Diamond Monster 3D stírá rozdíl mezi herní konzolí a PC

1. 12. 1997

Sdílet

Zda je hardware pro hry důležitý, o tom není sporu. Některé malé firmy se díky zábavnímu průmyslu ve světě PC...


Zda je hardware pro hry důležitý, o tom není
sporu. Některé malé firmy se díky zábavnímu průmyslu ve světě PC
staly celosvětově známými a uznávanými. Proto ani takový výrobce
jako je Diamond Multimedia nebere tuto oblast na lehkou váhu. A
s čím se snaží oslnit uživatele na náročném hráčském trhu, o tom
je tento článek.

Je to tak, Diamond uvolnil pro evropský trh před časem další
grafickou kartu, specializovanou pro hraní her. Nejedná se však
přesněji řečeno o grafickou kartu, ale o 3D doplněk (3D upgrade)
po názvem Monster 3D. Pokud si hry občas zahrajete a uvažujete o
zvyšování prožitku, bude vás tento článek určitě zajímat.
Když se nejdříve zamyslíme nad požadavky herních fandů (v řadě
případů i fanatiků), zdá se, že si Monster své místo u některých
najde. Požadavkem číslo jedna je pochopitelně skvělý obraz a
zvuk, takový, aby do děje přímo vtáhl, umocnil zážitek. S
postupem času se požadavky na grafiku počítačů PC zvyšují (před
pár lety měly levnější herní konzole mnohonásobně lepší obraz
než jakékoliv pécéčko), a tak s nástupem her s podporou 3D
vykreslování a specializovaného hardwaru se kvalita zobrazení PC
a specializovaných konzolí přibližuje. Z hlediska technického je
problémem PC přenos objemných obrazových dat mezi procesorem
(kde se běžně připravují) a grafickou kartou (která je
zobrazuje) po dosti limitované sběrnici (ať již ISA či PCI).
Proto se objevily karty, jež začaly část operací s grafickými
daty provádět samy, přímo na sobě (přesuny, kopírování), v zájmu
urychlení se stále rozšiřuje počet operací, které vykonává
procesor na grafické kartě. Avšak zadávání těchto operací musí
podporovat hra sama, a proto začaly vznikat hry optimalizované
pro tu či onu grafickou kartu. Aby bylo možné tyto operace
standardizovat, byla přijata knihovna Direct3D obsahující
příkazy pro práci s prostorovou (3D) grafikou: definice objektů,
povrchů, textur, osvětlení, zrcadlení, mlhy, vyhlazení... Po
této částečné standardizaci se začaly firmy ještě více předhánět
ve zvyšování výkonnosti procesorů, resp. celých karet (rychlost
ovlivňuje i použitá paměť, řídící obvody a vyladěnost firmwaru).
A tak se dostáváme až k Monsteru 3D. Zde však Diamond užil
trochu netradiční řešení - karta je samostatná, je jakýmsi 3D
doplňkem stávající grafické karty (ta je s ním propojena vnějším
kabelem). Výhoda je jasná, můžete si ponechat svou stávající
grafickou kartu pro běžnou práci (speciálně vás to potěší, když
ji máte integrovanou na zákl. desce), ale ve chvíli, kdy
spustíte hru využívající 3D funkce, zobrazování převezme
Monster. Nevýhodou je na druhou stranu obsazení dvou slotů v
počítači a další kabel za ním. Jako srdce karty použil Diamond
grafický procesor 3Dfx Interactive Voodoo Graphics, doplněný o 4
MB EDO DRAM paměti. Paměť na kartě je rozdělena na polovinu: 2
MB jsou rezervovány pro dodatečné rozlišení a Z-buffer, druhé 2
MB jsou vyhrazeny texturám (pro ty nejnáročnější z náročných by
snad mohla být překážkou nemožnost dalšího rozšíření paměti na
kartě). Celá karta je založena na sběrnici PCI (verze 2.0) a
vyžaduje (resp. programy) pécéčko s osmi megabajty paměti.
Co se rychlosti týká, je dostatečná na to, aby běžná akční hra
(optimalizovaná pro Monster či Voodoo 3Dfx nebo Direct3D) běžela
v celoobrazovkovém režimu ve vyšším rozlišení (až 800 x 600 bodů
a plné barvy), zcela plynule (až 30 obrázků za sekundu), a navíc
s vyhlazováním a interpolací (testováno na Pentiu 130 MHz a 16
MB paměti). Tím se skutečně stírá rozdíl mezi konzolemi a PC. Na
obrázcích je vidět ukázka z přibaleného dema hry Scorched
Planet, kde vidíte pohyblivé textury (oheň), včetně zvětšení s
vyhlazením při přiblížení. Z druhého dema se mi obrázek
nepodařilo zachytit, ale velice přesvědčivě demonstrovalo
schopnosti práce s lesklým povrchem (včetně přesného zrcadlení
okolí a světel i při rychlém pohybu nerezové postavičky).
Monster 3D podporuje rozlišení 512 x 384 až 640 x 480 při
24bitových barvách a obnovovací frekvenci až 120 Hz a 800 x 600
bodů při 85 Hz. Součástí dodávky je CD s ovladači, knihovnou
DirectX a 3D pro Windows a ukázkami her využívajících plně
možností Voodoo 3Dfx. Výrobce garantuje kompatibilitu s
Direct3D, RealityLab, Intel 3D a doporučuje hry s logem
(optimalizované pro) 3Dfx. Při instalaci nepůsobila karta žádné
problémy, vykazuje schopnosti plug & play a na přibaleném CD
máte veškeré potřebné ovladače (včetně DirectX s 3D), několik
videosouborů a instalaci výše uvedené hry. Záruční doba je pět
let.
Závěrem mohu říci, že pokud máte grafiku na počítači již hodně
zastaralou, bude pro vás asi vhodnější koupě celé grafické karty
(pochopitelně s podporou 3D), ale jestli jste s grafikou ve
Windows či jinde (vyjma her) spokojeni, pak je 3D Monster
upgradem právě pro vás. 7 0................./CID


Diamond Monster 3D
+ vysoká rychlost
+ podpora Direct3D
+/- doplňková karta
- cena
-----------
Cena: 6 490 Kč (???)
K recenzi poskytl: Datrontech, Budějovická 5, Praha 4

Autor článku