Harvard Business Review ho v minulém roce dokonce označil za nejcennějšího generálního ředitele na světě. Pod jeho vedením totiž tržní hodnota Applu vzrostla přibližně o 150 miliard dolarů.

Pro Apple je to dobrá a špatná zpráva zároveň. Dokud bude Jobs jeho součástí, všechno by mělo jít hladce. Jobs však nemůže být CEO věčně a neexistuje žádný jeho následovník, žádný další vizionář. Osud Applu po jeho odchodu bude nejistý. Apple, mnohem víc než Google a Microsoft, má obchodní model podobný Hollywoodu. Ke svým ziskům potřebuje komerční trháky. Jejich přísun se odchodem Jobse zastaví.

ICTS24

Nejlepší vyhlídky ze všech tří společností má Google. Na trhu s internetovým vyhledáváním má téměř monopolní postavení. Díky tomu disponuje dobrou pozicí pro expanzi, možností financovat své nové projekty. Přestože občas ztrácí své zaměření, některé jeho nové oblasti jsou do budoucna velkým příslibem. Google si tak nemusí dělat těžkou hlavu z toho, že pravděpodobně nebude nikdy schopen konkurovat Microsoftu na trhu s operačními systémy.

A konečně Microsoft. Ten spadá někam mezi Apple a Google. Na rozdíl od Applu ke svému úspěchu žádné velké hity nepotřebuje. Své pozice v různých oblastech trhu má jisté a Google zde pro něj nepředstavuje žádnou hrozbu. Uvedení Windows 7 ukázalo, že nový operační systém stále přináší velké množství příjmů, a ačkoliv Microsoft není schopen sesadit Google z pozice nejpoužívanějšího vyhledávače, Bing mu také umí vydělat. Do budoucna to tak vypadá , že Google bude i nadále růst a Microsoft stagnovat. U Applu záleží na setrvání Steva Jobse.