Ač se zdá, že klasická fotografie ustupuje ze scény pod tlakem digitálních
fotoaparátů, v USA se objevuje zajímavý trend, který by málo kdo z laiků
očekával, na který se však fotografické firmy dobře připravily. V USA raketově
roste zájem o černobílou fotografii. Proč? Filmy jako Schindlerův seznam,
Zachraňte vojína Ryana a Pleasantville byly celé nebo z části černobílé, což
mělo evokovat doby dávno minulé, nebo drsnou realitu. Černobílá fotografie je
také prostředkem, jak mládež revoltuje proti rodičům fotografujícím barevně
nebo digitálně.
"Černobílá fotografie je způsob, jak na sebe upozornit, jak se zvýraznit", říká
zástupce společnosti Kodaku.
Kodak očekává v tomto roce nárůst prodeje černobílých materiálů o 5 %, první
růst po více než čtvrtstoletí dlouhém poklesu zájmu, Polaroid vyvinul od
sedmdesátých let první nový černobílý film, další menší společnosti očekávají
až 40% nárůst obratu v tomto segmentu.
Samozřejmě že růst nepřijde sám Kodak začíná distribuovat černobílé materiály
do škol, začíná pořádat speciální promoční akce, nabízí školám, které nemají
peníze na barevné minilaby jejich černobílé verze za velmi zajímavé ceny.
Samotný proces vyvíjení černobílých fotografií byl urychlen tak, aby zákazníci
v supermarketech mohli dostat své snímky do 1 hodiny.
A co na to cílový zákazníci, teenageři? "Černobílá fotografie je úžasně
kreativní. Umožňuje zachytit realitu. A je nesmírně romantická," říká 18letá
studentka střední školy v Chicagu Samantha Maxfieldová.
Konec tisíciletí se blíží, ale možná nás ještě v lecčems překvapí.