Black & White 2 - návrat bohů

7. 6. 2003

Sdílet

Legendární mix strategie, akce a RPG Black & White se snad již na konci roku dočká pokračování, které s sebou přinese spoustu změn. Zdali budou skutečně k lepšímu, to se dozvíte až s vydáním hry, ale již nyní je jasné, že vypadají zatraceně zajímavě.

Mezi počítačovými hráči zřejmě nebude mnoho lidí, kteří by nehráli, nezkusili či jen neviděli perfektně zpracovanou hru Black & White od slavného tvůrce Petera Molyneuxe, který má na svědomí další pecky jako například Populous či Dungeon Keeper. Vývojáři z Lionhead Studios pečlivě prostudovali tuny připomínek, nápadů a postřehů k vylepšení této již tak geniální hry. Jak tedy bude vypadat druhý díl a co nabídne nového?



Čas plyne a vaši malí, oddaní a primitivní vesničané se změnili v pokrokovější národ. Umí již stavět kamenné domy a jiné budovy, dokáží vyrábět různé nástroje i zbraně a stavět velké obranné hradby kolem měst, což přináší větší blahobyt všem obyvatelům. Kvůli zbraním však velmi často dochází k různým nepokojům či dokonce válkám mezi jednotlivými městy. I morálka se změnila. Když byli dříve nespokojení, tak se modlili, plakali, ztráceli ve vás víru či dokonce umírali. Nyní je však jiná doba, kdy se nespokojený národ může jednoho dne vzbouřit a napadnout vašeho titána. Velkou novinkou a zároveň jednou z hlavních náplní hry bude válčení. Vaši věřící budou vyvíjet stále novější a účinnější zbraně a pevnější a odolnější stavby a hradby. K jídlu a dřevu tak přibude zcela nová potřeba - železná ruda. Mezi zbraněmi se objeví meče, sekery, štíty, luky a kuše, oštěpy atd., přičemž šípy mohou být zapáleny a za hradbami dobývaného města způsobí pěknou paseku. V každé vesnici bude několik vojevůdců, kteří budou mít kromě větší síly a odolnosti také taktické dovednosti - budou formovat skupiny válečníků, se kterými budou pořádat válečná tažení nebo se jen tak potulovat po okolí a prozkoumávat. Výše zmiňované hradby budou především záležitostí bohů a jejich výška má být neomezená, což však neznamená, že čím vyšší, tím pevnější. Velikost se projeví na stabilitě zdi, a proto bude třeba zvolit zlatou střední cestu mezi výškou a obranyschopností.



Nejsilnějším, nejodolnějším a také nejmocnějším bojovníkem bude váš titán. Jeho síly se vám budou hodit jak při dobývání městských hradeb, tak při samotném střetu, kdy jedním kopem vynese do vzduchu desítku nepřátelských bojovníků. Ani zde však nebude titán nezranitelný - spíše naopak. Každá rána bude viditelná, z boje se vrátí se stovkami šípů v těle a tu a tam mu v kožichu uvízne i oštěp. Z těchto ran pak poteče krev a na titánovi bude znát bolest, kterou trpí. Úzkost k malému božskému „synkovi“ tak pocítí i ti z nejtvrdších bohů, kteří nemilosrdně pálí půdu pod nohami vlastních věřících. Vy, jakožto všemohoucí, nebudete do válek příliš zasahovat. Vše budete moci rozvrhnout před samotným bojem prostřednictvím titána a vojevůdců. Dále pak budete pouze přihlížet, tu a tam směrovat titána či velitele skupin a kochat se bojem tisíců válečníků a šípy svištícími vzduchem. Ano, čtete správně, engine Black & White 2 umožní zobrazit až několik tisíc človíčků najednou. Další novinkou bude brnění, které váš titán bude moci nosit, a také se ve hře změní význam oceánu. Nyní již to nebude pouze hranice vašeho území, ale plnohodnotná součást hry, na které se mohou odehrávat námořní bitvy. Též bude možné postavit loď a nechat ji plout až k pevnině či ostrovu, kde můžete založit další vesničku, ze které se časem stane velké město. Příběh Black & White bude mnohem výraznější než u prvního dílu, kde se děj dost často kvůli zdlouhavosti ztrácel. Chybět nebudou ani různé úkoly, kterých však bude mnohem méně. Dočkáte se i zcela nových kouzel jako například zemětřesení, bouře na moři, která může způsobit záplavy apod.



V připravovaném pokračování bude mnohem více záležet na tom, jestli budete na straně dobra či zla. Důsledky budou mnohem znatelnější a také se budou rychleji projevovat. Pokud se stanete hodným bohem, který bude národy uklidňovat a vést k míru (ne vždy to však půjde), vaše prostředí bude plné zelenající se trávy, rozkvetlých luk, kytiček a zpívajících ptáků, vaše dobrota bude vnášet slunce do kamenných uliček měst. V případě, že si vyberete cestu zla, obloha značně potemní a bude plná těžkých mraků, ze kterých budou burácet hromy. Travnaté pláně se promění v podzimní zaplevelené pole, nad kterými budou poletovat krákající havrani. Častěji také přijde zimní období, slunečních dnů si příliš neužijete a moře bude věčně rozbouřené. V závislosti na vaší orientaci bude znít i jedna z 45 hudebních skladeb.



Změn se dočká i výchova titána, která by měla být o něco jednodušší. Když jste se dříve vrátili z průzkumu, tak jste mnohdy zjistili, že váš titán nadělal pěknou paseku. Snědl několik lidí, rozbil dům či nechal u skladu nepořádek. :-) Mnoho věcí jste však mohli zjistit až v chrámu, kde jste zůstali zírat, kdy a kde snědl tolik vašich věřících. Nyní bude možné titána dodatečně potrestat. Vyhnete se tak situacím, kdy váš miláček snědl vesničana a než jste mu stihli vrazit pár facek, tak si lehnul či si chtěl hrát. Taková facka pak již znamenala pro nezbedu zcela něco jiného. Jako trest bude nyní možné použít kromě facky i jakýsi klacek a jako pochvalu pohlazení či pošimrání peříčkem. Již na screenshotech je vidět, že grafika doznala velkých změn. Je mnohem více detailnější, živější a působivější. Vesničané budou mít více skinů a titáni se budou chovat ještě realističtěji. Když jsem viděl poprvé na obrázku srst jednoho z titánů, vzpomněl jsem si na velké modré „strašidlo“ z filmu Příšerky s.r.o. Již první díl byl (na tu dobu) pastvou pro oči s nádhernou grafikou a stejně nevěřícně budeme zřejmě koukat i u Black & White 2.



I u druhého dílu se dočkáme multiplayeru, ale zatím se o něm příliš nemluví. Peter Molyneux je znám nechutí svěřovat se s mnoha informacemi a v zásadě neprozrazuje ani přibližné datum vydání. Je totiž toho názoru, že hra má vyjít v době, kdy je kompletně hotová. Předpokládá se tedy, že by Electronic Arts mohli Black & White 2 vydat v prosinci 2003. Za zmínku stojí ještě informace, že tuto sérii má tvořit pět dílů a v každém dalším se příběh posune o něco více do budoucnosti. Abych se přiznal, nedokážu si vůbec představit, jak přesně to geniální vývojář Peter Molyneux myslel. Jestli se dočkáte titána běhajícího mezi mrakodrapy a tanky a kolem hlavy mu budou lítat helikoptéry jako King-Kongovi... Vytratilo by se určitě to nesmírné kouzlo získávání moci a uchvacování potenciálních věřících jako v prvním dílu, a to by byla velká škoda.

Autor článku