Dobyl Facebook mobily nebo naopak?

1. 2. 2013

Sdílet

 Autor: © Facebook
Před více než rokem Facebook přiznal, že musí zlepšit svou schopnost generovat zisk z mobilních uživatelů, pokud chce mít budoucnost. Dnes se jeho vedení považuje za mobilní společnost.

Během svého čtvrtečního oznámení kvartálních a celoročních výsledků spoluzakladatel a generální ředitel Mark Zuckerberg prohlásil: „Dnes není sporu o tom, že je Facebook mobilní společností.“ Před necelým rokem Facebook přiznal, že musí zlepšit svou schopnost generovat zisk z mobilních uživatelů, pokud chce mít budoucnost. Ale mohl během pouhých osmi měsíců překonat jednu ze svých největších slabin?

Podle firemních statistik se počet aktivních mobilních uživatelů Facebooku meziročně zvýšil o 57 % na 680 milionů ve čtvrtém kvartálu roku 2012, což znamená, že nyní na jeho stránky přistupuje více uživatelů ze svých mobilních zařízení než z webu. Mobilní klienti navíc byli zodpovědní za 23 % kvartálních příjmů za reklamy, což je markantní zvýšení ze 12 % v kvartálu třetím a 0 % na počátku minulého roku.

Analytikové připouštějí, že Facebook v posledních měsících dosáhl působivého pokroků v mobilní oblasti, ale jeho cíl je stále ještě daleko. „Jejich výsledky jsou skutečně velmi povzbuzující. Jednoznačně to ukazuje, že se soustředili na mobily,“ říká Brian Blau, analytik společnosti Gartner. „Dosáhli určitého pokroku, ale nemyslím, že bychom to mohli označit za naprosté vítězství.“

Facebook je stále vystaven rizikům, pokud nebude zlepšování pokračovat. Uživatelé stále více obcházejí desktopy a laptopy a používají chytré telefony a tablety a online společnosti musí najít cestu k dostatečnému zisku z mobilních platforem, pokud mají přežít. Podle Briana Blaua bylo nejlepším krokem Facebooku uvedení jeho velmi populární mobilní aplikace, ale slabinou zůstává jeho reklamní formát.