Mezinárodní telekomunikační unie, specializovaná agentura založená organizací OSN a jež se zabývá problematikou informačních a komunikačních technologií, už dlouho prosazuje globální spolupráci v řadě technických oblastí.
Nyní oznámila historicky první standard pro big data, tedy taková data, která díky své povaze nemohou být zpracována či analyzována s využitím tradičních technologií a nástrojů.
Nový mezinárodní standard detailně popisuje požadavky, možnosti a druhy využití na cloudu založených big dat, s důrazem na výhody, kterých díky nim lze dosahovat v globálním měřítku. Standard rovněž nastiňuje, jak mohou být cloudové systémy využívané pro poskytování služeb pro big data.
„Nový standard poskytuje mezinárodně schválené zásady pro cloudová big data,“ říká Chaesub Lee, šéf Úřadu telekomunikační standardizace při ITU. „Stanoví jednotnou terminologii používanou v oblasti big dat a nabídnou společný základ pro vývoj služeb pro big data a podpůrné technické normy.“
V čerstvé zprávě ITU jsou nastíněny také doporučení a náležitosti týkající se sběru dat, jejich vizualizace, analýzy, úschovy a samozřejmě také bezpečnosti. Co však zcela zřejmé není, je to, o kolik nový standard ve skutečnosti obohacuje terminologii a mechanismy, které mezitím v dané sféře zaběhli samotní výrobci, respektive prodejci.
Odborníci o tom mají pochybnosti. „Jsme k mezinárodním standardům týkajícím se big dat poněkud skeptičtí,“ přiznává Alan Duncan z Gartneru zaměřené na průzkumy v oblasti informačních technologií. „Zatím se totiž nedá říct, že by byly nějak výrazně přínosné.“
Podle Duncana totiž zpravidla dochází k tomu, že trh přiměje subjekty k zavedení vlastních komunikačních a hodnotících systémů ještě předtím, než se vůbec nějaké oficiální standardy objeví.
„Smyslem standardů je sjednocení, ovšem ve světě big dat už tohle sjednocení jakožto výsledek potřeby vzájemné komunikace a spolupráce výrobců a prodejců proběhlo,“ říká Duncan, podle kterého společnosti jako například Tableau, Teradata a Alteryx, poskytující obchodně analytické platformy a nástroje business intelligence, už dokáží napříč těmito platformami vzájemně komunikovat i bez existence standardů.
A Duncan tak skepticky uzavírá: „Teoreticky je standard ITU výborná věc, v praxi už je na něj ale pozdě.“