Dragonshard - D&D strategie

25. 12. 2004

Sdílet

Máte-li rádi Dungeons & Dragons, pravděpodobně vás zaujme i chystaná realtimová strategie Dragonshard z nového světa Eberron. Vyberte si jednu ze tří hratelných znepřátelených stran a dejte se do boje o magické Srdce Siberysu.

Všichni z vás, které v novinkové sekci minulého čísla zaujala kratičká zpráva o připravované hře Dragonshard, by nyní měli zbystřit. Podařilo se nám získat o tomto projektu mnoho nových informací, takže se pohodlně usaďte do křesel a čtěte. Pokud se Liquid Entartainment podaří splnit byť jen polovička věcí, které slibují, pak se máme na jaře příštího roku opravdu na co těšit.



Hned na začátek se musíme zmínit o světě, do něhož je vlastní hra zasazena. Zde potěšíme především příznivce D&D, kteří sledují nejnovější dění v této oblasti. Pro ty by totiž slovo Eberron nemělo být jen prázdným pojmem. Ty ostatní rádi zasvětíme. Jedná se o nový svět, který byl vytvořen právě pro potřeby stolních her na hrdiny. Lidé z Liquidu jsou jejich nemalými nadšenci, a tak je napadlo, že by do něj mohli zasadit svůj nový projekt. V srdcích vývojářských počítačů se zrodili tři draci...



Tři jsou společnost

Jeden ďábelský, jeden neutrální a jeden s velmi pozitivním přístupem k životu. O nějakém jejich přátelství nemohla být ani řeč, až vše vyvrcholilo obrovskou bitvou. Její výsledek byl pro Eberron klíčový, neboť vznikl právě z těl oněch tří šupinatých potvor. Temný tvor dal vzniknout skličujícímu podzemí, neutrální drak své tělo přeměnil na zemi a třetí, klaďas, se obětoval a jeho tělo transformovalo na prstenec krystalů, které obíhají nový svět. Tyto krystaly jsou nazývány „dragonshards“ (dračí úlomky) a vždy jednou za čas se část odlomí a dopadne na zem. Ten, kdo ji objeví, získá velkou magickou moc. Není tedy divu, že se o tyto artefakty strhávají obrovské války. A právě o jedné takové je i naše hra.

Vše se točí kolem obrovského kusu krystalu nazývaného Srdce Siberysu. Touží po něm čtyři národy (či spíše společenství), přičemž hráči si budou moci vybrat jeden ze tří. Čtvrtou stranu ovládá pouze počítač. Její jméno je Illithids, což je prakticky vše, co je o ní dosud známo.



Lidé, stíny a tajemství

První hratelnou stranu tvoří společenství lidí, trpaslíků a nové rasy Warforged, které si říká Řád stříbrného plamene. Kromě klasických a dobře známých jednotek, jako jsou mágové, rytíři či lukostřelci, se ve vašich řadách objeví i zcela nové jednotky, o kterých toho ale autoři zatím moc neprozradili.

Druhou stranou jsou podivní a temní Umbrageni. Tato rasa je odnoží kdysi hrdých a nesmírně mocných elfů, která se však po kataklyzmatu uchýlila do podzemí, což ji zcela zásadně ovlivnilo. Působením temnoty ovládající svět po povrchem země se sami stali spojenci stínů. A nejen spojenci, ale dokonce i samotnými stíny. Jednotky této rasy jsou tak zčásti či zcela tvořeny pouhým temným oparem. Nikoho by tedy neměl překvapit hrozivý válečník, který máchá obrovskou obouruční sekyrou drženou v ruce z podivné černé mlhy. Spojenectví s podzemím dává Umbragenům jednu obrovskou výhodu – možnost přebývat v říši stínů. Pokud je jejich fyzické tělo zlikvidováno, automaticky přechází do své temné podoby. To dovoluje zástupcům tohoto rodu využívat namísto zdraví svou magickou energii. Ve stinné formě navíc jejich vlastnosti získávají úplně nový rozměr.

