Cortana představovala na uživatele zaměřeného chatbota, snadno viditelnou součást Windows, která sice nebyla příliš populární, ale podařilo se jí dostát několika zajímavým výsledkům, kupříkladu spolupráci s Alexou od Amazonu.
Konverzační AI pro všechny
Časy se ale mění, a s nimi i chatbot Microsoftu. Z jediné umělé inteligence se transformovala v technologii, na které poběží stovky automatizovaných botů, stvořených pro zákazníky firmy: konverzační AI na bázi Cortany tak budeme moci potkat na vyšším počtu míst.
Zařízení, na kterých poběží Cortana, budou moci například dělat to, co bylo vidět v ukázce „konferenční místnosti budoucnosti“ z minulého roku: rozpoznat a zaznamenat firemní mítink, i například s transkripcí řečeného.
Microsoft to zařídí pomocí svých Cognitive Services, aby zařízení s Cortanou dokázala snímat své okolí, a zpřístupní je i třetím stranám. Transkripce konverzací by měla probíhat v reálném čase, ale navíc by měla Cortana zvládat také rozpoznávat digitální inkoust a také data vepsaná do reálných, papírových formulářů.
Jak by však dobrá AI měla, výsledné cíle jdou ještě dál, byť těch se zatím asi nedočkáme. V Budoucnu by Cognitive Services měly zákazníkům umožnit nejen analyzovat data a zpracovat je, ale také na základě nich jednat pomocí vyvíjené součásti služby, Decisions.
Základem celých Cognitive Services, a tedy i nové Cortany, bude, vcelku logicky, Azure: cloudové impérium Microsoftu, které stojí za raketovým vzestupem hodnoty firmy a úspěchem Satya Nadelly. Podle firmy více než 1,3 miliony developerů využívají Azure Cognitive Services, s 3 000 boty vytvořenými každý týden. V současnosti už je celkem více než 400 000 digitálních agentů.
K akceleraci trénování AI modelů využívá Microsoft, jak jinak, strojového učení a americký obr si oblíbil také programovatelná hradlová pole (FPGA).