Evropská komise upozornila firmu Amazon, že podle regulačních orgánů může její plánovaná akvizice společnosti iRobot v hodnotě 1,4 miliardy dolarů nechat její evropské konkurenty v prachu.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
Evropští zákonodárci se obávají, že koupě výrobců populárních vysavačů Roomba, o níž Amazon informoval vloni v srpnu, by mohla způsobit, že internetový maloobchodní gigant omezí nebo znemožní prodej konkurenčních výrobků na svých evropských internetových stránkách. Komise proto společnosti Amazon zaslala formální námitky poté, co v červenci zahájila vyšetřování možných důsledků transakce.
„Komise se obává, že společnost Amazon může omezit hospodářskou soutěž na trzích s robotickými vysavači v celém evropském hospodářském prostoru a/nebo na vnitrostátních trzích s tím, že omezí schopnost konkurenčních dodavatelů robotických vysavačů účinně konkurovat,“ uvádí se v prohlášení.
Konkrétně se zákonodárci obávají, že Amazon může mít schopnost a motivaci omezit konkurenty společnosti iRobot „tím, že se zapojí do strategií, jejichž cílem je zabránit konkurentům v prodeji robotických vysavačů na internetovém trhu společnosti Amazon a/nebo zhoršit jejich přístup k němu“.
Tyto kroky mohou zahrnovat vyřazení konkurenčních výrobků ze seznamu nebo snížení jejich viditelnosti ve výsledcích placené i neplacené reklamy zobrazované na tržišti společnosti Amazon. Internetový gigant by také mohl omezit přístup k některým widgetům na stránkách odkazujícím zákazníky na související produkty konkurence.
Amazon se může snažit vytlačit konkurenty z důvodu ekonomických pobídek, a omezit tak hospodářskou soutěž na trhu s robotickými vysavači, což „povede k vyšším cenám, nižší kvalitě a menší míře inovací pro spotřebitele,“ uvedla Komise.
Objasňování detailů
Námitky neznamenají, že dohoda je zmařena, ačkoli prohlášení Komise způsobilo, že akcie iRobotu po jeho zveřejnění klesly o téměř 20 %. Tato zpráva také investory trochu překvapila, protože zpráva agentury Reuters zveřejněná teprve minulý týden předpovídala „bezpodmínečnou podporu“ dohody ze strany regulačních orgánů EU.
Americká Federální obchodní komise dohodu stále zkoumá, zatímco britský antimonopolní úřad ji již po předběžném posouzení schválil.
Regulační orgány obvykle podrobují navrhované odkupy menších rivalů velkými technologickými společnostmi značnému zkoumání kvůli obavám z potlačení konkurence, neboť je známo, že konsolidace brzdí hospodářskou soutěž.
„V dnešní době se jen zřídkakdy stane, že by nějaká technologická transakce prošla bez takového zkoumání,“ poznamenal Lewis Crofts, korespondent zpravodajské agentury MLex Market Intelligence, v komentáři na síti X.
Formální námitky jsou totiž pro kupující společnosti způsobem, jak pochopit některé potenciální budoucí konkurenční problémy transakce a dát jim šanci tyto detaily objasnit před vydáním nebo nevydáním konečného souhlasu. Lhůta pro rozhodnutí Evropské komise je 14. února.
Přezkoumání není pro Amazon novinka
Není to poprvé, co EU vyjádřila znepokojení nad praktikami Amazonu. Koncem loňského roku Evropská komise urovnala dvě vyšetřování s touto společností; jedno se týkalo antimonopolních obav z toho, že Amazon využívá údaje obchodníků k podpoře svého vlastního maloobchodního podnikání; druhé zjišťovalo, jak fungují služby Buy Box a Prime.
K ukončení těchto vyšetřování musel Amazon přistoupit na řadu opatření – například na závazek, že bude se všemi prodejci zacházet stejně – a dohoda s iRobotem bude možná vyžadovat podobné kroky.
Amazon uvedl, že na vypořádání námitek Evropské komise pracuje. „Společnost iRobot, která čelí silné konkurenci ze strany ostatních dodavatelů vysavačů, nabízí praktické a vynalézavé výrobky,“ uvedl mluvčí Amazonu v prohlášení.
„Věříme, že Amazon může společnosti, jako je iRobot, nabídnout zdroje pro urychlení inovací a investice do kritických funkcí při současném snížení cen pro spotřebitele.“
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.