O třetí frakci dosud nebyly zveřejněny žádné informace, ale podle všeho se bude jistě jednat o neméně zajímavý národ. Znám není ani přesný důvod, proč se všichni tvorové snaží tak horlivě získat právě Srdce Siberysu. Víme jen, že Umbrageni chtějí moc krystalu použít k dobytí dávno ztracené slávy a že Řád stříbrného plamene jej chce rozbít a uvolněnou sílu použít na dosud neznámé účely. Zda také ostatní mají nějaké specifické představy o jeho využití, či se jen snaží vylepšit svou pozici, se teprve uvidí.



Dobrodružství v podzemí

Další získané informace se týkají herní náplně, tedy toho, jak se budeme po Eberronu pohybovat, jak bojovat atd. Bude se jednat o mix RPG a RTS, a pokud si teď říkáte, že jste to už viděli mnohokrát, tak buďte klidní. Inovací a zajímavostí by mělo být opravdu dostatek. Vše bude vycházet ze spojení dvou světů, běžného a podzemního. Zatímco na volném povrchu budou probíhat boje armád tak, jak jste zvyklí z normálních strategií, v hlubinách se vaše vojska změní na partu několika málo hrdinů, kteří ve stylu klasických D&D her budou procházet temná zákoutí a hledat ztracené poklady a mocné artefakty. Podívejme se ale nejprve na denní světlo.

Ač se na širých eberrských pláních bude jednat o RTS, novými nápady to zde bude jen sršet. První změnou je redukce surovin. Zatímco v poslední době jsme si zvykli na těžbu nejméně tří až pěti různých nerostů, Dragonshard se spokojí s pouhou dvojicí zdrojů. Jedním budou klasické zlaťáčky a druhým mana, získávaná z nalezených úlomků krystalů.

Díky změněné AI byste se měli dočkat nových způsobů vedení bitev. Sliby hovoří o omezeném rozsahu viditelnosti počítače. V praxi by to mělo znamenat lepší simulaci lidského protivníka. Když například zjistíte, že vám počítač útočí na nějakou armádu, můžete si být téměř jisti, že zároveň nestačí hlídat své zbylé teritorium včetně svého města. Zaútočte tedy jedním vojskem na hlavní bránu a dalším z druhé strany, a máte slušnou šanci, že zadní armáda zůstane nepovšimnuta. Buďte si však jisti, že stejnou taktiku bude využívat i váš protivník.



Stavíme městečko

Změny se týkají také stavby měst a jednotek. Zatímco v ostatních strategiích se setkáváte s klasických vývojovým stromem, kdy na počátku můžete postavit pouze dělníka a až v pozdějších misích obrněnou kavalerii, zde tomu bude jinak. Ihned od začátku získáte přístup ke všem budovám a jednotkám. Je pravdou, že bude o to složitější se se všemi dobře seznámit, nicméně tak budete mít možnost vytvořit si tu pravou taktiku již od první mise. Jako lepší nápad se jeví důraz kladený na strukturu města. Bude totiž záviset nejen na tom, jaké budovy postavíte, ale také vedle čeho se budou nacházet. Máte například kasárna? Postavte vedle kostel, a všichni vojáci budou mít hned více životů. Pokud zase do sousedství kovárny umístíte stáje, kavalerie bude více obrněna, a podobně.

Nezapomínejme ale na podzemní svět. Jak jsme naznačili, do něho budou vstupovat vaše jednotky značně okleštěné. Z celé armády sem proniknou jen hrdinové, kteří se rekrutují z řad kouzelníků, válečníků či zlodějů. A tak po vzoru RPG se budete pohybovat jen s malou partou, která si bude muset dávat pozor na starobylé pasti a číhající monstra. Že jich nebude málo, o tom svědčí rozsáhlý bestiář počínající prostými pavouky a končící draky či beholdery. Odměnou za přežití vám budou různé mocné magické artefakty.

Po celém světě navíc budou rozmístěny další stabilní magické předměty a symboly. Při jejich ovládnutí dostanete například větší útok či léčení jednotek. Bude se tak jednat o značně strategicky výhodné pozice, jejichž zisk bude moci ovlivnit celou hru.
Sečteno a podtrženo, máme se vskutku na co těšit. Z přiložených obrázků je navíc patrná skutečně pěkná a propracovaná grafická podoba. Jestli se tedy zadaří, strávíme u našich počítačových miláčků mnoho příjemných hodin.