Za rostoucím zájmem o segment tabletů bude stát především Apple iPad, ale samozřejmě také další tablety od předních výrobců PC, kterých se celkem v roce 2010 prodá 5 milionu kusů, tvrdí analytici. Podle zveřejněné analýzy půjdou tablety nejlépe na odbyt především v Severní Americe a západoevropských trzích a pořídí si je většinou uživatelé, kteří očekávají od e-knih něco víc.
Tito zákazníci přitom ovlivní trh s notebooky, protože by si v mnoha případech pořídili stylový netbook.
Nejrychleji rostoucím segmentem z celého trhu přenosných zařízení se v roce 2010 stanou mini-noty/netbooky/tablety. Na odbyt půjdou nadále stylová zařízení a ve druhé polovině roku silný růst podpoří odbyt na rozvojových trzích a dojde také k obnovení B2B obchodů.
Prodeje přenosných počítačů v letech 2008-2010 (v mil. kusů)
Segment |
Prodeje 2008 |
Prodeje 2009 |
Prodeje 2010* |
Růst 2009/2008 |
Růst 2010/2009* |
Mini-note, netbooky, tablety |
16,4 |
34,1 |
43,8 |
107,4 % |
28,5 % |
Notebooky |
129,6 |
136,6 |
170,8 |
5,4 % |
25 % |
Celkem |
146,1 |
170,7 |
214,6 |
16,9 % |
25,7 % |
*odhady vývoje trhu
Zdroj: DisplaySearch Quarterly Advanced Notebook PC Shipment and Forecast Report (duben, 2010)
Za silným růstem trhu přenosných počítačů budou stát vysoké prodeje a zpomalení poklesu průměrné prodejní ceny (ASP), čímž se příjmy vyhoupnou zpět na úroveň roku 2008, uvádí analýza.
Nízké ceny stylových mini-notů se stanou podle analytiků klíčovým faktorem pro zákazníky, kteří si je pořídí jako druhý či třetí počítač do domácnosti. Naopak v rozvojových trzích budou pro zákazníky prvním počítačem.
Příjmy za prodej přenosných počítačů v letech 2008-2010 (v miliardách USD)
Segment |
Příjmy 2008 |
Příjmy 2009 |
Příjmy 2010* |
Růst 2009/2008 |
Růst 2010/2009* |
Mini-note, netbooky, tablety |
6,65 |
11,56 |
13,36 |
79,8 % |
15,6 % |
Notebooky |
110,44 |
98,26 |
103,51 |
-6,2 % |
5,3 % |
Celkem |
117,09 |
109,82 |
116,89 |
-11 % |
6,4 % |
*odhady vývoje trhu
Zdroj: DisplaySearch Quarterly Advanced Notebook PC Shipment and Forecast Report (duben, 2010)
Při stanovování cen tabletů se inspirujte u firmy Apple, radí prodejcům analytici. Je to totiž jedna z cest, jak na IT hardwaru znovu na nějaký čas dosáhnout slušných marží.