O inkoustových tiskárnách píšeme snad v každém PC WORLDu, jednou za čtvrt roku
se objeví souhrn novinek v TOP100, výrobci se předhánějí s cenově zajímavými
modely a sliby "fotografického" tisku, supermarkety prodejní ceny ještě více
snižují. K radosti dodavatelů se trh roztáčí, počet uživatelů s vlastní
barevnou tiskárnou stoupá s tím ale stoupá i počet lidí, kteří jsou z inkoustu
více či méně rozčarováni.
T akže stále více lidí má doma inkoustovou tiskárnu za relativně velmi levný
peníz, s radostí tiskne v tisících barev, a poté, co vyčerpají startovací
(rozuměj poloprázdnou) inkoustovou náplň, přichází hodina pravdy. Jdete do
obchodu a najednou zjišťujete, že nová náplň stojí polovinu toho, co jste dali
za tiskárnu... Řeknete si, to není možné nemají ještě nějakou jinou, levnější?
Běháte po obchodech, browsujete po Internetu, voláte známým a nic, ceny plus
minus stejné.
Ale nedivte se obchod je obchod a co vám výrobce prominul na pořizovací ceně,
to si vybere v náplních. Takže jste trochu zklamaní, skepse se rozmáhá a navíc
se vám zdá, že tiskárna netiskne tak hezky, jak vám to prodavač na demovýtisku
předváděl. Nepropadejte depresi: s cenou náplní kromě různého kutilského
doplňování nic neuděláte, ale tu kvalitu společným úsilím zvednout můžeme.
Mýty a fakta
Pokud jste znechuceni cenami barevného tisku, nebudete asi chtít o nějakém
dalším výdaji ani slyšet ale když už jste zaplatili tolik, nestálo by za to
přidat ještě trošku a dramaticky zvýšit výsledný efekt? Pravděpodobně jste
někde zaslechli, že speciální papír pro inkoustové tiskárny je zatraceně drahý,
ale věřte nebo ne, celkem přijatelný výsledek pořídíte i na Epson 360 dpi Ink
Jet Paper či Canson Extra Quality Paper v ceně 3 koruny české za list formátu
A4.
Papírů pro inkoustové tiskárny je mnoho druhů, ale ony pověstné vyšší částky
zaplatíte především za vyšší gramáž a speciální (fotopapíru podobnou)
povrchovou úpravu. Jestliže jste zvyklí tisknout na A4 gramáže 80 g/m2 (což je
naprosto nejrozšířenější kancelářský a kopírovací papír), zvedne se při použití
toho speciálního kvalita o dobrých 60 %, přičemž zaplatíte namísto 0,20 necelé
3 koruny. A to není tak hrozné, ne? Zvláště v porovnání s cenou spotřebovaného
inkoustu, což bude nějakých 6 až 12 korun.
Když se podíváme na tisk obrázků (možná naskenovaných nebo digitálních fotek,
případně grafikou nabitých webových stránek), dostáváme se rázem do jiné cenové
hladiny. Vezměme si oblíbený formát fotek 9 x 13 cm: spotřeba inkoustu u jedné
vyskočí na nějakých 12 až 18 korun a speciální fotopapír (třeba Canon High
Gloss Photo) tohoto rozměru, vyjde až na 25 Kč. Méně značkový Rayfilm Foto však
při podobných parametrech z vaší peněženky odsaje korunek pouze pět.
Pravdou zůstává, že pokud přijdete s požadavkem na doobjednávku stejně veliké
fotky, zaplatíte v minilabu zhruba 8 korun (ale to nepočítám cenu filmu, dobu
zpracování, 2x čas cesty a ty scházející možnosti úprav). Nicméně už se
objevují i minilaby, které dokáží vyrobit fotografie z digitální předlohy za
podobné ceny jako fotky. Těch bude časem přibývat a jejich využitím můžete při
zpracování digitálních obrázků ušetřit.
Co se nabízí
Na základě velikého zájmu vás, čtenářů, o inkoustový tisk, ale zároveň i
uvedeného rozčarování mnohých, jsme se rozhlédli a zaměřili své oko na
současnou nabídku speciálních papírů na českých pultech i pod nimi.
