Co to je efektivní zaměstnanec? Lepší už skutečně nikdy nebude? Je to ten, kdo vykonává pracovní procesy bez mrknutí oka rychlostí blesku? Nebo snad ten, který pracuje jako stroj a po skončení pracovní doby z displeje na jeho čele odečteme koeficient „efektivity“? Podívejme se tedy na to, co všechno ovlivňuje efektivitu zaměstnanců a jak pracuje takový zaměstnanec.
Jak dosáhnout toho, aby byl zaměstnanec efektivní
Základem pro odvádění výborných pracovních výsledků je celkové pracovní prostředí, které podnik vytvoří. Je věcí managementu, jak se k této otázce postaví. Řada vedoucích zaměstnanců se domnívá, že bude stačit svým podřízeným zadávat úkoly, měřit „efektivitu“ odváděné práce, nejlepší odměňovat a nejslabší propouštět.
Každý jednotlivý zaměstnanec musí mít výborné osobní schopnosti a dovednosti, ale správné pracovní prostředí vše umocní.
Žádný z nás se nenarodí se znalostmi a dovednostmi, které potřebujeme v práci. Ano, chodíme do škol a vše se učíme, ale ani žádná střední ani vysoká škola nepřipraví nejlepší zaměstnance. Vrozený talent, vystudované dobré školy, znalost jazyků – to vše nás posouvá, ale znalosti a dovednosti si nadále upevňujeme v zaměstnání. A právě tvůrčí, výkonné, motivující, efektivní, perspektivní, spravedlivé a transparentní pracovní prostředí umožňuje lidem růst, a dostávat se tak na vyšší a vyšší úrovně pracovní efektivity. A v takovém prostředí se rodí efektivní zaměstnanci.
Klíčové principy vedoucí k efektivitě
1. Udržuj pořádek a systém
Podnik je systém a systémový přístup umožňuje řídit věci s nadhledem – dává jim řád. Když každý věnuje pět procent svého času udržování pořádku, celková výkonnost se výrazně zvedne. Mezi udržování pořádku patří i řád na pracovním stole, na ploše pracovního počítače, ve složkách atd. Nebát se občas něco vyhodit.
2. Deleguj a budeš růst
Nebojte se předat kompetence – i mladým lidem. Když vložíte důvěru v jejich schopnosti, posune vás to vpřed. Delegování kompetence se netýká jen předávání pravomocí a odpovědnosti druhým. Ten, kdo deleguje, musí být přesvědčen, že podřízený je schopen úkoly splnit a v žádném případě se delegováním nezbavuje své vlastní odpovědnosti. Aby byl podnik úspěšný, musí růst. Abyste rostli, musíte delegovat. Správně delegovaný úkol motivuje řešitele k jeho splnění, a tak se stává efektivním.
3. Sleduj svůj cíl
V kterýkoli okamžik musí všichni vědět, co je jejich cílem. A musí dělat maximum pro to, aby se k němu co nejdříve dostali. Cíle je nutné definovat měřitelně, tak aby bylo možné průběžně říkat, kde na cestě jsme. Nikdy není na škodu cíle připomenout a zopakovat. „Kolegové, jenom připomínám, že našim cílem je…“.
4. Standardizuj
Pokud si vytvoříte standardy, umožní vám to dělat věci opakovaně a rychleji, měřit, srovnávat, zlepšovat. Musíte ale navést své lidi k tomu, aby se standardů drželi a systém fungoval. Budete mít více času řešit nestandardní situace.
5. Hledej, co zlepšit
Dělat věci dobře nestačí. Nikdy není možné se zastavit, pořád se musí něco zlepšovat, zkoumat a aplikovat nové postupy, přístupy a technologie. Nauč se systematicky zvýraznit své lepší stránky a potlačovat nedostatky. Učte spolupracovníky navrhovat zlepšení standardů, ale ať podle vylepšených procesů pracují až tehdy, kdy se tato zlepšení stanou standardem.
6. Uč se z chyb
Chyby se mohou stávat, ale ne opakovat. Abychom si je pamatovali, je třeba je zaznamenat, vyhodnotit a navrhnout cesty, jak se jim příště vyhnout. Naopak, úspěchy se snažíme co nejvíce opakovat – ať se vítězné postupy stávají standardem.
7. Sdílej informace
Každý by měl mít k dispozici informace přiměřené pro jeho práci. S tím souvisí samoobslužnost – tedy že všechny informace, jež potřebujete a na které máte ze své pozice právo, si najdete jednoduše a sami. Nestačí, když jsou pouze v hlavách zaměstnanců nebo v jejich e-mailových schránkách.
Autor je provozním ředitelem společnosti Unicorn Systems