Podle nové studie děti do jedenácti let, které se u obrazovky či displeje bavily méně než dvě hodiny denně, si lépe vedly v testech prověřujících jejich duševní schopnosti. Kvalita jejich výkonu je dle výzkumu vázána i na kvalitu spánku, kdy nejlepších výsledků dosahovaly děti spící devět až jedenáct hodin.
Ačkoliv sami autoři přiznávají rezervy – jejich výzkum byl vázán na čas trávený před displejem, obrazovkou či monitorem, aniž by dělali rozdíl mezi tím, zda se dítě kouká na televizi, hraje videohry nebo je aktivní na sociálních stítích. Výsledky výzkumu, kterému bylo podrobeno 4500 tisíce dětí, vyšly v magazínu The Lancet Child & Adolescent Health.
Ukázalo se, že děti, které denně tráví před obrazovkou méně než dvě hodiny volného času, spí devět až jedenáct hodin a vykonávají minimálně jednu hodinu fyzické aktivity, mají lepší výsledky než ty děti, které dané činnosti v daných časových objemech nevykonávají. Kvalita výsledků přitom byla nejvíc navázána právě na čas trávený před obrazovkou.
Autoři výzkumu se chtějí v další fázi své práce zaměřit na to, jak rozdílný má vliv, tráví-li dítě čas před obrazovkou pasivně či aktivně, respektive zda a jak jeho vnímání ovlivňují konkrétní činnosti. Předpokládají totiž, že například některé typy videoher či vzdělávací televizní pořady mohou být pro vnímání prospěšné.
Naopak jiné studie už v minulosti prokázaly, že nadměrné používání mobilních telefonů a sociálních sítí může mít negativní vliv na pozornost, paměť a sebeovládání.