Téměř každý výrobce inkoustových tiskáren k nim nabízí současně i speciální
papíry. Ty by měly být optimalizovány pro danou tiskárnu (resp. tiskovou
technologii), a pokud nejsou předražené, lze je jen doporučit. Určitě je
používejte u kritických (z hlediska přesnosti barev a ostrosti) výtisků. Náš
přehled ukazuje na celkem tři kategorie, do kterých lze speciální papíry pro
ink rozdělit.
Papíry první kategorie jsou podobné běžnému kancelářskému papíru, jen mají
menší rozpíjivost, případně speciální vrstvou potažený povrch (tzv. Coated
Paper). Tento papír se pohybuje v cenách 3 až 15 korun za list A4, přičemž
platí, že čím větší balení, tím je cena výhodnější. Pro většinu výtisků s ním
vystačíte barvou či grafikou opatřené dopisy, pozvánky, diplomy i fotografie na
něm vypadají výrazně lépe než na papíře obyčejném. Tento papír může na první
pohled vypadat jako obyčejný a ta "správná" strana pro ink tisk se skoro
nepozná sledujte proto návod k použití, jenž bude třeba uvádět, že "strana,
která bude po otevření desek nahoru, je ta potažená". Jediný typ, Zweckform
Inkjet Paper 100, byl potažen oboustranně. Charakteristické pro tuto skupinu
papírů obecně jsou výrazné (ale trochu až nepřirozeně) barvy, což může u fotek
fajnšmekrům trochu vadit; naprosto ideální je to zase u kancelářské grafiky.
Problém při používání nastane ve chvíli, kdy vám nebude vyhovovat malá
tloušťka, potažmo tuhost papíru, zmíněné barvy či matný povrch.
Poté přicházejí na řadu papíry s vyšší gramáží a povětšinou lesklým povrchem.
Ty jsou již trochu dražší: 9 až 30 Kč za A4. Uplatnění dojdou především u
diplomů, jídelních lístků, vizitek či reprezentačních výtisků. V naší
přehledové tabulce je tato kategorie lehce smíšená, ne úplně jasnou hranici od
předešlého typu tvoří gramáž a cena. Papíry jsou také různorodé: matné,
polomatné, lesklé, bělejší, tmavší, některé z rubové strany i recyklované.
Konkrétní typ volte podle plánovaného využití (viz popisy v tabulce).
Poslední, nejdražší (od 16 do 70 Kč) a nejkvalitnější, je skupina papírů pro
tisk fotek. Tyto tzv. fotopapíry mají tuhost stejnou nebo vyšší jako klasický
fotografický papír a speciální povrchovou úpravu. Zcela přesně definovaná
(malá) rozpíjivost povrchové vrstvy a dostatečně silný papír (nad 100 g/m2)
vstřebávající rozpouštědla z inkoustu umožňují tiskárně použít většího množství
inkoustu a tím dosáhnout větší sytosti barev a jemnosti odstínů. Navíc mívají
tyto fotopapíry i lehce žlutý nádech, který výsledný dojem z obrázku ještě
zlepší barvy jsou bližší přirozeným.
Nultou kategorií by mohly být běžné kancelářské papíry, které uvádím jen pro
srovnání. Jejich ceny se pohybují pod stokorunou za balík 500 listů, ale zde
jejich výhodnost končí. Na ty úplně nejlevnější si stěžují dodavatelé tiskáren,
že překračují povolené normy v prašnosti (a tím neúměrně znečišťují tiskárny
uvnitř, speciálně hnací mechanismus), a ani ty kvalitnější (byť nesoucí zvučný
název Xerox Ultra White Inkjet Paper či HP Bright White Inkjet) nemohou při
inkoustovém tisku obstát. Konkrétně jmenované papíry jsou sice lépe rovnoměrně
rozpíjivé a zároveň dostatečně silné, aby se inkoust neprosákl až na druhou
stranu, ale pro jemnější grafiku nebo obrázky jedním slovem nejsou.
