Google se bude muset ve Velké Británii a Evropské unii postavit dvěma žalobám, které mohou vést k pokutě až ve výši 25 miliard Euro. Důvodem je jeho obchodní praxe, respektive obvinění z nekalé hospodářské soutěže a zneužívání svého dominantního postavení na reklamním trhu. Za dvěma na sobě nezávislými žalobami stojí sdružení vydavatelů.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
S více než devadesátiprocentním tržním podílem je Google nejvýznamnějším dodavatelem technologií pro zobrazování internetové reklamy. Prodej prostoru pro její zobrazování je přitom důležitým zdrojem příjmů pro řadu vydavatelů, ať už jde o velké mediální domy, nezávislé zpravodajské weby či blogery – všichni z nich přitom souhlasí s umístěním reklamy na svých stránkách za poplatek.
Evropská komise a britské orgány nyní prověřují, zda Google nezneužívá svého dominantního postavení, aby nad konkurencí získal výhodu.
Podobných kauz v poslední době přibývá, a i když například francouzské úřady loni Googlu vyměřily pokutu 220 milionů Eur, dle odborníků dosavadní postihy k žádné změně přístupu ze strany Googlu nevedly. Výše kompenzace, která Googlu hrozí v aktuálním případu, je však enormní, byť může trvat roky, než bude rozřešen.
Žalující strana nicméně věří, že Google nebude přinucen jen k finanční kompenzaci, ale že kauza vyústí i ve změnu jeho přístupu a obchodních praktik.
Takto hovoří Jan Bart van de Hel z nizozemské advokátní kanceláře Stek, která za kolektivní žalobou, kterou bude projednávat Evropská komise, stojí: „Je důležité se ozvat nejen kvůli kompenzacím pro vydavatele, ale také abychom předešli nekalému jednání Googlu do budoucna.“
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.