Chytré mobilní telefony, takzvané smartphony, podle statistik agentury Gartner v současnosti představují 66 procent celkového trhu s mobilními telefony, analytici Gartneru odhadují, že do čtyř let tento podíl stoupne na 90 %. "Rozdíl v ceně mezi klasickými mobily a smartphony se nepřestává snižovat," říká Roberta Cozza, analytička společnosti Gartner, a dodává: „Prodeje klasických telefonů klesly ve třetím čtvrtletí o čtvrtinu, smartphony vzostly o pětinu, celkový trh tak ve třetím čtvrtletí vykázal stagnaci."
Nejvyšší růst prodejů smartphonů vykázala východní Evropa, střední Východ a Afrika, kde meziroční prodeje stouply o téměř 50 procent. Například USA již Gartner považuje za zralý trh, přesto nárůst dosáhl více než osmnácti procent. V západní Evropě pak prodeje smartphonů propadly o 5,2 procent.
Lídrem trhu zůstává jihokorejský Samsung, tržní podíl však spadl z 32,1 % v 3. čtvrtletí 2013 na 24,4procentní podíl letos. I tak Samsung prodal přes 73 milionů chytrých telefonů a před dalšími konkurenty drží takřka dvojnásobný náskok.
Mírně posílil Apple se svými iPhony (z 12,1 % na 12,7 %). Skokanem roku je pak čínská značka Xiaomi, která dokázala prodat téměř 15,8 milionu kusů přístrojů (téměř pětkrát více než vloni), což představuje tržní podíl 5,2 % a celkově čtvrtou globální pozici. Rostl i aktuálně třetí Huawei, který s téměř 16 miliony prodanými smartphony získal 5,3 procent trhu.
Celkově lze konstatovat, že stále roste pozice čínských producentů chytrých telefonů. Lenovo sice přišlo o globální pozici trojky, když se tržní podíl snížil z 5,2 % na pět procent, nicméně i tak firma prodala o dva a čtvrt milionu přístrojů více než vloni.
Tržní podíly výrobců smartphonů ve 3. čtvrtletí 2014
Značka |
Tržní podíl |
Samsung |
24,4 % |
Apple |
12,7 % |
Huawei |
5,3 % |
Xiaomi |
5,2 % |
Lenovo |
5,0 % |
Zdroj: Gartner