Skutečná fotka
Jak jsem se již zmínil, existují služby (často lépe vybavené minilaby), které
vám z digitální předlohy (rozuměj souboru) vyrobí obrázek cestou víceméně
fotografickou. Výsledkem je fotka lesklá, tuhá, vypadající jako ta klasická.
Vzhledem k odlišné technologii tisku zde nevzniká problém s "tečkovanými"
barvami a vystačíte i s nižším rozlišením (rozumné minimum je 150 dpi). Barevné
podání je perfektní, přirozené a stálost barev stejná jako u fotek.
Tuto službu nabízejí se spolupráci s FotoStar Sudcolor různé počítačové
prodejny, pak je pár digi-minilabů (seznam viz www.grafika.cz -> Adresář
digitálních minilabů) a třeba firma CD Foto-Bler (www.bler.cz), kam můžete
soubory zanést či poslat e-mailem. Cena je necelá stokoruna za A4, nebo 12 Kč
za obvyklý formát 9 x 13 cm.
Tiskněte na tričko
Tisknout na papír, to není zdaleka vše, čeho jste vy se svou inkoustovou
tiskárnou schopni! Jestliže máte touhu se nějak výrazněji označkovat, vyrobit
firemní či klubová trička nebo čepičky, můžete sáhnout po speciálních
nažehlovacích foliích. Je pravda, že existují běžné komerční služby, často
spojené s kopírovacími, jež vám tričko na základě předlohy potisknou (ceny se
pohybují okolo čtyřiceti korun za formát A5, a vše se děje na počkání).
Jestliže vás však láká možnost všecho si doma v klidu naaranžovat, vyladit
barvy a udělat vše přesně dle svých představ, pořiďte si třeba Canon T-Shirt
Transfers. V tomto balení za 477 korun najdete deset listů formátu A4, z čehož
vyplývá, že vás výroba domácího potisku (včetně spotřebovaného inkoustu) vyjde
na trochu menší peníz, než když to přenecháte odborné firmě.
Postup potiskování je jednoduchý: vytisknete žádaný obrázek, textík či logo
stranově převrácené na fólii, necháte zaschnout a žehličkou na předepsané
teplotě nažehlíte. Nejkritičtějším okamžikem celé akce je ono nažehlování
věnujte pozornost návodu na použití u konkrétní folie a dodržte přesně teplotu
i čas, jinak se vystavujete riziku, že se obrázek nepřenese celý (kousky
zůstanou na nosném papíru) nebo že se vám naopak rozpije či zežloutne. Látku
před nažehlováním položte na rovný, tvrdý podklad a snažte se, aby nebyla ani
příliš napnutá, ani zkrabatělá či pokroucená. Dnešní nažehlovací fólie jsou již
natolik kvalitní, že při dodržení v návodu uvedených postupů vydrží poté
několikeré praní bez znatelné újmy na kráse.
Co už doma asi nepotisknete, to jsou hrníčky. Tento úkon vám odborné firmy také
provedou, ale počkejte..., pokud by to byl hrníček, který se nebude mýt
(rozumíme si čistě dekorativní), pak by se dala použít třeba samolepka z Kodak
Photo Stickers (pro zájemce: 15 listů s různými rozměry samolepek za 490 Kč).
A co byste řekli nápadu tisknout na zeď? Hloupost? Ale kdeže lecjaký manažer to
s oblibou dělá! A často. Někdy možná i ne s oblibou... Používají k tomu
následující fintu: obrázek (oni mají zvláště rádi grafy a tabulky) vytisknou na
folii (třeba Kodak Transparency Film, 32 korun jedna folie A4), a tu pak
promítnou zpětným nebo jiným projektorem na svou oblíbenou stěnu. Je to tak
prosté!
Udělejte si vizitku
Následující odstaveček je určen pro domácí kutily a nenajdete jej v žádné
uživatelské příručce inkoustové tiskárny takže jej berte s rezervou.
Máte-li chuť vyrobit si amatérsky barevné vizitky, stačí velice málo.
