Hlavní navigace

Assassin’s Creed

1. 12. 2008

Sdílet

Výjimečné hry nestárnou a jsou navěky ukryté v našich srdcích. Roky běží, desítková hodnocení se rozpadají v ...


Výjimečné hry nestárnou a jsou navěky ukryté v našich srdcích. Roky běží, desítková hodnocení se rozpadají v prach a zůstávají jen pocity, jež v nás tyto klenoty zanechají.
Žvot ve Svaté zemi během třetí křížové výpravy nebyl žádné peříčko, o čemž se přesvědčíte v nové third person akci z montrealského studia společnosti Ubisoft. Jeden z nejnadějnějších titulů posledních několika let je konečně na světě, aby všem hráčům dokázal. Je však skutečně tak dokonalý, jak nám jej půvabná producentka Jade Raymond dlouhé měsíce malovala? Co když chce pouze notorické kritiky přesvědčit o dokonalosti prvního dílu zbrusu nové akční série?

Pro svatou věc

S hlavním hrdinou Assassin’s Creed bychom se rozhodně nechtěli osobně setkat. Přes svůj mladičký věk patří mezi nejschopnější haššašíny a jeho vybroušené umění zabíjet mu náležitě stouplo do hlavy. Jmenuje se Altair Ibn La-Ahad (v doslovném překladu „Letící syn nikoho“), je arogantní, namyšlený a na dodržování přísných pravidel sekty Svatých zabijáků zvysoka kašle. Když však na začátku hry kvůli svým rozmarům nesplní důležitý úkol, musí být náležitě potrestán. Je zbaven hodnosti a dostává druhou šanci – jeho osud a vývoj historických událostí na konci 12. století tak leží ve vašich rukou.
Co má však s Altairem společného současný barman Desmond Miles, držený v prostorách společnosti Abstergo Industries? Po spuštění hry se dozvíte, že agilní Altair je Desmondův prapředek a zmatený barman v sobě ukrývá genetickou paměť všeho, co tento „terorista“ napáchal. Modlí se však vůdce syrských haššašínů Al Mualim skutečně za mírové řešení konfliktu, nebo sleduje jiné cíle? Proč Abstergo Industries touží po odhalení tajemství již dávno zapomenutého Altaira?

Za křižáky do Akkonu

Assassin’s Creed seženete ve verzích pro PlayStation 3 či Xbox 360 a v prvním čtvrtletí 2008 nepřijdou zkrátka ani počítačoví hráči. Nejde však o klasickou third person akci – vývojáři stvořili v mnoha ohledech originální titul. Navrhli a uvedli do chodu fungující prostředí, jež může být směle předváděno na hodinách dějepisu. Odlišná architektura tří hlavních měst (Jeruzalém, Damašek, Akkon) je zpracována do nejmenšího detailu a Assassin’s Creed je tak dalším uměleckým skvostem na poli herní zábavy. Když pak k devíti odlišným čtvrtím (každé město nabízí tři) připočteme ještě sídlo haššašínů v Masyafu a rozlehlou plochu Království s řadou vojenských táborů a vesniček, máte postaráno o zábavu na desítky hodin. Hlavní příběhová linie tolik prostoru zdaleka nenabízí, ale prosvištět touto hrou s cílem co možná nejrychlejšího dokončení by byl takřka smrtelný hřích. V případě Assassin‘s Creed totiž hodně záleží na tom, jakým způsobem se k roli zabijáka postavíte. Můžete jej zběsile hnát od jednoho úkolu ke druhému, propadnout stereotypu a po pár hodinách hru znuděně vypnout, nebo naopak vychutnávat vše, co autoři štědře nabízí.
Rozhodně nejde o dokonalý titul, ale i přes výsledné hodnocení vás častokrát přepadne vtíravý pocit, že tahle hra je jednou z mála, jež si rozhodně zaslouží ultimátní skóre. Euforické stavy ovšem střídají střízlivější fáze, kdy na povrch vyplouvají méně či více závažné nedostatky. Určitě bychom ocenili větší variabilitu základních či vedlejších úkolů, které se v podstatě od začátku až do konce neustále opakují. Tyto hrubky však autoři vyvažují jinými prvky a forma zde částečně vítězí nad obsahem. Během hry musíte popravit devět důležitých osob a před každou cestou na druhý břeh následuje jakási haššašínská rutina. Vstoupíte do nové čtvrti a začnete obhlížet situaci – prozkoumáte okolí, vyhledáte vysoké stavby či věže a z jejich vrcholků zjistíte, co se kolem děje. Tu obhroublí dozorci lynčují prostý lid, tam řečník blbne lidem hlavy a zaslouží si pořádnou nakládačku a jinde můžete ukrást důležité dokumenty nebo vyslechnout zajímavý rozhovor. Dozvíte se více informací o vaší oběti, kudy se k ní nejlépe dostanete či kde se poflakují stráže, s vaším postupem seznámíte místního agenta a vyrazíte na lov. Když vám pak oběť pláchne, pobijete ochranku a začnete jí pronásledovat po střechách domů i na rušných ulicích. A právě v těchto chvílích oceníte pomoc zachráněných civilistů, kteří záměrně zdržují váš cíl i všechny vojáky, kteří jdou Altairovi po krku.

