To spolu se silnou domácí poptávkou, která se odráží v soustavném růstu nákupů přes internet, činí z České republiky prémiovou destinaci pro skladování a distribuci mezi provozovateli e-shopů a retailery. Vyplývá to ze sektorové analýzy pražské pobočky mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate APM ČR.
Další rozmach omezuje hlavně dostupnost pracovní síly a pozemků pro výstavbu distribučních center. Přes uvedené limity je pro výstavbu plánováno více než 2 000 000 m2 nových skladových prostor. Přes milion čtverečních metrů ploch bude umístěno v Ústeckém, Karlovarském a Plzeňském kraji. Právě tyto regiony nejvíce profitují ze zlepšujícího se napojení na německou dálniční síť.
„Nejvíce skladových ploch obsazených e-shopy a retailery zůstává v širším okolí Prahy, největší spotřebitelské základně v rámci ČR a zároveň oblasti s nejvyšší koncentrací pracovní síly," doplňuje Dušan Drábek, vedoucí oddělení pronájmů průmyslových prostor v BNP Paribas Real Estate APM ČR.
Tržby e-commerce v ČR by měly letos přesáhnout 130 miliard korun podle APEK. A lze očekávat ještě větší akceleraci: zatímco v Německu činila v roce 2017 průměrná útrata v e-shopech 1 037 EUR za osobu (a rok) a ve Velké Británii dokonce 3 000 EUR, tuzemští klienti na internetu učinili za stejné období nákupy za necelých 400 EUR.
„E-commerce a retail tvoří až 30 % veškeré poptávky po skladových nemovitostech a tento sektor je tak hlavním tahounem trhu. Kvůli klesající dostupnosti pracovní síly a stoupajícím nákladům hovoří logistické společnosti i sami operátoři o nezbytné automatizaci, mechanizaci a službách s vyšší přidanou hodnotou," doplňuje Lenka Šindelářová, vedoucí poradenství a průzkumu trhu v BNP Paribas Real Estate APM ČR.
Sílící poptávka zákazníků po nákupech po síti stojí za soustavným nárůstem počtu e-shopů. Podle odhadů by jich mělo být letos přes 40 000, kdy na on-line prodej sází v rámci vícekanálového prodeje i velcí retaileři. Letošní tržby dle kanálů prodeje budou známé až zkraje roku 2019.
Výmluvné jsou však už údaje z roku 2017. E-commerce měl na celkových obratech v maloobchodu podíl 10,5 %, zatímco lídr evropského trhu, Velká Británie, v tom samém období vykázala 17% podíl.