Cinema 4D

1. 3. 1998

Sdílet

Profesionálních 3D programů vyšší třídy není na žádné platformě nikdy dost a na rozdíl od jiných kategorií...


Profesionálních 3D programů vyšší třídy není na žádné platformě
nikdy dost a na rozdíl od jiných kategorií je přírůstek
mimořádně pomalý - sotva pár kousků ročně. Dnes se podíváme na
firmu Maxon Computer GmbH a její 3D "all-in-one" řešení Cinema
4D. Produkt by měl být zajímavý pro širokou škálu
čtenářů-grafiků, vzhledem k podpoře platforem Mac, Win 95/NT a
DEC Alpha.

V případě programu Cinema 4D nabývá naše seznámení formy
záznamu novorozeneckého pokřiku - jde totiž o jeho macovskou
premiéru. Cinema 4D ovšem nespadla z nebe, naopak jsou na ní
velmi patrné její prapočátky ve světě Amigy...

Každá platforma má své charakteristiky, u Amigy to byl vždy
moderní, rychlý a stabilní systém, s naprosto nedůsledným
uživatelský rozhraním (natolik, že to přiznávají i skalní
příznivci). To vše vás také napadne po prvních zkušenostech se
Cinemou. (Dema produktů hledejte na www.cinema4d.com.)

Dojem první

První dojem se nebude vztahovat na to, co umí, ale na rychlost,
s jakou "to" provádí. To se přitom týká všeho a brzy začnete
přemýšlet, proč to vlastně jiným aplikacím tak dlouho trvá.
Spouštění, importování, modelování - vše probíhá bleskově i na
dnešním kancelářském hardwaru (pomalé SCSI, PowerPC 603e...).
Rozumné scény lze modelovat v Gouraudově stínování bez
postrádání hardwarové akcelerace.

Samozřejmě, čtenáře zajímá především rychlost finálního
renderování. Ta spadá do kategorie highendu EIAS (Electric Image
Animation System) - až na to, že "zde" jde o plnokrevný raytrace
renderer (de facto dva - RayTrace a ScanLine). A ten zvládne
obrázek 640 x 480 jedním průchodem za několik vteřin. Částečně
je to způsobeno mírou kontroly, jakou uživatel má nad jeho
parametry - maximální antialiasing je zřejmě nejúčinnější brzda,
protizbraní je adaptivní renderování jen aktivních objektů a
tisíce dalších možností. Při určité úrovni kvality výsledku je
ovšem Cinema vždy mnohem rychlejší než konkurence.

Renderovat je pochopitelně možné na pozadí práce na jiné nebo
téže scéně, (bohužel nikoli na pokračování). Konečně máte pocit
svobody při práci s počítačem - pracujete bez omezování v
textové procesoru a na pozadí pozorujete, jak přibývá snímek za
snímkem.

Dojem druhý - stabilita

Ano je to tak, kolik jsme už viděli verzí vstupujících na scénu
s chybami, které naprosto degradovaly jejich použitelnost.
Cinema je naopak dokonale nestability a lihu prostá!

Dojem třetí - ovládání

Samozřejmě, uživatelé programů jako je Infini-D 4.0 nebo Strata
StudioPro 2.1 budou Cinemu nenávidět. Některé paletky nejdou
posouvat, u některých operací si vždy nejdříve budete muset
přečíst dvakrát manuál. Ve většině případů je postup vedoucí k
výsledku dosti odlišný od zavedených postupů z jiných programů.
Co se týče pokročilejšího modelování - v řadě případů můžeme
funkci "poštvat" na objekt jedině zadáním jeho jména z
klávesnice!! Pro někoho horkokrevnějšího nepřekonatelná překážka.

Pokud bychom to ale měli srovnat se slavnou Lightwave - její
uživatelské rozhraní a další problémy ji na macovské platformě
naprosto izolují od "slušné" společnosti. Proti tomu je Cinema
pro běžného grafika akceptovatelná a její autoři se navíc
skutečně snaží pokračovat v jejím vylepšování.

Dojem čtvrtý - možnosti

Na tuto pozici byly možnosti programu vytlačeny intezitou dojmů
z předchozích vlastností. Cinema patří někam mezi StrataStudio a
LightWave, nabízeno je pokročilé modelování a rozumná animace s
vlastnostmi jako inverzní kinematika (IK), morfování objektů,
animovatelná viditelnost, NURBS atd. Řadu prvků lze ovládat i
precizně - numericky - z klávesnice, do políček můžeme psát i
vzorečky jako "2*153,5" apod. Pracovní prostor je velmi
přehledný.

Slabin je ovšem také celá řada. Chybí pohybové rozmazání, IK je
poměrně primitivní, volumetrické či procedurální textury a
kombinace jejich překrytí prostřednictvím alfa-kanálů vůbec
nehrozí.

Cinema dnes existuje ve dvou verzích, Standard a XL. Ta druhá -
v době uzávěrky jen ve verzi beta pro PC, takže o ní někdy
příště formou navázání v popisu - by měla vyřešit
nedostatečnosti Standardu - jako je chybějící multiprocessing,
plug-inová struktura či plnější podpora QuickDraw 3D a OpenGL a
prvky jako je vícenásobné Undo či speciální programovací jazyk.

Shrnutí

Výsledný dojem je kladný (a exotický). Profesionál nemůže
neocenit klady Cinemy 4D. Je výjimečně rychlá a bohatá na funkce
- jejichž množina se velmi rychle rozšiřuje. Vzhledem ke
schopnostem je její cenová hladina je skutečně výborná.

Všechny verze/varianty se nacházejí v batolecím věku, a tak se
samozřejmě najde spousta věcí k vylepšování. Jak se ale zdá, za
tímto produktem stojí snažící se firma, hodlající pokračovat ve
vývoji. Jestliže hledáte pracovní nástroj, který by vás nebrzdil
ve tvoření, rozhodně její existenci berte v potaz.

Zapůjčila firma Mattes AD, Masarykova 1117, 738 01 Frýdek-Místek

Cena:

Cinema 4D Standard 29 000 Kč

Cinema 4D XL 49 900 Kč


Autor článku