Co je na umělé inteligenci nejzajímavější: ve chvíli, kdy se dostane do obecného podvědomí a přijde nám přirozená, přestáváme ji za umělou inteligenci označovat. Tento „AI efekt“ bude postupem času stále běžnější s tím, jak rostoucí výpočetní výkon a technologický pokrok dává možnost vyniknout talentům strojového učení a dalších moderních věd.
Poslední léta skvěle ilustrovala, v jak širokém spektru odvětví, tradičně ziskových, bude umělá inteligence dominovat a objevovat se stále častěji. V popředí bude stát často opomíjené zdravotnictví, přitom právě zde lze očekávat nejzajímavější novinky; už jen čipy propojující mozek s počítačem – rozhraní brain-computer neboli BCI – prokázaly v minulém roce fantastické výsledky, včetně třeba umožnění komunikace skrze počítač u těžce fyzicky postižených jedinců.
Právě u výrazného zjednodušení a zlepšení návratu znevýhodněných občanů do běžného života slibují technologie umělé inteligence přímo zázraky. Zda se vyplní není otázkou: pouze kdy, a jakým způsobem.
Ziskovost požene kupředu osvojení
Podobně slibný je automobilový průmysl. Do vývoje autonomních vozů, nebo alespoň infotainmentových palubních desek, se pustili nejen IT giganti, ale překvapivě také samy tradiční automobilky, které si navíc ukously podstatný podíl trhu; v této oblasti navíc máme silného hráče i my, Škoda Auto má, jakožto součást koncernu Volkswagen, velmi dobrou startovní pozici.
Finančnictví, to je kapitola sama pro sebe: Umělá inteligence je v bankovnictví běžná už hezkou řádku let, především v rozhodovacích procesech hraje prim. Další změny dost možná přinese blockchain a kryptoměny – pokud se tedy uchytí u velkých bankovních domů, které jsou tradičně konzervativní a prozatím dosti skeptické.
A zapomenout není radno na zábavní průmysl. Videohry tvoří stále významnější položku v obratu firem a jsou veledůležité i pro taková jména, jako je Microsoft nebo Sony; jiné, jako Nvidia, dokonce přímo z tohoto prostředí pochází a přerůstají jej. Rozvoj AI v počítačových hrách je velmi různorodý a hlavně zcela běžný. Jedním z cílů je navíc zajistit, aby oponenti hráče působili co nejlidštěji, což je v principu využitelné i v jiných odvětvích; pomáhá navíc v predikcích, klíčových pro marketing a BI.
Vojenství, umění, audity, průzkum vesmíru, ale i smartphony, virtuální asistenti, chytrá domácnost nebo koncept Smart Cities. Umělá inteligence bude postupně prorůstat moderní společností, a – jak tomu je už dnes – si toho často ani nevšimneme.
V byznysu je však klíčové myslet dopředu, patřit mezi ty, co si jsou trendů vědomi a umí je vhodně do podniku aplikovat. Rok 2019 může v tomto ohledu být klíčový, a uvědomuje si to řada velkých firem: nejde jen o „čínské tygry“ typu Lenova nebo Huawei – právě ten stále častěji aplikuje svou „umělou inteligenci“ (zatím ne vždy zcela úspěšně) do mobilních telefonů – ale i o Microsoft, Apple a další dlouhověké korporace. I velké IT konference jsou plné umělé inteligence, které přestává být buzzwordem, a stává se legitimním prostředkem zisku, nebo úspor, řady společností.