Mohutným skokem přes horizont vyrazila do světa čerstvá verze závodů rallye, a davy diváků u cesty hned bouří nadšením. Snad až moc silně na to, že ačkoliv druhý Colin přepsal dějiny, přinesla trojka naopak spíš jen otazníky. Úspěch čtvrtého dílu je tím posledním, co může zachránit dobrou pověst legendárního titulu a přesvědčit, že hůř už bylo.
Vůně benzinu je něco jako náboženství. Pro závodní víru je majitel PC dokonce ochoten strpět i tu hanbu, že na jeho platformě je program uveden až mnoho měsíců po konzolových verzích. Zatímco motory aut v Colin McRae Rally 04 tedy na Xboxu a PlayStation 2 už dávno burácejí, počítače si již tradičně musely počkat.
Návrat ke kořenům?
Ne že by to někomu moc vadilo. Navzdory pozitivním zvěstem z tábora konzolí byla hra CMR 04 očekávána spíš s obavami. Předchozí třetí díl způsobil hodně lidem těžké zklamání a v příspěvcích na internetu se objevovaly občas výrazy, jaké by slušný časopis nemohl publikovat ani po desáté hodině večerní. Dnes už nikdo nerozluští záhadu, jestli neobvyklá, avšak nedotažená koncepce byla autorským záměrem, nebo jenom východiskem z nouze, když vývojářům došly peníze a šéfům Codemasters trpělivost.
Omezení šampionátu v Colin McRae Rally 3 na pouhé tři sezony v kariéře titulního jezdce a k tomu s neaktuálním vozem Ford Focus RS sice zvedlo hráčům hladinu adrenalinu, ale asi jinak, než bylo zamýšleno. S dalšími typy aut se nakonec přece jenom potkali při samostatných závodech nebo projíždění rychlostních zkoušek pro zábavu, náplast to ale byla slabá. V hitparádě otravnosti ovšem zvítězily funkční slabiny v čele s hodně podivným a nepříjemným řízením všech vozidel bez rozdílu značek. Jejich nepřístojné chování v rozporu s fyzikálními zákony, podivné klouzání po suchém asfaltu právě tak jako po náledí švédské zimy, to byla příliš silná káva i pro vyznavače arkádových závodů.
Od nového ročníku se tudíž očekával v ideálním případě návrat k vytříbené jednoduchosti verze 2.0 neboli popření výroku klasického filozofa, že dvakrát do téže řeky nevstoupíš.
Plechová kavalerie
Odmítavé reakce herní veřejnosti naučily autory PC konverze Colin McRae Rally 04 naslouchat přáním zákazníků. Nebo došlo ke vzácnému jevu, nazývanému zpravidla božské vnuknutí? Důležité je, že mnoho věcí, které na „trojce“ vadily, jsou teď buď přepracovány, nebo jednoduše zmizely.
Tak především se vrátila sladká svoboda jezdit v autě podle vlastního výběru. Jednotné sportovní náčiní je hezká věc pro porovnávání výsledků, ale nic víc. A každý virtuální řidič si stejně jako ten skutečný potřebuje zvolit plechového miláčka podle bušení svého srdce. Některé z WRC speciálů s náhonem na čtyři kola už jsou staří známí. Objevily se ve vedlejších rolích již dříve: Citroen Xsara, Mitsubishi Evo VII, Subaru Impreza, původní Colinův Ford Focus nebo Peugeot 206. Ještě zklamaní? Zbytečně, výběr nebude zdaleka tak jednoduchý a zdatný jezdec se dočká více než dvaceti modelů.
Jako novinka v CMR 04 totiž přibyly dvě nové samostatné kategorie závodních strojů. První z nich jsou jednodušší a menší „dvoukolky“ 2WD, opět místy povědomé z předešlé verze: Citroen Saxo, MG ZR, Fiat Punto, Ford Puma a Volkswagen Rally Golf. Divokým překvapením je zařazení vozů legendární skupiny B, svého času oslňujících výkonností stejně jako hrozivými karamboly při nezvládnutí síly pod kapotou. Exkluzivně pro monitor zase ožije sláva veteránů Audi Qauttro, Lancia 037, Ford RS 200 nebo Peugeot 205. Ani teď počty nevycházejí na onu slíbenou dvacítku?