Zaranžujte si kompozici v grafickém programu (nebo třeba ve Wordu, či oblíbeném
sharewaru) umístěte obrázek (že by dokonce vlastní fotku?), vybarvěte všechno s
citem a připravte si papír. Volba papíru je opět klíčová: pokud tisknete jen
velké písmo a jednoduché logo, stačí obyčejný polokarton, pokud fotku či/a
drobný text, použijte fotopapír, ale nejlépe ten bez potisku na rubové straně.
Když máte všechno vytisknuté a vizitky vystříhané, položte je a lehce
přestříkněte bezbarvým matným lakem vizitky se neohmatají a lépe vzdorují
vlhkosti. Jestliže jste ještě náročnější nebo máte tenčí papír, můžete před
stříháním celý list zalaminovat a výsledkem je něco jako kreditní karta.
Jak na to, a co zato
Poměrně reprezentativní přehled současné nabídky můžete nalézt i se stručným
popisem v tabulkách. Mne osobně zaujaly papíry: Xerox Paper Colour Inkjet,
který za velice nízkou cenu nabízí znatelně lepší kvalitu tisku, potom
Zweckform Inkjet Paper 110, jenž při rozumné ceně nabízí vyšší gramáž a líbivý
tisk (trochu do růžova), následně z podobných důvodů Herma Photo Print; z
fotopapírů excelují Canson Glossy Paper, který je nejlevnější a podává přitom
výborný výsledek, a Kodak Inkjet Photo Paper, jenž je sice trochu dražší, ale
jeho vzhled, podání barev a ostrost kresby je excelentní.
Možná vás zajímá, jak jsme papíry testovali: byly provedeny kombinované tisky
(různé obrázky, text, čárová grafika, kontrolní rastry) na tiskárnách HP
DeskJet 720 a Epson Stylus Color 800, v nastavení odpovídajícímu danému papíru,
v maximální kvalitě. Následné posouzení bylo (až na rozlišení) subjektivní,
víceméně porovnávací.
Takže víte, co se nabízí, a když se vrátím k úvodu kvalitu barevného (a
koneckonců i černobílého) inkoustového tisku můžete zvednout celkem jednoduše a
vzhledem k ceně barvy to není zase tak velká investice. Ten nádherný záběr z
dovolené za to přeci stojí!
9 0456/DĚD
Jak ochránit zisky
Za poslední dobu prodělaly inkoustové náplně několik změn, které často mířily k
ochraně zisků výrobce.
Nejrozšířenější jsou u nás tiskárny a potažmo i spotřební materiál
Hewlett-Packard. Zhruba před rokem prodělaly jejich krabičky úpravu na první
pohled kosmetickou, která však dle oficiálního vyjádření byla vynucena častými
krádežemi obsahu. Klasické krabičky se totiž při "prohlížení" v obchodě daly
jednoduše otevřít, obsah umístit do rukávu či kapsy a bez zaplacení odejít
vzhledem k ceně jedné (okolo tisícovky) se úprava určitě vyplatí.
Další úprava se týká výbavy vlastní cartridge s inkoustem některé typy mají
nově zabudovaný mikročip s počitadlem kapek (neboli spotřebovaného inkoustu) a
po vyčerpání originální náplně (bez ohledu na to, jestli jste tam mezitím
nějaký inkoust doplnili) ohlásí, že je prázdná a odmítnou dále pracovat. Tento
čip zároveň slouží jako identifikace originálních náplní; pokud tiskárna
cartridge nepozná, odmítne s ní spolupracovat. Důvod těchto "inovací" je
nasnadě.
Takže se s tím musíte smířit nebo přejít na jinou technologii povídá se, že
barevné lasery teď výrazně slevnily...
