Hlavní navigace

Applu začíná růst konkurence pro iPhone App Store

13. 3. 2024

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Dva nové obchody s aplikacemi třetích stran pro iPhone jsou prvními a nejspíš nikoliv posledními vlaštovkami.

První dva evropské obchody s aplikacemi třetích stran pro iPhone ukazují, jak mohou fungovat jinak. Ten první je tzv. white-label či bezznačkovou službou pro distribuci aplikací, druhý představuje všeobjímající předplatné. Oba obchody jsou před spuštěním poté, co byl Apple nucen otevřít se obchodům s aplikacemi a platebním systémům třetích stran. 

Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?

Zdá se pravděpodobné, že brzy bude do provozu uvedeno více takových obchodů, přičemž zajímavé je hlavně to, že oba obchody se zdají být ochotny zkoumat nové obchodní modely distribuce aplikací.

Pro podniky: Mobivention

Tržiště aplikací Mobivention, které je zpočátku dostupné v Německu, se chce stát bezpečným místem, odkud lze stahovat aplikace pro zaměstnance, partnery a zákazníky. To znamená, že podniky na něm mohou distribuovat vlastní interně vyvinuté aplikace i aplikace vytvořené poskytovateli služeb. Důraz je však kladen na aplikace používané zaměstnanci.

Tato alternativa k App Storu byla zřejmě vyvinuta v „úzké spolupráci“ s Applem, a to přímo v jeho irské centrále. 

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

„Naším cílem je poskytnout firmám inovativní platformu, která jim umožní zapojit se do rostoucího obchodu s aplikacemi a zvýšit jejich konkurenceschopnost,“ uvedl Hubert Weid, výkonný ředitel společnosti Mobivention.

Společnost bude ostatním poskytovat white-label verzi obchodu, kterou lze přizpůsobit individuálním potřebám – její řešení tak může využít i firma, která si chce vybudovat vlastní obchod s aplikacemi. Ačkoli se nabídka zdá být zajímavá, není levná. 

Základní balíček podporuje omezený počet stažení aplikací a jeho zřizovací poplatek činí 950 eur spolu s paušálním měsíčním poplatkem. Cena však může dosáhnout až 9 950 eur plus měsíční poplatek za neomezené stahování.

Za tuto cenu se zdá pravděpodobné, že nabídka osloví poměrně omezený trh. Je však potenciálně zajímavá pro podniky, které uvažují o tom, jak vytvořit vlastní jedinečný portál pro aplikace pro zaměstnance.

Předplatitelská služba: SetApp

Druhá obchodní nabídka, která by mohla nastartovat vlnu alternativ k App Storu v Evropě, je plánována na duben a pochází od společnosti SetApp.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

Uživatelé počítačů Mac už možná znají službu SetApp, která nabízí přístup k výběru aplikací třetích stran pro počítače Mac na základě předplatného za 9,99 dolaru měsíčně. To je model, kterého se teď SetApp drží i pro svůj obchod s aplikacemi pro iPhone, kde bude nabízet „pečlivě vybraný sortiment aplikací, včetně oblíbených aplikací z katalogu Setapp“.

„Nastavujeme novou cestu pro softwarový průmysl směrem k lepšímu a rozmanitějšímu ekosystému aplikací. To zákazníkům nabídne větší výběr a celkově lepší uživatelský zážitek,“ řekl Oleksandr Kosovan, generální ředitel a zakladatel společnosti MacPaw.

Zájemci o přístup k aplikaci Setapp Mobile se mohou zapsat na čekací listinu.

ICTS24

Dlouhodobý výhled

Budoucnost obchodů s aplikacemi třetích stran nevidím příliš optimisticky. Myslím, že počáteční rozšíření bude rychle následováno bezpečnostními obavami a rychlými fúzemi a akvizicemi. Zároveň by však mělo být zajímavé sledovat další obchodní modely, které se objeví, mezi nimiž se mohou objevit skuteční inovátoři. Jsem si jistý, že takových obchodů postavených na nových obchodních modelech bude vznikat víc.

Pokud se nacházíte v EU a chcete na zařízení Apple využívat obchod s aplikacemi třetích stran v EU, musí být uživatelské Apple ID registrováno v zemi EU a uživatel se musí fyzicky nacházet na území EU. Obchody s aplikacemi v EU můžete používat i 30 dní po opuštění regionu. Poté budou vaše aplikace nadále fungovat, ale nebudete je moci aktualizovat.

 

Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.