To si ale musíte počkat na pár bonusových samohybů mimo hlavní proud. Podobně jako v předchozím dílu jsou spíš zábavnými hračkami na vyblbnutí, jenže ne zase tak perverzními, jako byly v Colinovi 3 kosmické rakety nebo tanky. Tohle jsou seriózní výrobky automobilového průmyslu, od „kachny“ Citroen až po dodávkový Ford. Hra v počátečních fázích stejně neukazuje úplně všechny dostupné typy a nikdo si nemůže být jist, zda později neobjeví utajený bonus. Nebudeme prozrazovat.
Za odměnu
Při reparátu z programování rallye na arkádový způsoby byly dvě možné volby. Buď všechno zahodit a začít znovu, nebo opravovat a upravovat, seč síly stačí. Jak asi tušíte, B je správně a platí to i pro pravidla herního systému. Namísto jediného šampionátu je v Colin McRae Rally 04 pro každou skupinu samostatný seriál šesti rallye, systém oceňování dobrých výsledků odemykáním blokovaných částí hry však stále platí.
Za úspěch se ale považuje pouze vítězství, přinejhorším druhé místo, u podružnějších věcí nějaký ten skvělý čas a traťový rekord. Situaci ještě zahušťuje nový výběr ze dvou stupňů obtížnosti šampionátů, která se předepisuje u všech prémií. V praxi se náročnější volba liší lepšími výkony soupeřů a citelnějším poškozením automobilů po nárazech a haváriích. Na oživení přitom nečekají jenom vybrané vozy (a celý šampionát kategorie B), ale také tratě a rychlostní zkoušky pro volné používání mimo šampionáty, zrcadlové převrácení tratí a další drobnosti.
Pěkně adrenalinový bonus má Colin McRae Rally 04 připraven dokonce na přestávky mezi soutěžemi během hlavní hry. Příležitost zapojit se do testů nových součástek znamená šanci je získat a vylepšit tím parametry vlastního vozu. Podmínkou je podrobit díly co největšímu zatížení, a to „jen tak“ během jízdy po neznámé trati s ostrým časovým limitem. O infarkt je, že máte pouze dva pokusy, jinak smůla – zase až po další rallye.
Dřina za volantem
Nastala chvíle, kdy skončila dělostřelecká příprava, je čas vztyčit bodáky, vylézt ze zákopů a podívat se, jak je to v Colin McRae Rally 04 s ovladatelností a fyzikálním modelováním jízdy automobilů. Nemrava pradědeček by prohlásil: „Jde to, ale dře to.“ A to při jasném vědomí, že před sebou nemá realistický simulátor, nýbrž „jenom“ závodní arkádu. V relativním srovnání s předchozí problematickou „trojkou“ je tu nezpochybnitelné zlepšení. Na druhou stranu pořád tomu ještě cosi chybí k dosažení úplné pohody řidiče, který se u počítače přece jenom trápí a zpočátku se učí hlavně vyhovět stylem řízení přání softwaru.
Nejvíc patrné je to u čtyřkolek 4WD s jejich pekelnou přetáčivostí, zpožděnými reakcemi na práci s volantem a přehnaným bočním „plaváním“ v zatáčkách. Kategorie automobilů s předním náhonem je přece jenom o poznání přívětivější a zmíněné nectnosti se u ní vyskytují v menší míře, jak nenápadně upozorňuje i samotná hra. A ďáblové ze skupiny B, to je kapitola sama pro sebe.
Něco v chování závodních strojů se dá u série Colin McRae zachránit a zmírnit už standardním nastavením vozu, ale pro řidiče pořád zůstává práce dost a dost. K tomu si můžete také připočíst i neobvyklý mód řazení rychlostních stupňů. Kromě plné automatiky a ručního přehazování převodů má hra ještě poloautomatický režim, ve kterém hlavně při akceleraci vládne řadicí pákou počítač, ale hráč může kdykoliv sám zasáhnout podle vlastní úvahy. Povinné je to při rozjezdu třeba po kolizi s překážkou. Dokud držíte vůz „pod plynem“, poloautomatika dolů nepřeřadí a start z místa na pátý rychlostní stupeň jak známo není z nejrychlejších.
