Co ještě nevíte o NFC a měli byste vědět

29. 1. 2013

Sdílet

 Autor: © Eray - Fotolia.com
O technologii near-field communications (NFC) se v mobilním průmyslu diskutuje již řadu let. Zatím však nebylo dosaženo reálných výsledků.

Dnes již víme, že se všichni ti, kdo předpovídali elektromagnetické bezdrátové technologii rychlý nástup, hluboce mýlili. Představitelé velkých technologických firem, Apple nebo eBay, stále považují myšlenku NFC coby každodenního nástroje za směšnou a běžný spotřebitel o existenci takové technologie nemá prakticky žádné ponětí.

Bez ohledu na výše uvedené se má však za to, že technologie je stále velkou příležitostí přinejmenším pro podnikové uživatele, což se má postupně projevit během příštích let. Právě nyní proto nastal vhodný čas se s touto technologií budoucnosti trochu seznámit.

O co vlastně jde?
Jednoduše řečeno, NFC je sada standardů definujících architekturu bezdrátové technologie, která slouží k vzájemné komunikaci dvěma zařízeními nebo komunikaci mezi zařízením a tzv. NFC tagy, což jsou v podstatě takové bezdrátové paměťové karty s minimální kapacitou. Cílem je nabídnout majitelům zařízení možnost spolehlivého a bezpečného přenosu dat, který by se přitom téměř obešel bez jejich asistence.

K čemu je to užitečné?
Nejčastěji se o NFC mluví v souvislosti s mobilními platbami. Pokud si například do služby Google Wallet uložíte informace o své platební kartě, můžete při platbách v obchodech použít čip NFC umístěný v chytrém telefonu Samsung Galaxy S3.

Bezkontaktní platby jsou jedním z nejpravděpodobnějších využití této technologie. Hovoří se však také o rychlém sdílení dat, což by jistě uvítali často cestující uživatelé, kteří si potřebují rychle vyměnit informace se svými spolupracovníky nebo klienty. Jediným problémem je v tomto případě skutečnost, že technologie funguje pouze na kratší vzdálenosti. Používání emailu nebo jiných aplikací se tak zřejmě nevyhnete.

NFC je také velkým příslibem pro reklamní agentury. Ty mohou k propagačním materiálům připojit již zmíněné NFC tagy, které budou obsahovat dodatečné informace k inzerovanému produktu. Podobně již uvažují třeba v Muzeu města Londýn, které nabízí mobilní aplikace využívající NFC, prostřednictvím kterých se mohou lidé dozvědět o chystaných akcích a rovnou si na ně zakoupit vstupenky.

Čím se NFC liší od jiných technologií?
NFC je v podstatě přesněji cílenou verzí technologie RFID, která svůj vznik datuje již k osmdesátým letům minulého století. Proč tedy vlastně používat NFC, když RFID má výrazně delší dosah? Odpověď je docela prostá: bezpečnost. NFC vyžaduje šifrování, díky čemuž je zaručena kompatibilita s RFID. Přesto je však šifrování podporováno. Používat RFID pro bankovní transakce by proto nedávalo žádný smysl. Na takové operace byl stvořen NFC.

Pak se samozřejmě nabízí další otázka, a sice v čem je NFC lepší než Bluetooth, který má rovněž delší dosah a navíc ještě podporuje šifrování AES. V tomto případě je výhodou NFC právě její krátká vzdálenost, protože se tím snižuje riziko rušení datového přenosu. NFC navíc spotřebuje méně energie, což je pro energeticky náročné smartphony velmi důležitá vlastnost.

Jedinou velkou nevýhodou NFC je tak nízká míra přijetí mezi koncovými spotřebiteli. Což je pro reklamní agentury nebo obchodníky důvodem, proč s NFC často vůbec nepočítají. Těžko se dá odhadovat, jestli se situace změní k lepšímu v horizontu několika let či jestli se vůbec zlepší.

NFC je oficiálně stále ve vývoji. O ten se stará skupina firem, zahrnující například Intel, Google nebo MasterCard, sjednocených do organizace NFC Forum. Ta se snaží přicházet s novými standardy, které by přijetí technologie urychlily. K tomu by měla přispět spolupráce s dalšími organizacemi jako International Air Transport Association, Wi-Fi Alliance nebo Global Certification Forum.