Effectix.com zveřejnil tento týden dokument s vybranými referenčními funkcemi pro lepší optimalizaci firemních webů, eshopů i nekomerčních stránek. Tzv. „doporučení“ se stalo novým významným parametrem v algoritmické rovnici fulltextových vyhledavačů. Jde o použití funkcí Google+, Facebooku i Twitteru, které zvyšují účinnost reklam a zlepšují konverzi na skutečné zákazníky.
Ohlasy zákazníků na internetu s vlivem na další prodej, tedy význam doporučení spokojených klientů, se stal skutečným marketingovým nástrojem víceméně až díky rozvoji sociálních sítí. Sociální sítě poskytují v tomto směru obrovský potenciál pro všechny eshopy a weby, a to jak z hlediska zvýšení návštěvnosti, tak z hlediska zvýšení efektivity definovaných ukazatelů. V poslední době navíc sociální sítě začaly plně využívat svůj skutečný prodejní potenciál a implementovaly a vylepšily své referenční funkce. Mezi posledními je „+1“ sítě Google+. Toto tlačítko má v dlouhodobém horizontu velmi pravděpodobně největší potenciál.
Nejjednodušší řešení, jak web otevřít sociálním sítím, je implementace tzv. sdílecích tlačítek. Jedná se o jednoduché moduly či pluginy, které rádi a zdarma poskytují všechny nejdůležitější sociální sítě v ČR, tedy Facebook, Twitter a nově i Google Plus. Tato tlačítka lze umístit kdekoliv na web, například na konec článku, pod detail produktu či na levou nebo pravou stranu šablony webu. Pokud se návštěvníkovi stránek obsah líbí, jedním kliknutím na jakékoliv sdílecí tlačítko doporučí tuto stránku svým přátelům, „followerům" v případě Twitteru či přímo Googlu v případě tlačítka +1. Provozovatel webu přitom jako subjekt vůbec nemusí mít ani na jedné z těchto sítí svůj účet.
Tlačítko Google +1. Nechte doporučit vaši stránku přímo Googlu.
Tlačítko +1 představuje novou funkci, jež přihlášeným uživatelům na účtu u Googlu umožňuje doporučovat webové stránky a reklamy přímo ze stránek s výsledky jeho vyhledávání. A to prostým kliknutím na zmíněné tlačítko +1. Toto doporučení se zobrazí všem přihlášeným kontaktům dotyčného uživatele, až budou příště vyhledávat podobné produkty nebo služby.
„Lidé věří doporučením od svých přátel a rodiny více než jiným zdrojům na webu a tlačítko +1 je něco jako pětihvězdičkové ohodnocení vašeho produktu či služby. Osobní doporučení zvyšují účinnost reklam a někdy představují drobné pobídnutí, díky němuž se z potenciálních zákazníků stanou skuteční zákazníci,“ uvádí firma Google.com přímo ve svém zpravodaji AdWords Insights.
Tlačítko +1 má však ještě další velmi přitažlivou výhodu. Vzhledem k tomu, že aktivitu tlačítka na webu monitorují nástroje Google Webmaster Tools, je velmi pravděpobodné, že počet doporučení na stránku má velký vliv na její pozici ve fulltextovém vyhledávání Googlu. A tedy se jedná o další „SEO faktor“, podobně jako například zpětné odkazy, rychlost načítání stránky nebo kvalita obsahu.
Sdílecí tlačítka na Facebooku. Jaké jsou a jak fungují?
Facebook poskytuje na své stránce pro developery široké množství těchto tlačítek. Lze si vybrat znamé „Líbí se mi“, „Send Button“ či „Doporučovací tlačítko“.
Velkou výhodou tohoto tlačítka je možnost doprovodného sdělení. To mohou zákazníci připojit ke stránce, již doporučují. Obecně se však nevyplácí používat na webových stránkách všechny typy facebookových tlačítek najednou. Návštěvník by byl zmaten, v horším případě otráven a doporučení by vůbec nakonec nemusel dát. Dle průzkumů návštěvníci nejvíce klikají na tlačítko „Líbí se mi“.
Má smysl Twitter tlačítko?
Má. I když počet uživatelů v Twitteru v ČR je oproti USA minimální (aktuálně cca 40 000 aktivních účtů v ČR), jsou zde velmi aktivní například IT odborníci, novináři či celebrity. Zejména cílová skupina IT odborníků má obecně mnohem větší ochotu sdílet a doporučovat. Jejich doporučení na Twitteru může být pro webové stránky opět zajímavý zdroj návštěvnosti.
„U webových stránek pravidlo doporučení od spokojeného zákazníka platí stejně jako všude jinde. Jak ale být na internetu doporučován? Řešení je poměrně snadné a efektivní. Otevřít svůj web sociálním sítím a umožnit tak návštěvníkům doporučovat webový obsah svým kamarádům a známým,“ doplňuje Martin Vinš, hlavní SEO analytik společnosti Effectix.com.
Kam lze sdílecí tlačítka umístit?
Informační portály a blogy umisťují tlačítka na konec článku či zprávy. Uživatel si dočte článek a doporučí ho dále. Na eshopech naleznou návštěvníci tlačítka většinou u detailu produktu, například nad/pod jeho popisem. Další možnost je všechna tlačítka natvrdo implementovat do šablony stránek, třeba na bok pravé/levé strany, a to tak, aby nenarušovala design webu.