Amazon Web Services jsou mnoha uživateli vnímány jako první a nejdůležitější poskytovatel cloudové infrastruktury. Mají širokou nabídku různých virtuálních strojů, kde si zákazníci pro svůj cloud mohou vybrat ze 17 různých instancí lišících se velikostí. Ale posilující trend u menších poskytovatelů cloudových služeb přináší zákazníkům možnost si přesně definovat možnosti vlastních strojů, včetně velikosti paměti, počtu procesorů atd. Trh cloudových služeb je velmi živý a jedna z možností, jak odlišit svou nabídkou proti velkým hráčům, jako je Amazon, Google nebo HP, je tato.
„Je to největší výhoda, kterou můžeme nabídnout,“ říká Michael Higgins, ředitel evropského provozovatele služeb IaaS, společnosti CloudSigma. „Pokud je vaše řešení náročné na CPU, nebudete muset kupovat zbytečně velkou RAM, když ji nepotřebujete! Jestliže vám záleží na velikosti úložiště, ale méně už na CPU nebo paměti – opět to nepředstavuje žádný problém. V našem cloudu není žádná standardní velikosti serveru.“
CloudSigma není v této snaze osamocena. ProfitBricks je další cloud na míru, který umožňuje nastavovat velikost strojů až do 48 jader na server, 196 GB RAM a 16 virtuálním disků po 16 TB ukládacího prostoru. ProfitBricks klade důraz na propojovací technologii Infiniband, kterou používá a která by měla významně zlepšovat výkon. V jeho nabídce je i účtování po minutě nebo funkce živého škálování, tedy možnost měnit velikosti bitových obrazů bez nutnosti restartu.
Podobná pružná nabídka se postupně objevuje i u dalších konkurentů. Cenové srovnání potom není jednoduché, je třeba vycházet z reálného poměru cena/výkon všech spuštěných VM. Jen pro příklad, Cloud Sigma nabízí jako doporučené malé instance s 1,1 GHz CPU a 1,7 GB RAM za 59 dolarů za měsíc. Výchozí instance Amazonu potom při stejné paměti (a operačním systému Linux) stojí 0,06 dolaru za hodinu, což je výhodnější až do okamžiku, kdy uživatel začne optimalizovat své nároky na VM.
Většina současných uživatelů má dostatečné technické vědomosti, tak jak se ale bude cloud dále šířit, bude pro zákazníky s menším přehledem obtížnější se rozhodnout. Tedy, za předpokladu, že jim na efektivním využití cloudových služeb záleží. Přispěje to ke vzniku nových prodejců- specialistů, kteří se, doufejme, budou v této oblasti orientovat.