Umělá inteligence pomáhá mnoha zaměstnancům v práci stále více. Zefektivňuje rutinní úkony, vyplňování dotazníků a reporty. V poslední době si zaměstnanci oblíbili automatické on-line zápisy z porad a následné vyhledávání v datových archivech.
Zatajujete před šéfy, že vám v práci pomáhá umělá inteligence?
Takto technologie ušetří hodiny práce, které pak mohou věnovat odbornějším úkolům. Mezi nové a zvláštní způsoby použití AI patří třeba monitoring mentálního zdraví na pracovišti nebo seberozvoji manažerů.
Nový směr využití AI
AI se stává nepostradatelným spolupracovníkem při tvorbě obsahu, od článků a blogů po prezentace a popisky produktů.
Její schopnost překládat texty, kontrolovat gramatiku a pravopis, a generovat nápady, činí z AI výkonnou asistentku pro copywritery a marketéry.
Využití AI v grafice zase umožňuje rychlé vytváření a úpravu obrázků a grafiky, což je obzvláště užitečné pro tvorbu originálního vizuálního obsahu.
„Firmy dnes hledají nástroje, které jim ušetří čas. Využívají již větší množství chytrých funkcí, často na bázi AI. Ale nejvíce oceňují, když jim nástroje pomohou s tvorbou zápisů z porad a následném vyhledávání v datech,“ říká Michal Černý z Audiopro.
Na příklad v Trenýrkárna.cz se využívá Chat GPT k pomoci s názvy kampaní, k úpravě textů na požadovaný počet znaků, úpravě sloganů, aby se neopakovaly nebo nám pomáhá s popisky produktů pro e-shop.
„Nahrajeme fotku a vložíme zadání pro tvorbu popisků. Text pak slouží jako vodítko pro copywritera,“ říká Ruslan Skopal, CEO Trenýrkárna.cz.
„Pomáhá nám také s vytvářením snadno zapamatovatelných kódů o určitém počtu znaků, se vzorci v excelu, překlady textů či souhrny dlouhých textů na kratší,“ dodává.
S e-mailem potřebuje pomoci každý
AI může být využita jako virtuální asistent, který odpovídá na dotazy, plánuje schůzky, organizuje úkoly, posílá upozornění a dokáže třeba shrnovat komunikaci.
Pokročilé jazykové modely dokáží rychle a efektivně analyzovat záznamy z Teams meetingů nebo analyzovat e-mailovou komunikaci.
Když si například řeknete, že jste během roku řešili s daným člověkem či firmou něco přes e-maily, lze jen zadat: „Shrň mi naši emailovou diskuzi za poslední rok.“
„AI v podobě Copilota integrovaného v Outlooku pak vytvoří odstavec, ve kterém seskupí klíčové informace z těch 30 nebo 40 e-mailů. Udělá výpisy nejdůležitějších bodů a zjišťuje, jak každý z nás reagoval. Je to opravdu velmi přínosná funkce,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS.
Další způsoby využití
Mezi méně známé a netradiční způsoby použití AI patří například nástroje, jako jsou virtuální terapeuti nebo wellness aplikace, které dokážou sledovat emocionální pohodu zaměstnanců.
Některé systémy analyzují anonymizovaná data z e-mailů nebo chatu, aby identifikovaly příznaky stresu či vyhoření. Tyto nástroje pak doporučují zaměstnancům techniky zvládání stresu nebo dokonce nabízejí meditace a relaxační cvičení.
V maloobchodu a e-commerce AI zase analyzuje tržní trendy a nákupní chování zákazníků, aby doporučila dynamické změny cen. To umožňuje firmám pracovat s cenou co nejvýhodnějším způsobem a zároveň přizpůsobit nabídku aktuální poptávce.
A manažeři a vedoucí pracovníci využívají stále častěji AI i pro zlepšení svých dovedností. AI nástroje mohou analyzovat vedle mnoha dalších faktorů i tón hlasu, řeč těla nebo slovní zásobu během jednání a poskytovat zpětnou vazbu na jejich komunikační styl.
„Přestože AI přináší mnoho výhod, je důležité ji využívat s rozumem a respektem. Je třeba si uvědomit, že AI není náhradou za lidskou interakci, ale spíše nástrojem, který má rozšířit možnosti a zlepšit efektivitu práce. Spolupráce s lidmi, kteří mají různé názory a dovednosti, zůstává klíčová pro dosažení nejlepších výsledků,“ dodává Tomáš Pavlíček z pracovního portálu Atmoskop.cz.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.