BlackBerry vytváří dceřinou společnost s názvem BBM, do níž přestoupí někteří vrcholní manažeři a bude se zde pracovat na rozvoji systému BlackBerry Messenger. S informací jako první přišel americký deník Wall Street Journal, který cituje „dobře obeznámené zdroje“. Oddělení softwaru určeného pro rychlé zprávy do jiné firmy přichází v době, kdy má být BBM vůbec poprvé zpřístupněn jako aplikace pro platformy iOS a Android. V současné době aplikaci využívá okolo šedesáti milionů uživatelů telefonů značky BlackBerry.
Na počátku srpna představenstvo společnosti BlackBerry zřídilo speciální komisi, jež má prozkoumat „strategické alternativy“ včetně možnosti rozprodat jednotlivé části firmy. Pokud by se oddělení BlackBerry Messengeru do samostatného subjektu povedlo, celá korporace by podle analytiků v očích potenciálních kupujících získala na atraktivitě. „BlackBerry je reálně tvořena ze dvou společností – divize produkující zařízení a divize produkující služby,“ řekl analytik Jack Gold z konzultantské společnosti J. Gold Associates. „BlackBerry Messenger je pro potenciálního kupce jediným rentabilním atraktivním aktivem.“ Analytici se shodují na tom, že BlackBerry jen tak nepřestane existovat. A jestli má společnost něco zachránit, nebudou to chytré telefony, ale právě software, který k nim vyvíjí.
BBM je v současné době propracovanou platformou. Základní funkce umožňuje uživatelům posílat a přijímat textové zprávy s až dvěma tisíci znaky během pár sekund. Aplikace navíc uživateli ukáže, zda byla jeho zpráva doručena a přečtena. Lidé však mohou pomocí BlackBerry Messengeru také sdílet fotografie, videa, hlasové poznámky a soubory až do 6 MB. Nedávno také přibyla možnost video chatu a hlasových rozhovorů mezi uživateli BBM přes Wi-Fi.
Uživatelé Androidu a iOS však tyto rozšířené funkce alespoň ze začátku nebudou moci využívat: dostupné bude pouze přijímání a odesílání textových zpráv a hlasové a video funkce přibydou až později.
Analytici poukazují na to, že navzdory popularitě mezi svými uživateli BlackBerry se svým BBM vstupuje na velmi konkurenční trh, na němž je dostupná celá řada placených i bezplatných aplikací. Například WhatsApp spuštěný v roce 2009 má nyní dvě stě milionů aktivních uživatelů a desítky či stovky milionů lidí využívají ke komunikaci mezi různými platformami Skype, Fring, MessageMe či SnapChat. V České republice je pak velmi populární aplikace Viber.