Colin McRae Rally 3

28. 9. 2003

Sdílet

Slavná série závodních her od Codemasters se nedávno dočkala již třetího dílu, který fanouškům rallye opět nabízí spoustu kvalitní zábavy. I přesto se však nový Colin McRae Rally 3 nevyhnul několika chybám, s nimiž byste měli již předem počítat.

Hvězdné jméno vybrané osobnosti v názvu hry je zpravidla zárukou slušné kvality, především však dobré prodejnosti. Ačkoliv se tedy takovýchto projektů objevuje čím dál tím více, třetí pohled do světa automobilových soutěží, pojmenovaný podle proslulého skotského jezdce, na sebe nechal dlouho čekat. Přijít znovu s něčím vlastně stejným, ale přitom trochu novým, je totiž úkol jako pro chytrou horákyni z pohádky.



Čekání na špičkový simulátor ze světa rallye se stalo na PC trvalým stavem. Milovníkům tohoto sportu často nezbývá nic jiného, než se buď vrátit pár let do herní minulosti a nainstalovat osvědčenou hru s už mírně „zaprášenou“ grafikou, nebo se smířit s aktuální situací a nebát se sáhnout po konverzi titulu původně určeného a přizpůsobeného pro konzole. I těch přitom není moc. RalliSport Challenge od Microsoftu je však důkazem, že dobře vymyšlený a perfektně provedený program se ani po přenesení na PC nemá za co stydět. Najít pro něj odpovídajícího konkurenta proto byla výzva, které nešlo odolat.



V kůži Colina McRae

Už kdysi, při vytváření konceptu „Colina trojky“, se podle dobře informovaných zdrojů autoři s vydavatelem shodli na zásadní věci: je čas nabídnout hráčům něco úplně nového, prosté zasazení předchozího schématu do kulis jiných tratí a novějších modelů závodních vozů by bylo cestou do pekel. Výsledek nastalé myšlenkové bouře a přebírání nejlepších nápadů pod lupou skončil něčím, co je stejnou měrou nevšední jako diskutabilní. Když už máme licenci na slavnou hvězdu, řekli si, využijme ji na maximum. Takže zatímco ve předchozím dílu série si hráč na začátku libovolně zvolil některý z dostupných vozů, nyní je hamletovskému váhání konec. Hlavní kariéra v Colin McRae Rally 3 je plně a výhradně věnována „létajícímu Skotovi“ a jeho týmu Ford. Život má ale obrovský smysl pro paradoxy. Namísto žhavé současnosti proto zažijete už jen vzpomínky, jelikož McRae v současné době usedá za volant konkurenčního Citroenu Xsara. V principu je to samozřejmě jedno, nakonec řady úspěchů dosáhl rychlý Colin právě v průběhu angažmá u Fordu.

Co to znamená pro hraní? Propagační slogan tvrdí, že s celým týmem prožijete část závodní kariéry, nasajete atmosféru rallye soutěží a tak podobně. Střízlivým okem viděno, výsledek je prostší: na začátku vstoupíte do těla Colina McRae za volantem Fordu Focus RS a do konce kariéry se z něj nehnete. A ten rozhodně není schovaný za nejbližším horizontem. Čekají na váš celkem tři navazující sezony světového šampionátu rallye, z nichž každá představuje šest závodů a celkem 56 rychlostních zkoušek a jízd. Přesto není třeba mít dojem, že se jedná o reklamní software jedné automobilky. S dalšími vozy jiných značek se v Colin McRae Rally 3 samozřejmě také shledáte. Část z nich je dostupná už na samotném začátku, další si „odemknete“ jako bonus dobrými výsledky. Zajezdit si s nimi ale půjde jenom v jednotlivých nezávislých rychlostních zkouškách, případně ve speciálních módech po úspěšném absolvování hlavní kariéry.



Vzhůru na trať

Schéma rallye se od předchozí verze hry moc neliší. Zpravidla po třech rychlostních zkouškách následuje první zastávka v boxech, kde se opravuje poškození auta a je také čas na prostudování nákresů dalších etap s informacemi o počasí, povrchu cest a denní době. Přinejmenším zpočátku si moc neužijete nočních jízd, na druhé straně pohled na sympatickou krajinu také není k zahození. Kdo chce, může se během přestávky povrtat v automaticky upravených nastaveních vlastností závodního vozu.

Po absolvování druhé dávky rychlostních zkoušek je pak čas na další zastávku v depu a přípravu na závěrečné finále. Tím je noční paralelní závod na uzavřeném okruhu proti pozicí nejbližšímu soupeři. Tak jako ve „dvojce“ se jezdí dvě kola a v polovině si oba soupeři v rámci fair play vymění jinak oddělené dráhy. A právě v okamžiku přejíždění se projeví buď velmi mazaná past Colin McRae Rally 3, nebo trapně neodladěný bug. Na křížení se dost často můžete potkat s druhým vozidlem, většinou velmi podivně manévrujícím. A běda, pokud se ho rozhodnete smést z cesty. Stačí pouhý letmý dotyk blatníkem o blatník a přísní sportovní komisaři vás okamžitě a bez milosti diskvalifikují.



