Chytrá mobilita ovlivní nejen výrobce a prodejce aut, ale také všechny související obory. Už jen tím, že posouvá těžiště inovací v automobilovém průmyslu od mechaniky k informačním technologiím. Zjednodušeně řečeno: auto se stane pouhým mechanickým základem, z něhož se teprve, po implementaci příslušných technologií, stane plnohodnotný produkt splňující požadavky éry chytré mobility.
To má spoustu dopadů, z nichž nejviditelnější je nesmírně bolestivý pro současné automobilky: auto jakožto mechanický základ se pomalu stává komoditou. S tím souvisejí stejné problémy, jako provázejí komoditizaci v kterémkoli oboru – především nemožnost konkurovat jinak než cenou, což vede k drastickému propadu marží.
Automobilky se naštěstí mohou poučit z oborů, kde komoditizace již proběhla nebo kde právě mění trh. A nemusí jít nutně o komoditní produkty – příkladem jsou telekomunikace, kde je komoditou vlastní konektivita. Mimochodem právě telekomunikační operátoři mohou být těmi, kdo se zakousne do automobilového byznysu a urve pro sebe velkou část tržeb v celém ekosystému.
Bez nehody rovnou do obchodu
Obranou proti dopadům komoditizace může být aktivní účast v ekosystému chytré mobility a využití některých byznysových příležitostí, které chytrá mobilita přinese. Znamená to však zapojit se do úplně nových vztahů a dodavatelských řetězců – a to nikoli nutně v roli lídra. Tato role může připadnout například již zmíněným telekomunikačním operátorům. V každém případě však dnešní hráči v automobilovém průmyslu musí bezpodmínečně vyvinout vlastní schopnosti v oblasti IT.
Chytrá mobilita znamená schopnost dopravních prostředků získávat, využívat a vytvářet informace. Jen jedním z efektů bude, že auta budou přebírat čím dál větší podíl na řízení, až se stanou autonomními dopravními prostředky, jimž stačí pouze zadat cíl cesty. Důležitější je, že dávno před dosažením tohoto vzdáleného cíle informace umožní snížit nehodovost, optimalizovat trasy a zkrátit přepravní časy, snížit spotřebu paliva a související emise všeho druhu – ale také vytvořit úplně nové formy zábavy a nakupování. Možnost objednat přímo z vozu zboží a po cestě si ho vyzvednout – to má potenciál výrazně ovlivnit maloobchodní trh.
V souvislosti se zemětřesením, jaké přinese éra chytré mobility, se nabízejí úplně nové strategické otázky. Budou dodavatelé technologií dotovat auta výměnou za související obchodní příležitosti? Budou zákazníci ochotni vyměnit tradiční model vlastnictví vozu za model jeho dostupnosti na vyžádání? Budou vlády vyžadovat povinné on-line sledování všech vozidel (například s cílem určit individuální spotřebu CO2 jednotlivých pasažérů)? Má smysl přepracovat kvůli autům připojeným k internetu definici mobilního elektronického prodeje?
Odpovědi na tyto otázky zatím neznáme, ale určitě stojí za námahu připravovat se na to, až budou reálně na stole. V té době se totiž budou rozdávat karty pro celou další epochu automobilismu a dopravy vůbec.