Cobra 11: Burning Wheels - dálniční policie je zpět

11. 1. 2009

Pokud máte v oblibě nekonečný seriál o dálniční policii Kobra 11, tohle je hra přesně pro vás. A nemusíte se bát, oproti svým předchůdcům se podstatně zlepšila.

Cobra 11Německý seriál Kobra 11 okupuje nejen české obrazovky už pěknou řádku let a zdá se, že partička, která pracuje pro dálniční policii, ještě nějaký ten pátek pokoj nedá. Naopak, televizní stanice RTL produkuje stále nové díly a je s podivem, že se na ně pořád někdo dívá, když už tu máme jedenáctou sérii. Každá ze sérií přitom nabízí kolem dvacítky dílů se zápletkou, která běží podle neměnného schématu. Trocha toho vtipu na začátek, rozehrání akce a její úspěšné vyřešení dvojicí detektivů, kterou neopouští nestárnoucí německý Turek Semir Gerkhan. Působí to jako béčko a je to béčko, ale přiznáváme - také jsme se na něj občas dívali. Nakonec proč ne - konzumní nenáročná zábava musí být. A jelikož se RTL jednoho dne rozhodla fušovat i do herního průmyslu, dostal se na obrazovky počítačů také tento seriál. Ačkoliv to je příliš silné tvrzení. Těch zhruba pět her (některé se u nás nedistribuovaly), které na motivy Kobry 11 vznikly totiž působily často hodně anonymně, licenci prakticky nevyužívaly (až na znělku v menu a řeči o jakémsi revíru a zločincích). Ani herně to nebylo kdovíjaké a v naprosté většině případů spíše podprůměrné. Proto jsme k nejnovějšímu dílu s podtitulem Burning Wheels přistupovali se značnou skepsí. Ta se ale nakonec neukázala být zcela oprávněnou. Ne, nechceme teď na vás vybalit větu o tom, jak je to skvělá hra. Řekneme jen, že je to docela dobrá a překvapivě pohodově hratelná hra. A samozřejmě to trochu rozebereme...

Dá rozum, že se vžijete do role jednoho z detektivů dálniční policie. Burning Wheels tady konečně využívají své licence a digitální paňáci aspoň vypadají stejně jako jejich reálné předobrazy. To vám nicméně může být stejně jedno, protože je uvidíte akorát tehdy, když auto smykem otočíte do protisměru. Oni z něj totiž jen tak nevylezou - rozhodně ne v této hře. Opět tak máme co do činění s ryze jezdeckým počinem. Je to docela škoda. Dokázali bychom si představit atraktivní mix z ježdění a občasného řešení úkolů hezky pěsmo, s velkým kvérem v ruce. Na druhou stranu chápeme, že možnosti autorů byly spíše skrovné, a než aby se pokoušeli do nastíněných dobrodružství, je lepší, když udělali hru menší, ale hratelnější.

Ačkoliv na první pohled nepůsobí zrovna malým dojmem. Dostanete se do jednoho z typických německých velkoměst. Nechybí tu katedrála, sportovní stadiony, kancelářské budovy, pěkné vilky, vlající vlajky ani do nebe se tyčící jeřáby. Taková virtuální realitka, řeklo by se. Jenže něco tu nehraje! A po chvíli popojíždění přijdete na to, co to je. Jedná se o fakt, že na ulicích zásadně chybějí chodci. Je tu prostě prázdno. Město duchů. Když už si dali tvůrci práci s vymodelováním tak povedeného města, je škoda, že jeho iluzi nedotáhli dále. Takhle to celé působí tak nějak divně, anonymně, polovičatě.

Cobra 11

Pokud jste ve spojení s otevřeným městem, které vám Cobra 11: Burning Wheel nabízí, pomysleli na Grand Theft Auto 4 a jali se podvědomě obě hry srovnávat, vězte, že k sobě mají hodně daleko. Už jen proto, že z toho auta nemůžete vystoupit, popojít a třeba ukrást jiné. Jste na něj vázáni a obměníte ho leda tak v garáži. Mimochodem, na výběr je zhruba z padesáti typů. Na první pohled rozeznáte různé modely Mercedesů, BMW, Volkswagenů či Porsche. A je třeba říct, že jejich provedení se opravdu povedlo a detailů pobraly dostatek. Jenže nikde nenarazíte na žádnou značku. A pak vám to dojde - autoři si neobstarali licenci. V tomto případě to ale nijak zvlášť nevadí.

Cobra 11Hlavní náplní hry jsou pochopitelně mise. Po městě se sice můžete svobodně projíždět, ale nic moc zvláštního tu neobjevíte. Zapomeňte na bonusy, které by vás nutily k hledání a neustálému pídění. Brzy pochopíte, že bez úkolů se tu příliš nepobavíte. Ještě štěstí, že mise navrhoval někdo schopný a dal jim do vínku značnou variabilitu. Napočítali jsme jich zhruba čtyřicet, a přestože mnohé z nich se točí kolem pronásledování transportu či dokonce ujíždění, další čerpají z originálních nápadů, které se objevily v seriálu. Za všechny uveďme misi, ve které musíte infiltrovat gang sdružený kolem motokárkářské dráze. V jejím rámci si na jedné takové motokáře i zajezdíte. Pro podobnou hru je samozřejmě velmi důležitý jízdní model, který se naštěstí v případě Burning Wheels povedl. Ne, nemůže se rovnat třeba s tak skvělými závodními počiny jako Race Driver GRID, na druhou stranu je záživnější než poslední díly Need for Speed. Dá rozum, že se velmi orientuje arkádovým směrem, ale nečiní tak násilným způsobem. Naopak, s autem zdaleka nejde dělat vše a určité limity pocítíte. Jinde by to působilo jako omezení, ale v kulisách Kobry 11 je to podařený tah. Chování aut je tak aspoň trochu uvěřitelné. Potěší i slušná umělá inteligence protivníků, které musíte například pronásledovat. Ti reagují velmi rychle a vzhledem k otevřenému prostředí často nevíte, kam zrovna zatočí apod. Ostatně, ve městě není problém udělat nějakou tu chybu, jako je třeba najetí do slepé uličky. Honičky jsou přitom leckdy opravdu vyzývavé, takže taková chybka může znamenat restart.

Cobra 11

Z textu recenze snad dostatečně vyplynulo, že Cobra 11: Burning Wheels není titulem zázračným ani objevným, ale dostatečně zábavným na to, aby ospravedlnila svou (pravděpodobně sníženou) cenu. Stále je to hra budgetová, ale také hra, která dokáže přinejmenším na pár hodin pobavit. Je příjemně svěží, dobře vypadá, na nic si nehraje, a i když má řadu chyb, můžeme jí milovníkům seriálu doporučit. Ale ani méně náročnější hráči by neměli být zklamáni.

Plusy: otevřené město, dobrá hratelnost, zajímavé mise, solidní technické zpracování

Mínusy: ve městě chybí život, misí mohlo být více

Verdikt: Slušná závodní hra, která sice téměř ničím nepřekvapí, ale to neznamená, že nedokáže na nějakou dobu zabavit. Rozhodně nejlepší počin pod licencí Kobry 11.