Analytici společnosti Gartner ve svých nejnovějších předpovědích uvádějí, že 70 % podniků nasadí do roku 2021 umělou inteligenci v rámci zvyšování produktivity zaměstnanců. Uchytí se zejména v podobě virtuálních asistentů nebo různých chatbotů.
Vysoká míra užívání těchto technologií však podle Gartneru povede v některých společnostech k zavedení pravidel proti tzv. digitálnímu obtěžování a urážení AI. Pravidla by měla zabránit frustraci pracovníků při diskusi s virtuálním asistentem.
Další předpověď Gartneru naznačuje, že v roce 2022 budou ve většině organizací využívány mobilní telefony pro ověření a přihlášení uživatele do firemních aplikací, a nahradí tak například dnes používané tokeny.
Společnost uvádí, že zatímco v loňském roce taková řešení využívalo jen 5 % firem, do tří let by podíl měl stoupnout na 70 %. Nárůst zájmu o biometrická řešení dle Gartneru souvisí se snahou zlepšit kvalitu uživatelského rozhraní a zážitku.
Analytici ale zároveň upozorňují, že organizace, které budou chtít nasadit biometrické ověřování pomocí mobilní aplikace v chytrém telefonu, musejí pamatovat na to, že biometrické techniky dostupné na libovolném chytrém telefonu jsou zranitelné.
Gartner dále předpovídá, že CIO a IT ředitelé ponesou za tři roky stejnou míru odpovědnosti za změny ve firemní pracovní kultuře, jako ředitelé odpovědní za lidské zdroje. Vzestup důležitosti IT ředitelů má souvislost s pokračující digitální transformací.
Analytici odhadují, že do roku 2021 změní 80 % středních a velkých podniků svou interní kulturu, aby tím pomohly své digitální transformační strategii. Dvě třetiny organizací přitom podle Gartneru již procesy kulturní změny již prošly nebo jimi aktuální prochází.
„Plná polovina transformačních projektů skončí jako jasné fiasko a od CIO a IT ředitelů se dozvídáme, že hlavní překážkou je kultura,“ vysvětluje Christine Strukcmanová, viceprezidentka výzkumu ve společnosti Gartner.
„Logickým závěrem je, že CIO nejprve musí v rámci transformačního projektu pracovat s kulturou a návyky zaměstnanců a nenechávat na později,“ uzavírá.
Zdroj: Gartner