Kolumbie – země jihoamerických indiánů a jemně vonící kávy s hlavním městem Bogotou, odkud k nám přicestoval medvídek s bříškem plným bílého prášku. Kolumbie je totiž také jednou ze zemí s nejvyšší úrovní kriminality v Latinské Americe a předním vývozcem kokainu. Znáte to: dvě „lajny“ jemných bílých krystalků a trubička ze stočené dolarovky. Stop!
Takhle bychom za chvíli nebyli schopni napsat ani řádku a kromě toho – GameStar drogy nebere, tedy kromě Vladana, Jíry, Petra, Katky, Tomáše, druhého Tomáše, třetího Tomáše, čtvrtého Tomáše, Honzy, Alžběty a Libora. Náš úhlavní hrdina Kevin Meyers zatím také ne, přicestoval do Kolumbie s naprosto jiným cílem než za nákupem „oblbováků“, chce totiž najít pohřešovanou sestru, novinářku, která se už deset dní neozvala redakci svého časopisu. Ocitá se tak v zemi, která je v žebříčku nejnebezpečnějších cílů turistických výletů ve světě na pátém místě, a kde začít? Nu, ponechme zatím jeho starosti stranou a věnujme se raději hře Boiling Point: Road to Hell, v níž se odvíjí detektivní pátrání.
Co to, sakra, vlastně bude?
Boiling Point nám docela pěkně zamotal hlavu, a to hned ze tří důvodů. Na prvním místě je malá nepříjemnost – vývojáři z Deep Shadows totiž svůj projekt původně pojmenovali Xenus, aby jeho jméno později změnili na Boiling Point: Road to Hell. To by ještě nebylo nic hrozného, horší už je to se žánrovým zařazením. Poslední dobou už tak máme problémy, jak některé hry zaškatulkovat, a o Boiling Point jsme se dozvěděli, že by to měla být směs akce, adventury, simulátoru a RPG. Simulátor sice bereme s rezervou, ale vše ostatní tam je a ještě ke všemu akční a RPG složky chtějí vývojáři vyvážit v poměru 50 : 50 a adventurní prvky se mají povalovat všude kolem. No a posledním důvodem k našemu poblouznění je to, že zatím Boiling Point vypadá naprosto úchvatně!
O vyvážení akce a RPG už jsme slyšeli mnoho slibů z různých stran, ale tentokrát to vypadá, že by to konečně mohlo vyjít. Vaším hlavním cílem nebude totiž zabíjení, ale nalezení své sestry. Odrovnáním všeho živého byste se jen těžko dozvěděli, kde ji hledat, musíte se naopak vyptávat a pátrat po sebemenších stopách. Důležité informace by vám mělo sdělit něco kolem dvaceti pěti osob; pokud se vám toto číslo zdá malé, tak se nemusíte bát – popovídat si můžete s každým, někdo na vás hodí jenom pár frází, jiný se bude vybavovat třeba i půl hodiny. Slibován je nový komunikační systém, ale jeho zvláštnosti vývojáři zatím pečlivě tají.
Čekají jen na vás
Ve světě Boiling Pointu najdete ovšem stovky lidí v desítkách měst, vesnic a vojenských základen. Teď se něčeho podržte: kolumbijský svět se totiž rozkládá na 650 km čtverečních v jediné velké mapě bez nahrávání úrovní! A najdete v něm snad úplně všechno, co si jen dokážete představit: města a vesnice, vojenské základny, banánové a kokainové plantáže, neprostupnou džungli, jezero s několika ostrovy, řeky, bažinatá území, vodopády, sopku i starověké rozvaliny. Samozřejmostí je střídání denní a noční doby a všechny myslitelné efekty počasí včetně větru kývajícího větvemi stromů a dynamických mraků na obloze. O Kolumbii se dělí šest skupin obyvatel – vláda, drogová mafie, bandité, CIA, povstalci a indiáni, přičemž ze začátku jste všem úplně ukradení, ale každý váš čin někoho potěší a jiného zase naštve. Když se spřátelíte s CIA, asi se to nebude líbit drogové mafii, a naopak. Takže určitě se do toho pěkně zamotáte a nakonec po vás možná půjdou úplně všichni. Pokud se nebudete dobře chovat k obyčejným lidem, začnou na vás na ulicích plivat a házet kamení. Všechny NPC vůbec žijí svým vlastním životem, zabývají se různými problémy a pracují. Přes den najdete obchodníka v jeho krámku, večer ho seženete nejspíš v hospodě. Volba, s kým se spřátelit, by měla být poměrně těžká a složitá, avšak pokud se k nikomu nepřidáte, nezískáte si ničí důvěru a jen těžko se dozvíte nějaké informace. Jakmile ale vstoupíte do služeb pouze jediné skupiny, ostatní na vás uspořádají lov.