Krajina posedlá hrou
Jako dřív ani v Colin McRae Rally 04 se fantazie tvůrců při tvorbě tratí nemusí potýkat s omezeními oficiální licence. Závodní automobily odpovídající svým skutečným vzorům se přesto prohánějí v téměř padesáti rychlostních zkouškách po cestách a silnicích, charakterem přesně odpovídajících některým lokacím skutečných rallye seriálu WRC a příbuzných závodů. Při návštěvách v celkem osmi zemích od Austrálie a USA přes Řecko a Španělsko až po Švédsko a Finsko si na vlastní pneumatiky osaháte nejrůznější prostředí. Namátkou jmenujme ledovou severskou zimu, asfaltové silničky v horách, záludné lesní průseky, prašné savany nebo typické britské „blátíčko“. Že auta na každém povrchu jinak sedí a reagují, je příjemné, na výhradách k jejich fyzikálnímu modelu obecně to ale nic nemění.
V tradici série pokračuje rovněž od posledně upravený grafický engine hry. Nepřináší zásadní změny, jenom „uhladil“ působivé vizuální efekty počasí a denní doby, zvířený prach nebo vodní gejzíry od kol vozů. Grafika krajiny kolem trati je ovšem pořád konzolově hrubší, alespoň že někteří diváci se z plochých spritů proměnili ve 3D tvory, kteří o sobě dávají vědět hezkou zvukovou kulisou. Model poškození automobilů je standardní s pomuchlanými a posléze odpadávajícími kusy karosérie a chybět nemůže ani postupná změna na startu nablýskaného klenotu v zabahněný a umolousaný přízrak, co vysloveně žadoní o návštěvu myčky.
Speciality hlavního mechanika
Mohlo by se zdát, že už víte o Colin McRae Rally 04 úplně všechno. Pár malých es v rukávu se přesto ještě najde. Třeba bonusový herní mód Extreme pro skutečné tvrďáky. Vyznačuje se omezeným pohledem řidiče pouze z kokpitu, absencí pomocných grafických údajů na displeji a extrémními účinky každé kolize na auto. Úspěšné absolvování je odměněno ctí vystavit dosažený čas na webu Codemasters, a to je opravdu výzva.
Injekci životabudiče dostal nový multiplayer. Je podporováno až 8 hráčů na LAN nebo přes internet, na osamělém počítači je tu alespoň split-screen nebo vpravdě společenská hra se střídáním čtyř lidí.
Hi-tech novinkou je premiérová podpora systému prostorového zvuku EAX 4.0 Advanced HD, pro který se stala Colin McRae Rally 04 u firmy Creative referenční hrou. Podmínky k bližšímu seznámení s novou úrovní efektů pro uši jsou tři: zvuková karta Audigy, operační systém Windows XP nebo 2000 a nejnovější ovladače.
Reparát před komisí
Není to jenom absence pořádného konkurenta v ranku závodních rallye, proč Colin McRae Rally 04 zanechává navzdory svým chybkám celkem příznivý dojem. Takhle nějak měl vypadat už třetí díl, chtělo by se říct – a je to pravda. Ze hry už tolik neční konzolovitost, přestože omezení daných původní konstrukcí pro jinou platformu se podobné tituly těžko někdy zbaví. Patří k nim pořád ne úplně odladěné chování vozů, přičemž radikální změnu nepřináší ani zapojení analogového volantu. Přesto dokud se někdo nevrhne na PC projekt stejného kalibru, zůstane Colin McRae Rally 04 na špici závodů rallye.
Výrobce: Codemasters
Vydavatel: Codemasters
Distributor pro ČR: Cenega Czech
Lokalizace: manuál
Internet: http://www.codemasters.co.uk/colinmcrae04
Multiplayer: ano
Minimum: CPU 750 MHz, 256 MB RAM, HDD 220 MB, 3D karta 32 MB
Doporučujeme: CPU 1,4 GHz, 512 MB RAM, HDD 220 MB, 3D karta 64 MB
Verdikt: Napravit pošramocenou reputaci série her se jménem skotského pilota nebylo zase tak složité. Stačilo vrátit se od hledačství zpět ke klasické představě o tom, jak mají vypadat arkádové závody rallye.
Hodnocení: 83 %