Slovníček pojmů
ink - inkoust
inkjet - vystřikovaný inkoust, přeneseně technologie tisku, při které se na
papír kreslí vystřikovanými kapičkami inkoustu
termoink - inkjet technologie, kdy k vystřikování inkoustu dochází jeho prudkým
zahřátím
piezo - ve smyslu inkjet technologie, to znamená, že k vystřikování inkoustu
dochází pomocí piezoelektrické membrány
glossy - lesklý
coated - natíraný
photo - foto, u papíru pro fotografickou kvalitu tisku
iron-on- nažehlovací
film - u tiskových materiálů označuje umělohmotnou folii (bílou či průhlednou)
jednostranný - speciální povrchová úprava pouze z jedné strany
quickdry - rychleschnoucí
stickers - samolepky
resolution - rozlišení
dpi - dot per inch (bodů na palec), označuje rozlišení obrázku, tisku
Barva v dokumentech
Barva má jako řešení pro podnikové nebo obchodní dokumenty několik výhod:
zkvalitňuje komunikaci, zvyšuje produktivitu, zlepšuje reakční dobu zákazníka,
posiluje image společnosti a motivuje lidi k jednání. Přináší tedy více než jen
hezký vzhled dokumentů.
Klíčem k nástupu barvy se stala digitální technologie. Digitální tisk umožňuje
provést na jednom stroji práce, které předtím vyžadovaly několik odlišných
technologií. Dokumenty lze dnes tisknout na zakázku podle různých specifikací
způsobem, jaký byl ještě před několika lety nemyslitelný. Podle Chromacopy (což
je jedna z největších tiskařských společností v USA) už 80 procent dnešního
barevného trhu nevyžaduje tisk v ofsetové kvalitě. V posledních letech
využívání barvy dramaticky vzrostlo: v roce 1990 bylo dle odhadů vyprodukováno
pět miliard barevných stránek, v roce 1997 tento údaj vystoupil na 170 miliard,
což znamená nárůst o více než 3 400 procent! Průběžně probíhající výzkumy
prokázaly, že lidé reagují na sdělení v barvě jinak než na černobílá:
- barevné dokumenty prodávají nápady, produkty a služby až o 80 % lépe než
černobílé;
- kladný vliv na příjmy má už jednoduché použití barvy ke zvýrazňování;
- faktury s celkovou částkou a datem splatnosti zvýrazněnými barvou mají o 30 %
vyšší pravděpodobnost, že budou plně uhrazeny;
- průzkum provedený na Loyolově univerzitě ve Spojených státech zjistil, že
použitím barvy vzrostl index rozeznatelnosti u dokumentů až o 80 %.
- tentýž průzkum ukázal, že barva zrychluje proces učení a zpětného vyvolání o
55 až 78 %.
Tento pokrok ve využívání barvy způsobila mimo jiné její lepší dostupnost,
podmíněná rozvojem barevných aplikací na stolních počítačích, technologickým
posunem v barevné kopírování, posléze tisku a zlepšením poměru cena / výkon
těchto zařízení.
Kdo si kupuje barvu?
Za účelem tvůrčího zpracování grafiky (reklamní agentury, grafická studia,
fotoa videostudia) si barevné tiskárny (různého druhu) kupuje 15 až 20 procent
zákazníků barevného tisku. Největší skupina (35 procent) se nachází v
podnikových reprografických centrech, kde slouží kancelářskému využití a výrobě
příruček, bulletinů a brožur. Zbývající prodané kusy uvíznou ve veřejných
kopírovacích službách a v drobných, ale důležitých kancelářích prodeje, styku s
veřejností a vrcholového vedení, přičemž poptávka tohoto sektoru rychle roste.
Xerox a barva
Společnost Xerox si dala do podtitulu označení "The Document Company" a
skutečně, celý její vývoj a obchod se točí kolem dokumentů. Jaký pohled a
přínos mají z barvy oni? "O tom, že je barva efektivnější než černá a bílá, vás
nemusí přesvědčovat žádný výzkum. To víte sami intuitivně. Stejně tak jako
víte, že barevná televize je lepší než černobílá. Jenom je třeba barevnou
technologii lépe zpřístupnit lidem a pak jí dají ve většině případů přednost.",
komentuje Brian Stern ze skupiny kancelářských produktů společnosti Xerox.
A jak se tento pozitivní přístup k barvě projevil v účetní uzávěrce? V
celosvětovém měřítku dosáhly loňské příjmy společnosti Xerox za barvu částky
1,5 miliardy USD, což znamená meziroční nárůst o 46 procent.