Nemám prachy, ale chtěl bych je mít
Co hýbe světem a obměkčí nakonec úplně každého? Peníze. Bez nich se neobejdete a v Boiling Pointu sehrají velice významnou úlohu. Úspory vám stačit na všechny nákupy a úplatky nebudou, takže je nějak musíte vydělat. Možnosti jsou téměř neomezené, můžete pro někoho vykonat pár drobných úkolů a pochůzek, najít si nějakou práci – třeba se nechat najmout jako řidič autobusu, nebo se dát na dráhu zločinu a okrádat pokojné obyvatele. Jestli chcete, přepadněte třeba i banku, ale jen těžko se potom budete moci ve městě znovu ukázat. Pamatujte taky na to, že musíte někde bydlet, chudák si pronajme malý pokojík v hotelu, boháč si koupí honosný dům. Platit však budete všude a za všechno, pokud si to neobstaráte nějak ilegálně. Pokud se na to cítíte, rozjeďte klidně vlastní kšeft s koksem, ale až svou sestru najdete, těžko se jí pak podíváte do očí.
S drogami si vůbec můžete trochu užít – doslova a do písmene, je totiž velice jednoduché se jimi předávkovat za doprovodu halcinací. Pokud se zraníte, je lepší použít obvazy, zajít za lékařem, případně nakoupit léky. K uzdravování využijete samozřejmě i léčivé rostliny a pomůže i návštěva indiánského šamana. Pohyb po džungli je plný nebezpečí i bez lidských nepřátel, při pádu z výšky si zlomíte nohu, může vás napadnout divoká zvěř a při plavání (pod vodou vydržíte dvě až tři minuty) si dejte pozor na pirani. Kevin Meyers si dokonce vypěstuje závislost, ale jestli na drogách, lécích, nebo alkoholu, to vývojáři neprozradili.
Já si létám, já se vznáším
Putování po tak rozlehlém území by bylo pouze vlastními silami neúnosně dlouhé, naštěstí však naleznete dostatek dopravních prostředků. Neměl by být problém si najmout i průvodce, ale bude to drahé a kromě toho jsou domorodci nespolehliví, klidně vás nechají uprostřed džungle na holičkách a půjdou si za vlastními cíli. Bezpečnější bude si najmout nějaké přibližovadlo nebo si je „půjčit“. Kromě obvyklých džípů a náklaďáků si osedláte i motocykl a tank a proletíte se ve vrtulníku nebo v Cessně drogových bossů. Fyzika by měla být plně funkční a číhat na vás budou i běžná nebezpečí v podobě píchnutých (či prostřelených) pneumatik či drobných poruch motoru. Každému dopravnímu prostředku ovšem může dojít palivo, takže není od věci si hlídat plnou nádrž.
S technikou úzce souvisejí i zbraně. Všechny jsou konstruovány pečlivě dle skutečných předloh a těšit se můžete i na lahůdkové házení nožem, různé typy odstřelovaček a tichou kuši. Bouchačku si koupíte, a pokud se oni budete pečlivě starat a čistit ji, bude rozhodně spolehlivější než křáp, který najdete rezavějící v kůlně nebo seberete povstalci. Ani tak ale zásah není jistý, ovlivní jej mnoho faktorů – třesoucí se ruce, zdravotní a psychický stav, frekvence dechu a samozřejmě RPG vylepšování střelby. Nezapomínejte, že všechny Kevinovy vlastnosti musíte postupně zdokonalovat.
Boiling Point vám však nabídne mnohem a mnohem více. Naprostou svobodu pohybu, různorodé řešení misí, maskovací armádní uniformy, realistický fyzikální model výbuchů a průstřelů, různé zásahové zóny na těle, lodě a ponorku, dokonalou lidskou mimiku a gesta, kompletní profesionální dabing, stealth akce, zachraňování rukojmích a prý také překvapí zbrusu novým systémem dokonalé umělé inteligence. A vypadá to, že to nejsou jen plané sliby, k dispozici už je video ze hry, a na veletrhu E3 byla dokonce představena hratelná verze. Možná se nám rodí skutečně špičková hra, doufejme…