Co se stane s vašimi daty po skončení předplatného Office 365?

15. 2. 2019

Sdílet

 Autor: Gregg Keizer/IDG US
Pokud používáte kancelářský balíček Microsoftu Office 365 a jeho systém měsíčního předplatného, ujistěte se že, že znáte časové limity, které se k tomuto systému placení vážou.

Office 365 je v první řadě založen na principu předplatného. A stejně jako je tomu u online úložišť nebo třeba novin, po jeho vypršení nebo při vynechání platby nejste zcela odtržení od vašich souborů. Je levnější udržet si současné zákazníky než hledat nové: poskytovatelé služeb to vědí a udělají vše, co je v jejich silách, abyste u Office zůstali.

To samé se děje ve chvíli, kdy nezaplatí podnik: data a aplikace nikam nezmizí, Microsoft místo toho zákazníka vystaví třífázovému procesu, který postupně snižuje možnost přístupu pro uživatele i administrátora, ale který jim nechává řadu měsíců k návratu.

Přinášíme proto přehled jednotlivých fází a co vás v nich čeká.,

1. fáze: 1 až 30 dní po konci předplatného – stav expirace

V tomto období expirace vlastně vše běží tak, jak má. Uživatelé mají standardní přístup k Office 365 a všem službám v jejich předchozím plánu předplatného, nainstalované aplikace lze spustit, žádná data Microsoft nemaže. Na zařízení uživatelů lze dokonce přidávat nové aplikace.

Administrátoři mají přístup ke všem funkcím, mohou rozdávat zaměstnancům nové licence a jestliže chce společnost službu opustit, může si zálohovat data. Měsíční předplatné může znovu obnovit globální administrátor nebo ten zodpovědný za vyúčtování.

K této fázi se váží dvě poznámky: První se týká Office pro macOS. Ten totiž fázi expirace vůbec nemá. Druhý poznatek spočívá v tom, že licence pro velké korporace a klíčové zákazníky firmy mají trojnásobnou dobu expirace: trvá celých 90 dní.

 

2. fáze: 31 až 120 dní po konci předplatného – stav deaktivace

Dalšího čtvrt roku je licence Office 365 ve fázi deaktivace. Uživatelé se nemohou přihlásit do svých účtů, nefungují jim ani služby jako OneDrive for Business nebo e-mailové schránky. Lokálně instalované aplikace fungují pouze v omezeném módu, takže řada pokročilých funkcí není dostupná. Soubory lze otevřít, prohlédnout a vytisknout, ale nejdou upravovat ani ukládat. Samostatně nelze aplikace aktivovat, ale při pokusu o otevření příslušného souboru se spustí.

Administrátoři však mají přístup ke svému portálu, je možné zálohovat data; rozdávat licence však již nemohou. Obnovení předplatného probíhá standardním způsobem.

Licence pro velké korporace a klíčové zákazníky se v tomto stavu nachází jen 30 dní: v praxi tak má podstatná část podnikových zákazníků otočenou dobu trvání fáze expirace a deaktivace.

 

3. fáze: 121 dní a více – stav konce

ICTS24

Po čtyřech měsících je předplatné Office 365 opravdu pryč. Nikdo nemůže přistupovat ke službám nebo aplikacím, ani administrátoři, záloha dat je nemožná. Microsoft začíná mazat data ze svých serverů; to může nějakou dobu trvat, ale pokud si zákazník zažádá, do 3 dnů je odstraní.

Administrátoři již nemohou obnovit předplatné: pokud se chce firma k Office 365 vrátit, musí zažádat o nové předplatné.