MSP v Evropě mají podobné priority, ale výrazně menší investiční apetit - na vztahy se zákazníky se hodlá zaměřit 70 % MSP, na spolupráci polovina (51 %) a na bezpečné technologie dvě pětiny (43 %).
„Malé a střední podniky v Česku byly dosud spíše opatrné v investicích do nových trendů a technologií. S oživením ekonomiky je ale zřejmé, že skokový růst podnikání není možný bez zásadních inovací. Priority jsou jasné.
Dnešní zákazníci sdílejí své zkušenosti v reálném čase a očekávají bleskovou reakci. Zaměstnanci musí být schopni komunikovat a sdílet odkudkoli, nejen z kanceláře. A to vše je nutné špičkově zabezpečit," zhodnotil výsledky průzkumu Ondřej Novodvorský, ředitel pro malé a střední firmy, Microsoft.
Odpověď na všechny tři priority MSP má jednoho společného jmenovatele - cloudové technologie. Ty umožňují rychle a bezpečně zpracovávat požadavky zákazníků, analyzovat jejich chování a potřeby, okamžitě reagovat a sdílet informace v týmu kdykoli a odkudkoli.
MSP přitom mohou jednotlivé aplikace, datová úložiště nebo celou infrastrukturu využívat vzdáleně jako službu, aniž by musely neustále investovat nemalé prostředky do vlastního vybavení a jeho zabezpečení.
Důležitost bezpečnosti je zřejmá i z odpovědí na otázku, zda bezpečnost dat patří mezi klíčové priority podniku - potvrdilo to 9 z 10 manažerů (87 %) a žádný z českých respondentů neřekl, že nikoli.
„U bezpečnosti funguje cloud jako výtah, který rychle vyveze všechny firmy do nejvyššího patra bez ohledu na velikost. Pro malé a střední podniky je to nejefektivnější cesta, jak zajistit bezpečnost IT na úrovni velkých firem - ale za zlomek nákladů, které by vyžadovalo vlastní řešení," řekl Novodvorský.
Jen 30 % oslovených firem ale má ucelený celofiremní plán pro zavádění digitálních technologií, zatímco 70 % investuje do IT vybavení na základě aktuálních požadavků jednotlivých oddělení.
„Je dobrou zprávou, že české firmy chtějí investovat do digitální transformace a nových způsobů, jak pomocí technologií růst a prorazit na dalších trzích. Má-li to ale přinést očekávané výsledky, je nutno investovat koncepčně, nejen řešit momentální bolesti," zdůraznil Novodvorský.
Součástí koncepčního přístupu je také vzdělávání zaměstnanců, aby uměli nové nástroje správně používat - přestože řada firem nabízí cesty, jak bezpečně sdílet data při práci mimo kancelář, až polovina jejich zaměstnanců si posílá práci domů přes soukromý email.