CRM systémy pro malé firmy

13. 8. 2010

Sdílet

Nezávisle na tom, jak tvrdě pracujete, nemůžete ve světě malých firem uspět, nedáte-li své zákazníky na první místo. Vytváření většiny vztahů s klienty však není snadné.

Dnes je software CRM pro správu vztahů se zákazníky neodmyslitelným vybavením společností, které chtějí se svými klienty udržovat kontakt. Pro malé subjekty existují nejpřitažlivější produkty CRM právě v cloudu.

Salesforce.com
V současné době už většina vlastníků malých firem s dobrým přehledem o internetu minimálně slyšela o společnosti Salesforce.com. Uvedená korporace byla založena v roce 1999 a stala se díky poskytování svého systému CRM umístěného v cloudu průkopníkem. Produkt byl určen pro malé a středně velké firmy a dnes je tato společnost lídrem v oblasti cloudových systémů CRM. Protože existuje mnoho dalších cloudových služeb od jiných dodavatelů, které umožňují integraci s řešením Salesforce.com, mají uživatelé k dispozici více možností a funkcí. Salesforce.com navíc nabízí nástroje pro firmy všech velikostí. Například služba Salesforce Contact Manager stojí jen pět dolarů měsíčně za uživatele.

Salesforce.com však v žádném případě není jediným cloudovým nástrojem CRM pro malé firmy. Ve skutečnosti trh oplývá různými zajímavými nabídkami. Některé jsou zdarma nebo velmi levné. Jiné, tzv. sociální nástroje CRM, přidávají komponenty pro sociální média a usnadňují on-line sledování aktivit klientů, jejich zájmů a potřeb. Některé CRM systémy nyní nabízejí mobilní verze, takže lze k datům o zákaznících přistupovat na cestách.

Levné systémy CRM
Jestli jste ještě nikdy nezkoušeli systém CRM, je nejlepším řešením experimentování s nějakým bezplatným nebo levným cloudovým nástrojem, radí James E. Gaskin, technologický konzultant. „Pohrajte si s ním, abyste zjistili, co se vám líbí a co ne. Potom, až budete připraveni, můžete do systému začít přidávat další uživatele a data nebo ho můžete vyměnit za jiný, pokud ten existující nástroj už nebude splňovat vaše potřeby.“

Mezi bezplatné a levné cloudové služby CRM patří například:

• Zoho CRM – nabízí mnoho funkcí CRM a také integraci se sadou cloudových aplikací Zoho včetně e-mailu a webových konferencí. Jako většina aplikací Zoho je Zoho CRM zdarma, i když to platí jen pro omezenou verzi a maximálně tři uživatele. Při širších možnostech stojí služba minimálně 12 dolarů na uživatele měsíčně.
• Free CRM – to je, jak asi správně tušíte, název dalšího bezplatného CRM nástroje, který podporuje až pět uživatelů a až 10MB úložiště. Vyžaduje určitý čas při úvodní konfiguraci a seznámení, ale nabízí přímočaré sledování perspektiv, předpovědi prodejů a další funkce. Profesionální edice poskytují (za 15 dolarů a více na uživatele měsíčně) on-line podporu, neomezené datové úložiště a další funkce.
• SugarCRM a vTiger CRM – bezplatné open-source aplikace CRM obsahující některé cloudové komponenty. Obě mají aktivní vývojářské komunity, což znamená, že nezávislé subjekty mohou těmto nástrojům přidávat funkce a flexibilitu. Produkt SugarCRM je dostupný v edicích Professional (za 360 dolarů) a Enterprise (600 dolarů) s rozšířenými sadami funkcí.

Sociální CRM
„Sociální CRM je v současné době žhavým tématem,“ tvrdí William Band, viceprezident a hlavní analytik společnosti Forrester Research, který se specializuje na strategie a technologie nástrojů CRM.

