Deus Ex 3 - kyberpunková atmosféra je zpět

12. 1. 2009

Na světě je jen málo her, na které se vzpomíná ještě osm let po jejich vydání, a to se stále větší měrou nostalgie. Deus Ex mezi ně patří a zcela určitě tvoří i jádro těch nejzásadnějších herních titulů, jaké se dodnes objevily.

Deus Ex 3Pro mnohé je dokonce nejlepší hrou všech dob, jakkoliv je to diskutabilní disciplína. Známý designér Warren Spector ale v tomto případě skutečně vytvořil majstrštyk. Bohužel už se mu ho nepovedlo překonat ve druhém dílu. Ten se jedničce podle mínění většiny hráčů ani nevyrovnal, přesto nešlo o špatný kousek - jen trpěl přílišným důrazem na zjednodušení funkčních herních mechanismů. Jenže pak se vývojářské studio Ion Storm rozpadlo a zdálo se, že dalšího dílu série se nikdy nedočkáme. Tak špatné to ale zdaleka nebude. Vlastník značky, britská společnost Eidos, se ji totiž rozhodla vzkřísit a vrátit jí ztracený lesk. Na hře tak v jejím montrealském studiu pracuje více jak stočlenný tým s velkorysým rozpočtem. Po řadě náznaků jsme se konečně dostali k obšírnějšímu informačnímu základu a samozřejmě vám ho rádi představíme.

Už fakt, že se třetí díl bude odehrávat v roce 2027 leckoho trkne. Znamená to totiž, že se vůči prvnímu Deus Ex jedná o prequel. Ten se totiž odehrával v roce 2052. Důvod je jednoduchý. Původní tým se rozpadl a tuto hru tvoří úplně jiní lidé, kteří by se neradi zapletli do příběhových nitek, které sami nevytvářeli.

Ne snad, že by příběh prvního a druhého dílu nešel nastavit, ale mohlo by dojít k řadě logických lapsů. Proto je lepší vytvořit něco, co původním hrám předchází. I když i tady je na místě opatrnost, aby do sebe vše zapadlo. Ostatně autoři jsou si toho vědomi a pro milovníky předchůdců slibují několik překvapení a zajímavých pohledů na známé věci z netradiční perspektivy.

Deus Ex 3Každý hráč Deus Ex jistě dobře ví, co bylo jeho největší předností. Ano, byla to opravdu hutná, kyberpunková atmosféra, ve které se snoubily temné, ale atraktivní vize blízké budoucnosti. Lidé pokročili ve vědě natolik, že si do svých těl mohou dovolit implementovat augumentace, tedy jakási vylepšení, která jim poskytují nadpřirozené schopnosti. Do tohoto prostředí bude zasazen i třetí díl. Ten by se měl ovšem zabývat především kořeny stavu věcí, jež vyústil v konflikty, které už jsme odehrály. To znamená, že augumentace se teprve začínají prosazovat a mohou si je dovolit jen vyvolení lidé. Kvůli tomu pak vznikají nepokoje, jelikož ti obyčejní a zastánci přírodního principu vývoje jsou vůči takovému zasahování do „božích věcí" v opozici. Je jasné, že na augumentacích mají zájem především megakoncerny, které jsou mocnější než vlády států a nic jim v podstatě nemůže vzdorovat. Ale brzy zjistíte, že i tyto koncerny jsou loutkami ve větší hře. Stojí za nimi někdo, kdo chce nejen vládu nad světem, ale i vládu nad lidskou evolucí! Tolik k pozadí, které se bude v průběhu hry stále více rozvíjet. Začátek je ale o poznání komornější. Sledujete službu Adama Jensena, který pracuje jako šéf ochranky v sídle jedné z korporací. Najednou sem ale vpadne banda ozbrojených mužů, kteří povraždí všechny vědce a zase odejdou. Jelikož má Adam výčitky z nesplněné povinnosti, vydá se zkoumat, co za tímto bezprecedentním útokem stálo. A zjistí, že nic není tak černobílé, že útočníci jsou vlastně možná ti správní a že je tady cosi shnilého. A protože jsme ve hře, vydá se po získané stopě až na samý vrcholek. V průběhu této cesty budete moct výrazně ovlivňovat jeho cesty a s trochou zjednodušení se budete moct stát padouchem či dobrákem. Nebo něčím mezi, což je o poznání pravděpodobnější.

Autoři slibují příběh velmi spletitý, s haldou nutných rozhodnutí, která často nemají vhodné řešení apod. Do začátku byste měli dostat svůj apartmán, ve kterém si můžete třídit dokumenty, ale narazíte tu i na upomínky na dosavadní Adamův život. Na stěnách visí například obrázky různých žen. Podle tvůrců se některé z nich připletou i do hry. V úvahu tak připadají i románky, ale jen pokud budete chtít. Každopádně, přinejmenším jedna z žen by se měla postavit proti vám jako velká sokyně. To jsme zvědaví.

Deus Ex 3

Snad každý kovaný hráč dobře ví, že první Deus Ex byl především RPG hrou a teprve až potom akcí, i když také dobrou. To se ve trojce poněkud změní. Půjde o jakýsi mix mezi prvním a druhým (velmi akčním) dílem. To znamená, že akce nemá být ovlivněna statistikami a už se vám nestane, že i když dobře míříte, netrefíte nic, protože nemáte dostatečně vycvičenou schopnost. Akce by tak měla být o poznání dynamičtější a férovější. Jenže jak do hry naládovat ty RPG prvky? Vývojářům se to evidentně docela daří. Hodlají totiž hráčům zpřístupňovat stále nové augumentace, které může implementovat do svého těla. Tak de facto získává nové schopnosti a rozšiřuje tak repertoár (nejen) bojových schopností. Jedná se například o vidění nepřátel skrz zdi či vertikální skoky do hlubin s pomocí „spidermanovských" chapadel atd. Za úplatu si budete moct pořizovat i vylepšení pro své zbraně, nebo kupovat zcela nové.

ICTS24

Deus Ex 3Eidos Montreal pro hru připravuje vlastní a velmi originální vizuální styl. Ten by v sobě měl mísit prvky moderního kyberpunku s poněkud překvapivými elementy renesance. Pokud jste byli uchváceni architekturou Bioshocku, tak tady se autoři pokouší o něco podobného, ale stylem samozřejmě odlišného. Hra má mít specifické kulisy, které z ní udělají nezaměnitelný zážitek. Ostatně, procestujete všechna možná světová zákoutí. Podíváte se třeba do Detroitu, Montrealu či čínské Šanghaje. Další dvě města ještě nebyla odhalena, tipujeme však, že jedno bude v Evropě a druhé v Asii. V rámci jednotlivých měst budete mít značnou svobodu a rozhodně se nemusíte držet jedné lineární cesty. Ovšem v otázce cestování mezi městy bude dán jasný řád, odkud kam se posunete. Přestože na Deus Ex 3 nepracují původní autoři, troufáme si tvrdit, že tahle hra má značný potenciál. Nápady tvůrců působí skvěle, teď ještě vyčkat, zda se je podaří převést do praxe, a zda se povede vyvážit onu akční a RPG složku ke spokojenosti většiny hráčů. Doufáme, že ano a že se koncem letošního roku dočkáme velkého herního počinu.