Podle údajů, které uveřejnila firma Atlas VPN, dosáhl Twitter nejlepšího skóre, pokud jde o jeho politiky a postupy ovlivňující práva lidí na svobodu projevu a soukromí.
Chráníte svá uživatelská data u veřejných IT služeb?
Na druhé straně pak stojí firmy Amazon a Tencent, které získaly nejhorší hodnocení za své kroky v oblasti digitálních práv uživatelů. Přitom o žádné ze zkoumaných společností se nedá říci, že by byla v tomto směru pro uživatele opravdu přínosná.
Údaje jsou postavené na statistice Ranking Digital Rights (RDR), které hodnotí 58 ukazatelů ve třech kategoriích: governance, svoboda projevu i informací a ochrana soukromí.
Twitter (v současnosti po změnách udělaných jeho majitelem Elonem Muskem je známá jako X) získala nejlepší hodnocení 56 % za postupy a politiky, které má v oblasti správy, svobody projevu a soukromí. Výzkumníci ocenili především její podrobné zásady týkající se obsahu a také za veřejné údaje o způsobech moderování obsahu vytvářeného uživateli.
Yahoo získala v hodnocení digitálních práv jen o málo horší hodnocení než Twitter – 54 %. Zejména díky nedávné akvizici firmou Apollo Global Management získalo Yahoo téměř tři body navíc díky lepšímu zabezpečení a zásadám ochrany dat.
Microsoft byl za své postupy a politiky týkající se digitálních práv oceněný 50 %, protože mu podle výzkumníků chybí komplexní politiky na ochranu svobody projevu.
A pak už jsou společnosti, které jsou na tom, co se týče ochrany práv svých uživatelů, opravdu špatně. Google získal 47 %, ale jeho skóre se už druhý rok po sobě snížilo kvůli zastaralým politikám. Konkrétně jde o omezení obsahu v případě vyhledávacích služeb a neposkytování šifrování pro Gmail a Disk Google.
Meta (kam patří například sociální sítě Facebook nebo Instagram) obdržela hodnocení 46 %, přestože vydala novou politiku v oblasti lidských práv.
A Apple, který se často chlubí svými závazky v oblasti ochrany soukromí uživatelů, má ještě o další dva procentní body méně – 44 %. Meziročně se sice skóre Applu zvýšilo díky rozšířenému informování o moderování obsahu a o pravidlech App Store, negativní body ale firma získala kvůli omezené transparentnosti svých zásad a postupů v oblasti cílené reklamy.
Na chvostu žebříčku se pak krčí dvě společnosti – Amazon a Tencent. Ty obdržely hrozivých 25 % kvůli významným nedostatkům v politikách a postupech ovlivňujících digitální práva. V obou případech chybí zejména transparentnost v oblasti moderování obsahu a také nedodržování svobody projevu a soukromí.
Za zmínku ještě stojí pozice například firem Yandex (35 %), Baidu (28 %), VK (28 %) či Samsung (26 %).
Podle Viliuse Kardelise z firmy Atlas VPN, soukromí a svobodu projevu ohrožuje především neustálé shromažďování dat a jejich zpracovávání algoritmy pracující bez dohledu ohrožují.
Aby se tomu zabránilo, doporučuje, aby uživatelé lépe pochopili způsoby ochrany svých uživatelských dat, minimalizovali sdílení svých dat a více používali nástroje pro ochranu soukromí – zdá se totiž, že jedině tak mohou převzít kontrolu nad svými digitálními právy do vlastních rukou.
Security World si můžete koupit i jako klasický časopis, buď v klasické tištěné formě nebo v elektronické verzi. Věnujeme se bezpečnosti počítačových systémů, ochraně dat, informací a soukromí. Jsme jediný titul na českém a slovenském trhu, který oslovuje širokou čtenářskou obec – od ředitelů firem, přes odborníky na bezpečnost po koncové uživatele. Naším cílem je poskytnout ucelený přehled o bezpečnostních hrozbách a zejména o tom, proč a jak se jim bránit, případně proč respektovat a dodržovat nařízení IT manažerů ve firmách.