Hlavní navigace

F.E.A.R. - tajemná akce

15. 5. 2005

Sdílet

Vývojáři z Monolithu již nějaký ten pátek chystají lákavou first person akci F.E.A.R., plnou tajemné hororové atmosféry a dech beroucích grafických efektů. Pojďte se společně s námi podívat, jak autorům jejich nové dílko roste pod rukama.

Na loňské výstavě E3 v Los Angeles představili vývojáři z Monolithu svoji aktuálně připravovanou akci F.E.A.R. Protože od té doby protekla v řekách už pěkná spousta vody a autoři o tomto projektu vypustili do světa novou várku podrobných informací, pojďme si jej znovu přiblížit.



Akční hráči si vývojářské studio Monolith jistě připomínají jen v tom nejlepším světle. Především půvabná agentka Cate Archerová z obou dílů akční série No One Lives Forever si získala mnoho obdivovatelů. Kromě perfektní hratelnosti a nádherného prostředí šedesátých let spolu s příběhem lehce parodujícím filmové bondovky na hráče zapůsobilo také vynikající grafické zpracování, běžící na enginu Lithtech. Různé verze tohoto enginu využívaly ještě další neméně kvalitní tituly, jako například Alien vs. Predator 2 nebo Tron 2.0. Nicméně na dnešní dobu už načíná technologie Lithtech poněkud zastarávat, a proto vývojáři z Monolithu vytvářejí společně s akcí F.E.A.R. rovněž zbrusu nový grafický engine. Oficiální vyjádření programátorů hovoří o tom, že by se mělo jednat o podívanou na té nejvyšší úrovni, využívající všechny moderní technologie. A podle prvních obrázků to tak skutečně vypadá, přičemž se F.E.A.R. po této stránce rozhodně může měřit s aktuálními peckami Doom 3 či Half-Life 2.



Tajemný příběh

Příběh hry se autoři snaží držet pod pokličkou. Vzhledem k tomu, že právě dějová linie by měla patřit mezi nejsilnější hnací motory hry F.E.A.R., je to vlastně vcelku logické. Nechme se tedy překvapit, jakou porci napínavých událostí nám autoři nakonec naservírují. Jediné, o čem si v tuto chvíli můžeme vytvořit alespoň nějakou představu, je pozadí celého herního děje. Vše začíná ve chvíli, kdy jakási vojenská vyzbrojená frakce obsadí americkou vesmírnou stanici a vláda odpoví rychlým nasazením speciálních jednotek. Události se bohužel nevyvíjejí podle představ amerických velitelů. Náhle je přerušen rádiový kontakt se členy týmu a několik chvil na to vyjde najevo, že celé komando bylo zlikvidováno neznámým nepřítelem. Ke slovu se tedy dostane nově uskupená jednotka F.E.A.R. (First Encounter Assault and Recon), jejíž členové se pod vaším vedením pokusí situaci urovnat (rozumějte odstranit vše, co na sobě nemá americkou uniformu).

Typická herní akce se tedy odehrává podle zaběhnutého scénáře. Čistě pro efekt se nad střechu budovy přižene helikoptéra a vybraní vojáci rychle slaní dolů. V tu chvíli převezmete kontrolu nad aktéry ozbrojeného výsadku. Společně s ostatními členy musíte postupně infiltrovat komplex, obsazený vetřelci. Hned při vstupu na první schodiště se strhne hektická přestřelka. Snažíte se krýt za zdí a příliš nevystrkovat nos, protože každá rána vás stejně jako ve skutečnosti dokáže pěkně pocuchat. Místo bezhlavého střílení a skoku mezi nepřátele zvolíte trochu týmové strategie a postupně protivníky zneškodníte. Jak postupujete budovou, narážíte na několikačlenná komanda vyzbrojených žoldáků, která vás nenechají vydechnout. V pozdější fázi dokonce narazíte na speciální agilnější vojáky, kteří využívají termo-optickou kamufláž, s jejíž pomocí se dokáží na nějaký čas zneviditelnit. Ale kdo jsou tito vojáci? Kde vzali takovou technologii a jsou to vůbec lidé? Právě na tyto otázky by měl odpovědět až příběh ve finální podobě hry.



