Češi o iPhony ztrácejí zájem, prodeje Applu se řítí dolů

6. 12. 2018

Sdílet

 Autor: Accenture
Poptávku po chytrých telefonech táhly podle Gartneru ve třetím čtvrtletí největší čínské značky. Samsung se propadá globálně, Apple v tuzemsku.

Ve třetím čtvrtletí letošního roku to byly podle analytiků společnosti Gartner čínské značky Huawei a Xiaomi, kdo nejvíce přispěl k celosvětovému růstu prodejů o 1,4 procenta na 389 milionů kusů.

„Pokud bychom Huawei a Xiaomi ze seznamu globálních dodavatelů vynechali, pak by prodeje zbývajících výrobců meziročně poklesly o 5,2 %,“ říká Anshul Gupta, ředitel výzkumu v Gartneru. „Díky cenově atraktivním modelům, vylepšení funkcí pro fotografie a video a kvalitním displejům s vysokým rozlišením rostli přední čínští výrobci zejména na rozvíjejících se trzích.“

Zatímco většina výrobců chytrých telefonů čelí poklesům prodejů, Huawei zaznamenalo ve třetím čtvrtletí nárůst poptávky o 43 % a potvrdilo tak svou pozici jedničky na čínském trhu a trojky v řadě evropských zemí.

„Mezera mezi Samsungem a Huawei se začíná zmenšovat, je to důsledek investic do rozvoje značky a distribuce na rozvíjejících se trzích středního východu, jihovýchodní Asie a Afriky. Huawei například poměrně agresivně pozicuje své cenově dostupné modely Honor, aby v těchto zemích přesvědčilo zákazníky, že je čas přejít k chytrému telefonu,“ dodává Gupta.

Ve třetím čtvrtletí letošního roku zaznamenal Samsung vůbec největší propad od počátku sledování prodejů chytrých telefonů analytiky Gartneru.

Prodeje výrobce poklesly meziročně o 14 procent, pro stimulaci poptávky nestačily ani modely S9/S9+/Note9 a modernizované přístroje středních a nižších tříd čelily obrovskému tlaku největších čínských výrobců, kteří se etablovali na klíčových trzích jako je Indie a dále expandují mimo asijsko-pacifickou oblast a ukrajují z tržního podílu Samsungu.

Celosvětové prodeje chytrých telefonů koncovým zákazníkům

Situace v 3Q/2018, tisíce kusů

 

3Q18

kusy

3Q18 tržní podíl (%)

3Q17

kusy

3Q17 tržní podíl (%)

Samsung

73 360,1

18,9

85 605,3

22,3

Huawei

52 218,4

13,4

36 501,8

9,5

Apple

45 746,6

11,8

45 441,9

11,8

Xiaomi

33 219,7

8,5

26 853,2

7,0

Oppo

30 563,4

7,9

29 449,2

7,7

Ostatní

153 960

39,6

159 742

41,6

Celkem

389 068

 

383 593

 

Zdroj: Gartner (prosinec 2018)

Apple si ve třetím čtvrtletí držel pozici (růst o 0,7 %). Klíčovou roli sehrají nové modely – zatím se zdá, že Xs Max se prodává lépe než Xs. Model Xs Max bude také zásadní pro vývoj na čínském trhu, kde Apple v poslední době ztrácel podíl.

Zpomalující prodeje podle analytiků povedou ke snaze výrobců rychleji nabídnout nové technologie jako je 5G nebo nové skládací formáty a odlišit se tak na trhu. „V nadcházejícím roce půjde spíše o testování a pokusy s různými technologiemi, výraznější význam bude hrát 5G až v roce 2020, kdy by se mělo prodat 65 milionů kusů 5G přístrojů,“ vysvětluje Roberta Cozza, analytička Gartneru.

Nových formátů chytrých telefonů s ohebnými či skládacími displeji se naopak dočkáme již v příštím roce, s největší pravděpodobností od výrobců jako je Samsung, Huawei a LG.

„Počáteční zájem bude značný, jinak ale nejspíš půjde o drahé přístroje s řadou uživatelských kompromisů,“ říká Cozza. „Nějakou dobu potrvá, než výrobci kolem přístrojů nových formátů vytvoří potřebné ekosystémy software a vývojářů, nezbytné pro zajímavé a inovativní uživatelské zážitky.“

V Česku trh rostl ve třetím čtvrtletí podobným tempem – meziročně o přibližně 1,5 % na 1,113 milionu kusů. Apple výrazně oslabil na 170 tisíc kusů (z 283 tisíc ve stejném období před rokem), mírný pokles zaznamenal i Samsung z 347 na 330 tisíc kusů.

ICTS24

Huawei naopak rostlo ze 158 na 205 tisíc kusů a významný úspěch zaznamenalo Xiaomi, které v ČR oficiálně prodalo 190 tisíc kusů.

Čísla z jednotlivých trhů zemí EU ale nemusí být přesná, neboť značná část telefonů je prodána v či dovezena ze sousedních zemí a některé značky (např. Xiaomi) byly dříve distribuovány neoficiálně.