Společnost Creative Technology byla založena v roce 1981 v Singapuru a v
současnosti představuje předního dodavatele multimediálních produktů a
periferií pro osobní počítače. Asi nejznámější je tato firma jako dodavatel
zvukových karet téměř 60 % současných zvukových systémů pro PC je založeno na
technologii Sound Blaster od Creative, ale ambice firmy jsou ještě větší, chce
se stát světovou jedničkou na multimediálním trhu. Do Evropy dorazila Creative
relativně pozdě v roce 1993 a letos otevřela pobočku v Polsku, která bude
obhospodařovat region střední a východní Evropy. S obchodním
ředitelem Creative Technology pro východní Evropu Marcinem Kindlerem je tento
rozhovor.
V dubnu jste otevřeli kancelář ve Varšavě. Jaké země budete odtud řídit?
Polsko, Českou republiku, Slovensko, Maďarsko, Rusko a Ukrajinu. Takže dost
velké území.
A kolik vás na to bude?
Zatím jsme tam 4.
Jaké jsou vaše cíle a hlavní priority?
V červenci pro nás začal nový finanční rok. Ten minulý, 1998, byl celoevropsky
obchodně velmi úspěšný. A úspěšný byl i v konkrétním regionu východní Evropy.
Pro tento rok máme v naší pobočce naplánovaný téměř trojnásobný růst tedy skoro
o 300 %. To je hodně. Takže nás čeká spousta práce.
Jde o to, že nově otevřené pobočky byly bezprostředně po svém založení vždy
velmi úspěšné. Před čtyřmi lety jsme otevřeli pobočku v Itálii, pak jsme
založili zastoupení pro Iberský poloostrov v Barceloně a pro Skandinávii
pobočku v Kodani. Vždycky v dané oblasti následoval růst o 200-300 %. Takže
nemůžeme být horší.
Vaše společnost "objevila" Evropu dost pozdě. Proč?
Nevím. Ale vím, že v roce 1993 byl obrat v Evropě asi 14 milionů dolarů a dnes
je to skoro půl miliardy. Takže na starém kontinentě zaznamenáváme extrémní
růst. Zaměstnáváme tady asi 500 lidí a za několik měsíců to bude o 200 víc. Na
trhu se zvukovými kartami se v Evropě podílíme 70 %. Nemáme totiž mnoho
konkurentů pokud jde o mida high-end produkty. Jsou tady levné karty z
low--endové oblasti, ale to není naše sféra trhu.
Jaké je jádro vašeho portfolia a kde vidíte nejperspektivnější směry vývoje
vašich produktů?
Momentálně jsme v etapě, kdy uvádíme na trh dosti značný počet nových výrobků.
Pochopitelně, největší část naší produkce tvoří audio loni představovaly
zvukové karty 80 % našeho obratu. Letos by to mělo být 60 %. Další oblastí, na
kterou se orientujeme, je grafika. V dubnu jsme představili grafické karty
Voodoo2 a dokázali jsme získat 6 % evropského trhu s grafikou. Během 3 měsíců
je to dost úspěch. Další část našeho portfolia představují reproduktory. Loni v
listopadu jsme získali největší továrnu na reproduktory v USA, Cambridge
Soundworks a svá zařízení vybavujeme jejich produkcí. Jsme také světovými
leadery v oblasti DVD, což je věc, která má obrovskou perspektivu. Pak ještě
nabízíme nejrůznější menší multimediální produkty jako gamepady, webové
kamery...
V září zahájíme výrobu zvukových karet ve standardu Sound Blaster PCI, určených
pro sběrnici PCI. A uvedeme na trh také něco, co se teď pracovně jmenuje Sound
Blaster Live!. Bude to high-end zvuková karta, založená ne procesoru EMU 10K1
vyvinutém naší společnosti. Sound Blaster Live! představuje novu koncepci pro
počítačový zvuk, nazvanou Environmental Audio, nebo chcete-li prostorový zvuk.
S tímto zvukovým zařízením si můžete doma připadat, jako byste byli opravdu
přímo v daném prostředí. Třeba, že jste na břehu moře po kolena ve vodě a
posloucháte šumění příboje. Syšíte, jak se na vás zprava valí velká vlna, před
vámi na mělčině ztratí svou sílu a vlevo za vámi s plesknutím o kameny ukončí
svůj život. Je to úplně nová kvalita zvuku.
Pokud jde o grafiku, kromě grafické karty Voodoo2, která už je na trhu, začneme
v září nabízet novou grafickou kartu založenou na sadě integrovaných obvodů
RIVA TNT a v říjnu zcela novou grafickou kartu se sadou integrovaných obvodů
Voodoo Banshee od společnosti 3Dfx.
Dnes je doménou multimédií hlavně oblast zábavy a vzdělávání, vidíte pro ně
prostor i v jiných sférách?
Ano, dnes je hlavní těžiště trhu v oblasti her. Ale třeba DVD se už daleko víc
orientuje na oblast datových skladů a to už je sféra byznysu. Pokud jde o
zvukové karty, většina z nich je určena pro domácí počítače. My teď směřujeme k
něčemu, co se jmenuje home-theatre. Mechanika DVD v počítači, dále zvuková
karta s prostorovým zvukem a efekty, do-brá reproduktoro-vá soustava, dobrá
grafika v napojení na televizní přijímač a máte prostředí jako v dobrém kině.
Slušná firma se dnes neobejde bez firemní filozofie. Jaká je vaše?
Jé, k tomu nemám papíry (smích). Ale stručně: chceme být největším
multimediálním dodavatelem v Evropě, a ještě lépe na celém světě. Creative
Technology to nejsou jen zvukové karty, grafické karty, DVD či CD-ROM
mechaniky. Jsme poskytovatelé systému a jsme v současnosti jedinou společností,
která je schopna zákazníkovi poskytnout kompletní multimediální řešení.
Kde vidíte nejperspektivnější trhy pro uplatňování této filozofie?
Ve východní Evropě. Proto jsme tu taky otevřeli kancelář. Hlavně je pro nás
velkou výzvou Rusko, které jsme dosud řídili z kanceláře v Singapuru.
A na závěr jaké jsou vaše koníčky?
Asi největším je v současné době rybaření, mám sice ještě další, ale na ty je
málo času. A nesmím zapomenout na svou rodinu. Jsem ženatý a mám pětiletou
dceru.
Děkuji vám za rozhovor.
8 2011 / jaf