Ďábel na kolech

Jízdní vlastnosti závodních vozů sice mají znatelně blíž k arkádovým zvyklostem než k pravým simulátorům, ale i tak máte například u řazení převodových stupňů možnost volby mezi automatickým, ručním a poloautomatickým. Zkušení harcovníci z Colin McRae Rally 2.0 už tuší, co pro ostatní bude novou a důležitou zkušeností: pro cestu na stupně vítězů je prakticky nezbytné upravit v herních volbách nastavení i těch nemnoha dostupných položek přesně na míru konkrétní trati a vlastnímu řidičskému stylu. K takovým parametrům patří přesun hnací a brzdné síly mezi oběma nápravami, použití „krátkých“ nebo „dlouhých“ převodů, spíš herní než realistická položka s rychlostí odezvy řízení a podobně. Počítač sám o sobě jinak volí kromě optimálních pneumatik nejčastěji univerzální střední hodnoty, nutně vedoucí (řečeno s nadsázkou) k umístění ve středu výsledkové listiny.

Ne úplně stoprocentně dopadlo v rámci konverze mezi platformami zabudování podpory pro PC volanty a joysticky. Podle obrazu se kola pohybují plynule přesně v souladu s analogovou periferií, jenže přesto se závodní auto chová v zatáčkách trošku „digitálně“ a hlavně tam, kde jsou záměrem řidiče jen drobné korekce dráhy, se často dostane až do nechtěného smyku, který je nezbytné razantně korigovat. Při řízení šipkami na klávesnici je to přirozené a každý s takovým omezením počítá, tady to ovšem zamrzí.



Prachem, stepí, divočinou

Zatímco automobily jsou v Colin McRae Rally 3 věrným obrazem reálného světa, trasy rychlostní zkoušek jsou čirou fikcí. Na kvalitě a zajímavosti jim to přesto neubírá. Dokáží se věrohodně držet stylu a rázu geografické oblasti, kam jsou zasazeny, a jejich architektura dodává závodění tu správnou „šťávu“. Osm lokací, kde se rallye světového šampionátu odehrává, je klasickým výběrem co nejodlišnějších prostředí a výletem kolem zeměkoule – od prašného Řecka po blátivý britský venkov, od švédského zasněženého severu po exotické pralesy Japonska.

Tratě by pochopitelně nebyly ničím bez špičkového enginu. O detailech, jako je podpora efektů pro nejmodernější grafické karty nebo práce se světly, je skoro zbytečné hovořit – pro herní tituly „kvality A“ je to jen splněná povinnost. Je však nutné se zmínit o dokonalém modelování počasí, kdy se například kapky deště nádherně rozpleskávají na předním skle, nebo o věrohodných oblacích kouře a prachu, válejících se ve vzduchu. Ke slabším momentům naopak patří předimenzované gejzíry jisker při kontaktu plechů se svodidlem a hlavně diváci v podobě placatých a zubatých spritů, které sveřepý engine v některých okamžicích mezi jízdami zobrazí dokonce v obrovském detailu, a způsobí tak ctitelům antické krásy nepříjemný estetický šok. Jistě, liduprázdné okolí rychlostních zkoušek nebo závodního depa by působilo také podivně, asi jako „vymřelá“ nádraží bez cestujících v MS Train Simulatoru. Snad neměli tvůrci dost energie nebo konzole dost výkonu na vymodelování věrohodnějších lidských postav, ale tohle nám prostě dělat nemuseli.



Mechanici na dlažbě

Z čeho by v reálu neměl tým firemních techniků ani trochu radost, je pro počítačovou rallye velká chlouba. Na nekončící cestě k maximálně realistickému modelu poškození vozu se dostal Colin McRae Rally 3 celkem daleko. Složení základního Fordu Focus z přibližně třinácti tisíc polygonů dokáže zachytit i ty nejmenší nuace postupného otloukání a ničení skvostu automobilového průmyslu. Že se rozbíjejí a vypadávají okna, je jenom začátek – stejně jako pomuchlané nebo odřené plechy. Končí to odpadávajícími nárazníky, ulétnuvším krytem motoru, a kdo se hodně snaží, bude se do časové kontroly belhat s uraženým kolem. Vydatně v tom pomáhá obvyklé nerozbitné okolí silnice, kdy rozjetou hmotu několika set kilogramů snadno zastaví dva metry vysoká břízka nebo kovový plůtek u tratě.

Co překvapivě vzalo za své, je z předchozí hry známé rozdělování časového limitu na opravu v depu mezi poškozené partie vozu. V Colin McRae Rally 3 za vás povolených třicet minut virtuálně pracuje počítač podle vlastního uvážení, aby nakonec před dalším startem jen zdlouhavě podal zprávu o stavu vozidla. Škoda, chvíle „v dílně“ patřily k těm zajímavějším momentům.



Pořádná výdrž

Mezi závodními rallye na PC je Colin McRae Rally 3 rozhodně to nejzajímavější, co se objevilo od uvedení RalliSport Challenge. Srovnávání obou titulů však není moc na místě, protože oba jsou o něčem jiném. Zatímco opus od Microsoftu spojil několik různých disciplín motoristického sportu, nový Colin se drží svého jednoho tématu – a to jak pokud jde o hlavní kariéru, tak i o jednoho jezdce. Nemožnost volby oslazují pravidelné odměny v podobě bonusového získávání další součástek pro upgrady vozu, přesto ne každý bude nadšený z představy, že dlouhý maraton tříleté „závodní smlouvy“ nemůže absolvovat v autě své milované značky. Pokud to není Ford.




Výrobce: Codemasters

Vydavatel: Codemasters

Minimální požadavky: CPU 750 MHz, 128 MB RAM, HDD 3,5 GB, 3D karta 32 MB

Doporučujeme: CPU 1,4 GHz, 512 MB RAM, HDD 3,5 GB, 3D karta 64 MB

Multiplayer: ano

Internet: http://www.colinmcrae3.com

Verdikt: Dlouhé čekání fanoušků počítačových aut na převratnou novinku se ukázalo být marnou nadějí. Ale i tak to není špatné.



Hodnocení: 80 %