Hlavní navigace

Demigod - povedená akční strategie pro multiplayer

4. 5. 2009

Sdílet

Tento rok je na strategie bohatý. Nyní vychází další nadějný počin tohoto žánru, který jsme si vzali pod drobnohled. Je to pořádně svižná a dynamická strategie pro milovníky hry více hráčů.

Milovníci strategických her si letos mohou opravdu libovat. Už jen první polovina roku dává velký důvod k radosti. Vždyť vyšly takové hity jako Warhammer 40.000: Dawn of War, Empire: Total War nebo Battleforge. Všechno vynikající počiny, které jen tak nezapadnou. Otázkou je, zda se k nim přidá také Demigod. Teoretický potenciál na to určitě má. Vždyť nese rukopis slavného designéra Chrise Taylora, který má za sebou takové hity jako Supreme Commander nebo Dungeon Siege, nicméně v poslední době je jeho tvorba rozporuplná (viz. Space Siege). Demigod měl být jeho vstupenkou zpět na vrchol.

 


Demigod není klasickou realtime strategií, ve které byste si užívali příběhovou kampaň, stavěli budovy a rekrutovali jednotky. Jedná se o multiplayerovou hru, která by se dala přirovnat k oblíbenému modu pro Warcraft 3 - DotA. Také zde se do sebe pouští hrdinové na dvou stranách barikády a snaží se zničit nepřítele. Koncept je opravdu jednoduchý a vězte, že nebudete potřebovat žádný tutoriál, abyste si ho osvojili. Naopak, nejlépe se zaučíte přímo ve hře.



Na počátku je zapotřebí nastavit parametry hry. Maximální počet hráčů je deset, v takovém případě hraje pět na pět. Ovšem možné je zvolit menší počet, například tři na tři nebo jeden na jednoho. Platí však, že čím více hráčů, tím záživnější je průběh hry, obzvlášť když velký počet lidí vrhnete na menší mapu, která pro ně ani není původně určena. Mapy se liší právě svou velikostí a také vizuálním provedením. Taktické finesy jako portály, obchody, střílny, léčebny apod., jsou vždy stejné. Přesto docela zamrzí, že je map pouze sedm. Měli by však přibývat.

 


Tím zdaleka nejdůležitějším, co je třeba na začátku udělat, je výběr jednoho z hrdinů. Ti se rozdělují na zabijáky a generály. Zatímco první jmenovaní se spoléhají pouze na své schopnosti a umění pořádně udeřit nebo vystřelit, ti druzí kolem sebe shromažďují řadové jednotky, které potom svými schopnostmi podporují. Jejich talenty tak nejsou natolik individualistické a sami o sobě v boji tak dobře neobstojí. V každé kategorii najdete čtyři hrdiny. Všichni se od sebe opravdu hodně liší.

 


Každý disponuje vlastním, poměrně širokým stromem schopností, které si postupně otevíráte s tím, jak stoupáte na další úrovně. Pak si můžete schopnost buď odemknout, nebo vylepšit už odemčenou. Vězte ale, že v rámci jedné hry rozhodně nevylepšíte hrdinu na maximum. Budete stejně disponovat jen několika schopnostmi. Tak to má být a vede to ke zkoušení jiných taktik apod. Přesto se nám i počet hrdinů zdá poměrně malý. I ti by se však časem měli rozmnožit. Chris Taylor a jeho tým však mluví o tom, že to bude formou placení poplatků.

 


Samotná hra odsýpá velice dobře a podle našich dlouhých zkušeností s ní je velmi dobře vyvážená. Znamená to, že mezi hrdiny není žádný kdovíjak silný nebo příliš slabý. Na mapách se vždy rozpoutá pořádná mela, kterou ještě podporují obranné věže, jež jsou velmi nepříjemným soupeřem, pokud jich nepřítel využívá a v boji se schovává za jejich ochranu. Je tak třeba zabírat kontrolní body a získávat na mapě vliv.

 


Můžeme říct, že je to velmi solidní zábava, i když nikterak strategicky zaměřená. Jistě, určitou taktiku zde určitě uplatníte, ale nakonec se neubráníte pocitu, že je Demigod velmi akční hrou. Pomáhají tomu i akčně zaměřené RPG elementy. A popravdě - tento přístup není vůbec špatný. Každá partie trvá zhruba dvacet až třicet minut, což je akorát na vyplnění krátkého časového úseku nebo přestávky.

 


Jak už jsme řekli, Demigod je zaměřen ryze na multiplayer, a pokud k hraní na síti z nějakého důvodu nemáte přístup nebo vás nezajímá, měli byste se hře velkým obloukem vyhnout. Můžete si sice zahrát proti umělé inteligenci stejně nastavené partie jako v multiplayeru, ale přece jen - zábava hry je postavena na boji proti lidským oponentům. Navíc je tu stále určitý problém s připojením se k serverům. Ty byly po spuštění hry skutečně přetížené, a přestože se dnes situace o něco zlepšilo, stále není stabilita úplně dokonalá, což by v případě takového titulu bylo záhodno.

 


Na druhou stranu lze prohlásit že Demigod bude pravděpodobně velmi úspěšnou a hranou hrou, takže by jeho multiplayerová podpora a škála možných nepřátel či spoluhráčů neměla jen tak vyšumět. To je pro podobné tituly vždy nesmírně důležité.

Plusy: opravdu svižná a dobře vyvážená hratelnost, zajímaví hrdinové, kratší a dynamické partie

Mínusy: pro někoho příliš akční, málo map a hrdinů, chybí singleplayerové vyžití, problémy s připojením

Verdikt: Demigod je opravdu dobře hratelnou realtime strategií kříženou s akčním RPG. Je však určena výhradně multiplayerovým hráčům, kteří mají trpělivost překonat nějaké ty problémy s klientem.

Hodnocení: 78%

CS24