Blíží se konec otravných „cookie bannerů“?

12. 1. 2017

Sdílet

 Autor: Fotolia © mixeey
Vyskakovací lišty žádající po vás na webu souhlas s ukládáním cookies by mohly být brzy minulostí. Podle odborníků je však plán Evropské komise problematický.

Evropská unie chce zamést s otravnými lištami informujícími o tom, že daná webová stránka využívá soubory cookies a žádá a souhlas s jejich ukládáním do vašeho počítače. Namísto opakovaného povolování této žádosti by problematiku měl řešit nový typ nastavení. Otázkou však zatím je, podaří-li se záměr prosadit. Podle expertů totiž může poškodit média živená z reklam, včetně Facebooku či Googlu.

Nová pravidla by podle místopředsedy Evropské komise Andruse Ansipa měla být jednodušší, aby uživatelé nemuseli zavírat vyskakovací okno pokaždé, když navštíví webovou stránku.

„Své nastavení budou mít víc pod kontrolou,“ uvedl. Stránky by tak automaticky četly cookie preference nastavené v každém jednotlivém prohlížeči. Součástí plánu je rovněž opatření, na základě kterého by reklamní bannery neměly přístup ke cookies, které narušují soukromí uživatelů tím, že si pamatují například obsah nákupního košíku v online obchodech či počítají návštěvnost stránek. Právě tento bod však bude pravděpodobně problematický.

„Bannery jsou otravné, to jistě. Otázka je, jestli řešení komise věci zlepší, nebo zhorší,“ táže se James Waterworth, místopředseda Asociace počítačového a komunikačního průmyslu. Varuje, že opatření může poškodit celou řadu společností, od Facebooku až po zpravodajská média, ale také samotné zákazníky, respektive klienty, jestliže ti se ve velkém rozhodnou cookies neukládat.

„Pokud ten zákon bude nastaven špatně a získat povolení se stane mnohem těžší, může mít vážný dopad na služby závislé na reklamách.“

Townsend Feehan, šéf IAB Europe (Evropský úřad pro interaktivní reklamu), upozorňuje, že uživatelé by nejspíš na základě nového nařízení museli kvůli cookies nastavovat každou aplikaci na každém ze svých zařízení, včetně chytrých mobilních telefonů.

bitcoin_skoleni

„Ti, kteří považovali cookie bannery za otravné, budou zklamaní, až zjistí, že se situace nezlepší,“ říká skepticky.

Evropská komise doufá, že uvést novinky v praxi se jí podaří do května 2018, ačkoliv podle expertů je tento termín už teď napjatý.