Mindell je profesor historie inženýrství na Massachusettském technologickém institutu a jeho argumenty proti autonomním vozidlům prý nejsou založeny na principech, ale na historii.
„Podle historických faktorů je to špatný přístup,“ tvrdí Mindell. „Máme k dispozici až 40 let důkazů,“ dodal s odkazem na vesmírný program Apollo, díky kterému přistáli američtí astrounati šestkrát na Měsíci.
Měsíční mise měly být původně plně automatizované a astronauti měli být pouze pasivními cestujícími. Dopadlo to však tak, že astronauti ovládali velké množství důležitých funkcí včetně finálního přistání na Měsíci.
Úroveň automatizace se podle Mindella pohybuje na škále od jedné do 10. Mířit na ten nejvyšší stupínek však nemusí nutně znamenat větší úspěch než rovnovážné spojení člověka a technologie.
„Digitální počítače v Apollu umožnily astronautům letoun zčásti ovládat. Byli tak blíže perfektní pětce,“ potvrzuje Mindell. „Sofistikovanost počítače a softwaru kdysi neznamenala, že člověk nebyl potřeba, ale dávala mu plnou kontrolu nad přistáním.
Mindell uvedl další příklad v komerčních aerolinkách. Ty sice disponují automatizovanými systémy jako autopiloty nebo automatickým přistávání, ale k ovládání letounů je i přesto potřeba vysoce trénovaných pilotů. Ti totiž v kokpitu provádějí rychlá a důležitá rozhodnutí.
„Komerční létání je neuvěřitelně bezpečné. Jedním z důvodů je spousta technologicky vyspělých systémů, avšak tyto systémy nejsou dokonalé. Lepidlem, které je drží pohromadě, je člověk,“ uvedl Mindell, který je mimo jiné také kvalifikovaný pilot. Piloti v aerolinkách neustále provádí malé korekce v letu nebo opravují chyby v systémech kontrolujících vzdušnou dopravu.
Mindell však větší, že autonomní vozidla řidiče zbaví určitého množství práce, kterou je v autě třeba vykonat. Totální automatizace však není žádoucí.
„Existuje myšlenka, že pokrok v robotice povede k plné autonomii. Může to být zajímavý námět k výzkumu, ale ve skutečném světě může všechno vypadat jinak,“ tvrdí Mindell. „Musíme přehodnotit myšlenku pokroku tak, aby nešlo o pokrok k naprosté autonomii, ale o pokrok ke spolehlivým, transparentním, bezpečným a interaktivním systémům. K automobilům, které udělají to, co po nich chci pouze tehdy, když to po nich chci.“