Vesmírní kovbojové

Speciální jednotka F.E.A.R. tedy není určena pouze pro boj s terorismem, ale měla by se dokázat vyrovnat s problémy, které nemusejí zrovna spadat do běžného chápání pozemšťana. Můžete si ji tudíž představit jako jednotku S.W.A.T., patřičně říznutou Akty X. Jako taková samozřejmě nemůže být vybavena nějakými dámskými pistolkami nebo čínskými hůlkami. Vojáci disponují více než slušným arzenálem zbraní. Základem je brokovnice a automatické či poloautomatické zbraně. Dostane se však taktéž na těžší kalibr, který tvoří raketomet, schopný vypustit tři střely najednou, a speciální kanón, jehož projektily nechávají na zemi krátery a ve zdech díry jako vrata. V mnoha situacích se uplatní rychlopalný flak kanón, a pokud chcete protivníky jen tak sežvýknout k snídani, usmažíte je speciální plazmovou puškou (ve stylu quakovského railgunu).

Největším zpestřením akčních přestřelek by se mělo stát matrixovské zpomalování času. V dnešní době se sice nejedná o žádnou převratnou novinku a originální nápad, ale i tak je každé obohacení monotónní akce vítanou záležitostí. Přechod do „bullet-time“ módu je stejně jednoduchý jako v Maxi Paynovi - stačí stisknout jednu klávesu, a už kolem vás pomalu prolétávají kulky a ze zdí opadává omítka. V tomto momentě se z vás stane skutečný vražedný nástroj, který je schopen o poznání přesnější střelby a rychlých reakcí. Navíc by měla tato část výrazně přispět k celkové atmosféře hry, kdy zažijete intenzivnější dojem z přestřelek. Nic však netrvá věčně, tudíž zpomalení času smíte využít pouze na chvilku, určenou hodnotou ukazatele. Zásoba energie pro bullet-time se pak postupně doplňuje během pohybu v normálním čase.



Podívaná pro náročné

A právě během zpomaleného pohybu se projeví největší přednosti grafického enginu. Především se jedná o naprostou interaktivitu prostředí, v němž lze každým předmětem hýbat nebo jej rozbít. Při střelbě sledujete dráhu kulek, střepy z rozbitých oken pomalu padajících k zemi, díry po projektilech ve zdech, opadávající omítku, kapky odražené vody apod. Všechny tyto detaily by podle všeho měly být zpracovány s obrovskou precizností, která se projeví na kvalitních texturách i 3D objektech. Jak už bylo naznačeno, autoři do svého nového enginu nezapomněli zakomponovat funkce nejnovějších grafických karet, a proto by neměly chybět dynamické světelné efekty a podobné vychytávky. Otázkou zůstává, na jakém hardwaru si budeme moci tyto vymoženosti vychutnat.

Důležitou součástí titulu F.E.A.R. se stane multiplayer. Čeká vás šestice standardních módů – deathmatch, team deathmatch, elimination (na způsob last man standing) a team elimination. Není bez zajímavosti, že také v multiplayeru bude možné využívat zpomalení času, a to poněkud odlišným způsobem. Bullet-time lze aktivovat pomoci speciálního předmětu, který smí nést pouze jediný hráč. Jakmile se energie nabije a vy mód odstartujete, pohyb všech nepřátel se zpomalí, čímž samozřejmě získáte na nějaký čas určitou výhodu v boji. Tím dostává multiplayer zcela nový rozměr, kdy se často přestřelky soustředí na boj o „zpomalovač času“. Kromě využívání střelných zbraní budete taktéž moci protivníka udeřit zbraní nablízko nebo se uchýlit třeba k daleko zrádnějšímu nakopnutí do rozkroku.

Zatím to vypadá, že by se F.E.A.R. mohl stát jednou z nejkvalitnějších akčních her letošního roku. Kromě nádherného grafického zpracování by měl přinést kvalitní akční zábavu, okořeněnou napínavým příběhem a atmosférickým zpomalováním času.

Autor článku