Boj mezi kancelářskými balíčky Microsoftu a Googlu se stupňuje

22. 10. 2010

Sdílet

Nový cloudový balíček Office 365 dává tušit, že Microsoft to s útokem na trh s hostovanými aplikacemi myslí vážně.

Spuštění veřejného beta testování kancelářského cloud balíku Office 365 je podle mnoha odborníků jasným varováním pro Google, že si svou pozicí v tomto prostoru nemůže být tak jistý. V loňském roce totiž Google informoval o svých plánech na větší rozšíření své služby Google Apps mezi podnikové zákazníky, přičemž stát se tak mělo právě na úkor populární desktopové kancelářské sady Office. Očekávání Googlu byla celkem oprávněná. V oblasti hostovaných kancelářských aplikací totiž dlouhou dobu v podstatě neměl konkurenci. Microsoft se v této oblasti začal angažovat až s velkým zpožděním a mnoho odborníků se domnívalo, že se mu náskok Googlu již dohnat nepodaří.

„Google Apps jsou sice na trhu již delší dobu, za kterou si získaly docela slušný počet uživatelů. Ze samotné služby však příliš finančně neprofituje,“ popisuje situaci analytik Dan Olds z Gabriel Consulting Group. Od Microsoftu se navíc podle něj očekává, že nabídne spolehlivější a komplexnější aplikace, na které jsou již lidé zvyklí z desktopových verzí. „V tom má Microsoft obrovskou výhodu,“ říká Olds. Balík Office 365 nebude prvním cloud projektem Microsoftu, rozhodně by však měl být tím nejvýraznějším.

Nadšení Microsoftu do cloudu může být podle analytiků zajímavé i z jiného hlediska. Hostované aplikace by se totiž staly další významnou oblastí, v které mezi sebou Microsoft a Google svádí boj. Momentálně jsou si společnosti velkými konkurenty hlavně na trhu s vyhledávači, webovými prohlížeči nebo také s operačními systémy.

Podle Brada Shimmina, analytika společnosti Current Analysis, si Microsoft tentokrát nebude chtít nechat ujít svou šanci. „V 90. letech ignoroval význam internetu a z počátku svým soupeřům dovolil tento trh ovládnout. Nakonec se však téměř vše obrátilo v jeho prospěch.IE se dokonce stal jakýmsi standardem pro webové prohlížeče.“

Ne každý však vidí situaci pro Microsoft tak příznivě. Rob Enderle, analytik z Enderle Group, se domnívá, že mezi současnými uživateli Office se nové produkty dočkají spíše chladného přijetí. Uživatelská základna je podle něj pevně spjata s desktopovými Office a Microsoft nemá nic jisté.