Digitální videokamera Panasonic NV-DS1 EG
V PC WORLDu se setkáváte s popisy a recenzemi zařízení pro
úpravu a střih videa na počítači. K této tematice neodmyslitelně
patří pořízení zdrojového videozáznamu pomocí kamery. Na kvalitě
tohoto záznamu totiž primárně a zásadně závisí výsledný efekt
sestřihu. Nyní vám představujeme digitální videokameru, která je
způsobem záznamu přímo předurčena pro rychlou a bezproblémovou
komunikaci s počítačovými zařízeními.
Podívejme se na nejnižší model digitální kamery od Panasonicu,
DS1: velmi malý a lehký model se na první pohled jeví i velmi
jednoduchým. Teprve po vysunutí barevného hledáčku objevíte
několik tlačítek, která napovídají, že se v malém těle skrývá
velký duch - tedy nejmodernější technika oplývající množstvím
funkcí. Ale o těchto možnostech až později. Kamera padne dobře
do ruky a základní ovládací prvky jsou rozmístěny dobře.
Na přístroji nikde nenajdete konektory známé z běžných
videokamer pro výstup signálu. Namísto nich je ve spodní části
jediný konektor, umožňující digitální výstup ve standartu IEEE
1394 (FireWire). Teď jistě většina z vás zbystřila pozornost,
protože logicky argumentujete tím, že pro připojení na televizor
přece potřebujete klasický analogový výstup obrazu i zvuku. Ten
je zajištěn externí jednotkou, která je součástí dodávky a je
určena k připojení právě na zmíněný výstupní konektor. Na tuto
jednotku je možné připojit rovněž osobní počítač a přes seriové
rozhraní RS 232C přenášet zmrazené obrázky. Pokud máte však
jednotku spojenou s kamerou, lze jen velmi obtížně ovládat
záznamové funkce kamery.
Rozhraní IEEE 1394 je jedním z nejrozšířenějších formátů výstupu
digitálního obrazu. Proto je podporováno snad všemi počítačovými
digitálními střižnami a jinými zařízeními (jinou věcí je vlastní
kódování digitálního obrazu), nemluvě samozřejmě o digitálních
videomagnetofonech. Nutno říci, že digitální video neztrácí
absolutně nic ze své kvality ani při přenosu dat, ani při dalším
zpracování a střihu. Při přesunu videa do počítače a zpět totiž
nedochází k žádné konverzi signálu.
K zachycení obrazu v kameře slouží jeden CCD prvek s 680 000
body. Nahrávání je možné v klasickém SP modu, nebo v modu LP,
při kterém se na 60minutovou kazetu vejde 90 minut záznamu bez
znatelného zkreslení.
První záběry
Zaznamenaný obraz je co do ostrosti a barev skutečně excelentní,
a těžko by se s ním srovnávaly obrazy z analogových videokamer.
Transfokátor sice umožňuje opticky přiblížit snímané objekty jen
desetinásobně, ale digitálně lze transfokaci zvýšit až na
stonásobné přiblížení. Při digitálním přiblížení se však jen
elektronicky zvětšuje výřez z obrazu, tak dochází k zmenšení
rozlišení a obraz se stává při mnohonásobném přiblížení téměř
nepoužitelný. Možná právě proto jsou k dispozici tři možné
rozsahy zoomu: 1x až 10x, 1x až 20x a 1x až 100x, přičemž při
dvacetinásobném přiblížení je zmenšení rozlišení jen velmi málo
pozorovatelné. Rychlost transfokátoru je přímo úměrná výchylce
ovládací páčky.
Objektiv je dostatečně světelný, umožňuje snímat při minimálním
osvětlení 0,5 luxu. Takovou hodnotu zajišťuje zvýšení citlivosti
v režimu slabého osvětlení. Stabilizátor obrazu pracuje v běžné
praxi dobře, jeho účinnost však rychle klesá při mnohonásobném
digitálním přiblížení. Automatické ostření pracuje dobře a
rychle. Celá elektronika pracuje celkem "inteligentně" a pro
většinu záběrů budou její rozhodnutí běžnému uživateli
vyhovovat. Při slabém umělém osvětlení je však lepší nastavit
hodnoty manuálně.
Množství funkcí
Tím jsme se dostali k již zmíněným možnostem nastavení a
množství funkcí. Buď můžete přenechat vše automatice, nebo
zasahovat do procesu vlastní hlavou. Ovlivňovat přitom můžete
snad všechny parametry, na které si amatér vzpomene.
Samozřejmostí zůstává možnost manuálního ostření. K němu se
přidává výběr pevných hodnot času závěrky a clony. Pokud si však
nejste jisti v kramflecích, můžete zvolit některou z předem
daných poloautomatických nabídek situací (natáčení portrétu,
rychlých dějů, při kterých hrozí rozostření, nebo snímání za
slabého osvětlení). Kvůli věrnosti barev můžete také automatice
"pomoci" určením druhu světla, jímž je scéna osvícena - zda
slunečním nebo umělým.
Všechny uvedené možnosti (a ještě mnohem více) jsou přístupné
pomocí tlačítek, která se objeví po vysunutí hledáčku do
pracovní polohy. Jejich ovládání vyžaduje trochu cviku (zvlášť
při záznamu), ale je intuitivní. Stiskem jednoho tlačítka se
dostanete do nabídky funkcí, z níž vybíráte pomocí speciálního
"točítka" / tlačítka. Lehkým pootáčením ukazováčkem vyberete
parametr, který chcete upravit, a stiskem určujete jeho hodnotu,
přičemž vše sledujete v hledáčku.
V menu si můžete také vybírat z několika speciálních funkcí. K
dispozici máte roztmívání na počátku či zatmívání na konci
záběru, nebo prolínačku mezi jednotlivými příspěvky. Celé záběry
můžete také točit černobíle, nebo s hnědým nádechem, jenž
navozuje atmosféru starých filmů. Efekty jako negativ a
solarizace jsou sice v nabídce také, ale upřímně řečeno,
nedovedu si představit situaci, ve které by je kdo použil. Ty
dokreslují spíš jen možnosti této digitální videokamery.
Závěrem
Téměř vše, o čem jsme se zmínili, bylo k chvále popisované
videokamery. A skutečně, možnosti, které přináší amatérům
digitální a vysoce kvalitní záznam, jsou ve spojení s kvalitní
digitální počítačovou střižnou skoro neomezené. Jak asi správně
tušíte, háček bude v cenách takových zařízení. Kamera je na
našem trhu v současné době k dostání za 45 000 Kč a střihové
počítačové jednotky se pohybují okolo 100 000 Kč. Mimo
pořizovacích nákladů je nutné zmínit se také o ceně mini DV
kazet, která přibližně odpovídá ceně kazet pro systém S-VHS C.
8 0........../DĚD
******
Panasonic NV-DS1 EG
+ digitální i klasický výstup
+ šikovná automatika
- cena
Cena: 45 000 Kč (bez DPH)
K recenzi poskytl: Panasonic, Krakovská 9, Praha 1