Česko je testovací laboratoří bankovních elektronických útoků

18. 4. 2015

Sdílet

 Autor: Fotolia © ambrozinio
ČR je na 8. místě s největším rizikem útoku na bankovní účty s přepočtem na počet obyvatel. Situaci komplikuje i rozvoj mobilních platforem a mobilního bankovnictví. I sociální sítě jsou zdrojem, odkud mohou útočníci útočit. Komerční banka chce proto ve spolupráci s IBM chránit počítače klientů.

Česko je testovací laboratoří bankovních elektronických útoků, tvrdí Tomáš Strýček, výkonný ředitel společnosti AEC, která se specializuje již více než 20 let na zabezpečení dat. Jsme prý na 8. místě s největším rizikem útoku na bankovní účty s prepoctem na počet obyvatel. Důvodů je proto několik.

„Je zde extrémní tlak klientů na expresní platby mezi účty, čímž se zkracuje doba, kterou má banka na odhalení případného podvodu. Situaci komplikuje i rozvoj mobilních platforem a mobilního bankovnictví, protože mobily mají lidé zabezpečené výrazně méně než PC. Také sociální sítě jsou zdrojem, odkud mohou útočníci útočit. Poskytují totiž útočníkům o lidech tolik informací, které jim usnadňují napadení jejich účtů,“ vysvětluje Strýček.

I proto Komerční banka zpřístupnila klientům zdarma speciální software IBM Trusteer Rapport, který podle IBM vytváří zabezpečený tunel mezi prohlížečem uživatele a navštívenou stránkou (v tomto případě on-line bankovnictví), odráží případné útoky i pokusy o podvržení falešných stránek.  Klienti si řešení IBM na ochranu svého počítače instalují z bezpečného prostředí internetového bankovnictví MojeBanka. Bezpečnostní software si dosud stáhlo více než 25 tisíc klientů Komerční banky.

Již dlouhou dobu jsou to totiž právě počítače klientů, které internetoví útočníci ke zneužití internetového bankovnictví využívají.

Komerční banka zároveň vyzývá klienty, aby se při práci s počítačem, ze kterého se přihlašují do prostředí internetového bankovnictví, chovali maximálně obezřetně. Zejména doporučuje používat výhradně legální software, pravidelně aktualizovat operační systém i další programy (např. internetový prohlížeč, čtečku PDF dokumentů) a používat antivirové programy. Na místě je zejména obezřetnost při otevírání e-mailů i SMS, které se tváří, že jsou odeslány z banky klienta či jiného, na první pohled, důvěryhodného zdroje.

„Nechceme pasivně vyčkávat, až na naše klienty někdo zaútočí a bude se je pokoušet připravit o jejich peníze. Pokud klienti dodrží jednoduché, ale velmi důležité zásady bezpečného chování a dále si nainstalují doporučený nástroj, sníží významně riziko napadení svého počítače a tím i ohrožení svých financí,“ uvedl Albert Le Dirac’h, předseda představenstva a generální ředitel KB.

Bezpečnostní řešení IBM na ochranu počítače klienta funguje na operačních systémech Windows a Mac OS. Klienti Komerční banky si jej mohou instalovat zcela zdarma a bez jakýchkoli podmínek ze zabezpečeného prostředí internetového bankovnictví MojeBanka. Stačí, aby se standardním způsobem přihlásili a program si bezpečně stáhli.

ICTS24

Jde o technologii, která je schopna reagovat i na nejnovější formy útoků,“ uvedl Branislav Šebo, generální ředitel IBM Česká republika.