Kampaň před vydáním hry byla obrovská a snad již vše bylo řečeno v preview nebo na prezentacích z E3. Je hra opravdu tak skvělá a dá se považovat za nástupce Baldur’s Gate?
V jistém ohledu to tak opravdu je. Dragon Age: Origins má nepřeberné množství vedlejších úkolů, hlavní dějová linie také stojí za to. Jedná se o klasické dobro versus zlo, nebo v tomto případě dobro versus zla. Budete si klestit cestu nepoznaným a v zástupech kosit hordy nepřátel, smlouvat, krást a utíkat. Hlavní dějovou linii můžete ukončit několika způsoby, vedlejší questy nemusíte splnit vůbec, nebo se to také může celé zvrtnout a vy budete rádi, když vyváznete se zdravou kůží.
Jak je u BioWare zvykem, budete v Dragon Age: Origins ovládát družinu až čtyř postav, přičemž hlavní postavu si vytvoříte, jak jen budete chtít. Můžete zvolit rychlou tvorbu postavy nebo si vypiplat jednotlivé přednosti. Vybrat si můžete ze tří ras (člověk, elf, trpaslík), ze tří povolání (válečník, lotr a kouzelník), které se dále na vyšších úrovních specializují a také z rodových kořenů těchto postav (městský elf, dálský elf, mág, šlechtic atd). Tento původ postavy odráží počátek vašeho dobrodružství. Dálský elf začíná ve své vesnici, zatímco mág se učí v kouzelnické škole. Další členové družiny se k vám pak přidají během dobrodružství.
Členové družiny jsou kapitolou sama pro sebe. Často se mezi sebou baví a hašteří. Jakákoliv situace, například úkol splněný různými způsoby má na ně vliv. Jeden nemusí souhlasit s vyvražděním „nevinných“ vesničanů, zatímco druhý vás k tomu může sám nabádat. Ve svém táboře potom můžete sestavu měnit dle libosti. Také jim můžete dávat dárky a bavit se s nimi o jejich minulosti, povahách či pomlouvat ostatní členy družiny. V závislosti na jejich přízni k vám pak získáváte různé bonusy k vlastnostem. Samozřejmě že nemusíte během dobrodružství narazit na všechny společníky, někteří mohou cestování s vámi odmítnout, nebo mohou zemřít, ale takový už je život.
Hra bohužel neobsahuje multiplayer, což je velká škoda! A při pohledu na dnešní RPG je engine trošku zastaralý, ale to samozřejmě žádnému skalnímu fandovi nemůže vadit. Dalším problémem enginu je poletování kamery. Když totiž procházíte vysokými skalami či městem, občas přes domy nevidíte na postavy či předměty okolo. Tento problém se samozřejmě dá jednoduše vyřešit, kameru lze přepínat na pohled ze třetí osoby a navrátivší se izometrický pohled. Ten je velkou výhodou hry a při soubojích vám nejednou pomůže. Hru lze totiž v jakékoliv fázi zastavit, a pečlivě si naplánovat jednotlivé úkoly pro každého člena družiny zvlášť. A pokud si myslíte, že vás se to netýká, myslíte špatně. Některé souboje jsou koncipované tak, aby nestačilo pouze bezhlavě mlátit, ale je zapotřebí kooperace celé družiny.
Pro vlastníky PC verze vydal BioWare charakter builder a Toolset pro tvorbu vlastních dobrodružství, a to včetně vlastních postav, místností, předmětů a další spoustu věcí. To je velké plus, protože díky tomu si hra určitě udrží dlouhodobou hráčskou podporu. Již pár dní po vydání jsem viděl to, co u posledních dvou Neverwinter Nights: Hráči se opět snaží oživit klasiku mezi RPG, Baldur’s Gate v novém enginu. Zda se to podaří je jen ve hvězdách, ale i taková pozornost udrží hru dlouho na trhu.
PRO: Spousta questů; rozhovory; rozsáhlý svět; skvělé souboje; vlastní editor dobrodružství.
PROTI: chybí multiplayer; kamera si občas dělá, co chce; zastaralý engine.
VERDIKT: Jako fanoušek BioWare a všech jejich her bych Dragon Age: Origins rozhodně doporučil. Pro fanoušky RPG je to jasná volba, protože takhle kvalitní RPGčko s rozsáhlými rozhovory, tunami questů a obřím světem dlouho nevyšlo (nepočítaje MMORPG).
HODNOCENÍ: 90%
PLATFORMA: PC, Xbox, PS3