Čekání na next-gen skončilo

Nedílnou součástí Assassin’s Creed je poskakování po střechách, krkolomné kousky hodné cirkusových akrobatů či brutální boje muže proti muži, kde ke slovu přichází studená ocel. Na ovládání si zpočátku sice budete muset chvíli zvykat, ale jakmile vám přejde do krve, stanete se postrachem všech nepřátel. Altair jako anděl smrti udeří v tu nejneočekávanější chvíli, bleskurychle skoncuje se skupinkou rytířů a zmizí v okolním davu. Města žijí vlastním životem, chlubí se rozdílnou architekturou a nad hloubkou detailů zůstává rozum stát. Assassin’s Creed lze bez okolků zařadit mezi nejlépe vypadající akční hry, jaké kdy spatřily světlo světa. Můžeme si postěžovat na opakující se modely postav, ale v porovnání s celkovým zpracováním virtuálního světa jde skutečně o maličkost. Jakmile vyšplháte na tu nejvyšší věž v Jeruzalémě, rozhlédnete se po okolí a skočíte střemhlav do kupky sena hluboko pod vámi, zmocní se vás zvláštní, těžko definovatelný pocit. Ano, tohle je skutečně ten pravý next-gen!
Podobné zážitky vás čekají takřka na každém kroku – při prvním pohledu na Damašek z vyvýšeného místa nad městem, při procházení přísně střežené městské brány v doprovodu mnichů v bělostných robách nebo při jízdě v koňském sedle po Království. Ať vezmete do ruky klasický meč nebo zabijáckou kudlu, jakmile se naučíte využívat protiútoků, okusíte jedny z nejlepších animací středověkého způsobu boje. Altair nepřátele porcuje s grácií hodnou obdivu – rychle, efektivně a bez emocí – jako profesionál, kterým ve svém řemesle bezpochyby je. Po úspěšné aktivaci protiútoku systém automaticky určí, jakou akci hlavní hrdina provede a během hry tak budete stále objevovat nové kousky.
Záleží tedy pouze na vás, jak se k Assassin’s Creed postavíte, a pokud se budete chtít především bavit, autoři vás náležitě odmění. Co však nelze omluvit, je absence titulků a občasné zasekávání playstationové verze hry. Na zmiňovaném technickém problému naštěstí autoři již usilovně pracují a brzy bychom se měli dočkat opravného
patche.

ALTAIR JAKO ANDĚL SMRTI UDEŘÍ V TU NEJNEOČEKÁVANĚJŠÍ CHVÍLI, BLESKURYCHLE SKONCUJE SE SKUPINKOU RYTÍŘŮ A ZMIZÍ V OKOLNÍM DAVU.
third person akce 8.9
Výrobce: Ubisoft Montreal
Vydavatel: Ubisoft
Distributor v ČR: Cenega Czech
Lokalizace: žádná
Cena: 1 899?Kč (X360, PS3), 999?Kč (PC)
Multiplayer: ne
assassinscreed.uk.ubi.com

Autor článku