„Například čtyři z každých pěti dospělých občanů USA jsou členy nějaké sociální sítě,“ dodává Band. Výsledek: Firmy se ve zvýšené míře snaží sledovat změny v sociálních sítích svých zákazníků. Je to logické rozšíření CRM, které je navrženo tak, aby pomohlo podnikům k širšímu chápání zájmů, potřeb a starostí svých zákazníků.

„Mnoho obchodních vztahů dnes začíná na internetu a zákazníci stále více hledají firmy prostřednictvím vyhledávače Google, stránek fanoušků Facebooku a prostřednictvím návštěv webových stránek,“ dodává Brent Leary, technologický analytik pro CRM a malé firmy. Je tedy velmi smysluplné sledovat a vytvářet takové vztahy prostřednictvím cloudových služeb CRM, zejména nabízejí-li monitoring sociálních sítí.

Následující služby slučují sociální média a CRM:
• LinkedIn Profile Organizer – přidává základní funkce podobné CRM na webu sociální sítě firemních profesionálů, a to včetně schopnosti organizovat kontakty do složek a přidávat k profilům poznámky. Služba vyžaduje účet LinkedIn Premium Account (za 25 dolarů měsíčně nebo více).
• Gist – importuje kontakty ze služeb Facebook, LinkedIn, Salesforce.com, Twitter, z aplikace Outlook a ze služby Gmail do jednoho informačního panelu. Tato zatím bezplatná služba hodnotí důležitost lidí a společností ve vašich databázích kontaktů na základě vašich interakcí s nimi. Také můžete přehledně zobrazit nejnovější e-mailovou korespondenci u každého kontaktu, zároveň s poznámkami, které jste si pro něj vytvořili, jeho nejnovější tweety atd.
• BatchBook – kombinuje správu kontaktů s nástroji pro sledování jejich příspěvků v sociálních médiích, sledování komunikace se zákazníkem a umožňuje používat formuláře pro vytváření vzorů či provádět výzkumy nebo vytvářet různé seznamy a reporty. BatchBook je dostupný v omezené verzi bezplatně. Placené účty stojí měsíčně od 10 do 100 dolarů.
• HubSpot – ucelené komplexní řešení zahrnující sledování a péči o hlavní prodeje, integraci se službou Salesforce.com, marketingové analýzy a další funkce CRM, monitoring sociálních médií, blogování, hostování webů a optimalizaci pro vyhledávače. Všechny tyto funkce služby HubSpot jsou za jednu cenu, ale ta je měsíčně od 250 dolarů výše.
• Chatter (cena od 25 dolarů a více měsíčně na uživatele) – přidává komponentu sociálních sítí do prostředí Salesforce.com CRM. Chatter také předplatitelům umožňuje přímo se připojit k účtům Facebook a Twitter. Služba je nyní ve verzi betatestování.

Další možnosti
Existují další tři cloudové alternativy CRM ke zvážení:
• Microsoft Dynamics CRM, který je flexibilním systémem. Můžete ho nainstalovat a používat ve svých lokálních počítačích a serverech nebo ho nasadit jako cloudový systém CRM (za 44 dolarů na uživatele měsíčně). Rozhraní je podobné jako v sadě Microsoft Office, takže ho většina uživatelů bude dobře znát.
• Infusionsoft Email Marketing 2.0 – vyzdvihuje integraci CRM s e-mailovým marketingem. Je vhodný pro malé firmy, které mají velmi složité marketingové potřeby a chtějí sledovat prakticky veškerou interakci se zákazníkem. Tarify jsou měsíčně od 199 do 499 dolarů.
• Highrise – cloudový CRM systém oblíbený mnoha malými společnostmi. Spolu se svými funkcemi CRM systém poskytuje různé aplikace zákaznických služeb od nezávislého dodavatele, jako např. MailChimp, který je e-mailovou službou pro marketingové kampaně. Highrise nabízí bezplatný tarif pro dva uživatele s až 250 kontakty. Nad tímto limitem jsou měsíční tarify začínající na 24 dolarech za šest uživatelů.