Společnost minulý týden v pátek zveřejnila seznam několika změn pro své zásady ochrany osobních údajů a zobrazování reklam na cizích webových stránkách je jednou z nich. Změny přitom mají uklidnit četné stížnosti různých regulátorů a aktivistických skupin. Je proto otázkou, zda si je zrovna tímto krokem Facebook získá na svou stranu.
Možnost rozšíření cílených reklam na webové stránky třetích stran potvrdila Erin Eganová během pondělního chatu, který byl uspořádán s cílem zodpovědět případné dotazy na novou politiku soukromí. „Vždy jsme v našich pravidlech pro nakládání s daty říkali, že můžeme reklamy umístit i mimo Facebook a použít přitom stejná data,“ řekla během chatu. Zatím prý ale nejde o nic oficiálního.
Jak by takové cílené reklamy mimo Facebook mohly fungovat, nastínila Eganová hned vzápětí. Stačí prý, když některý z přátel na Facebooku označí produkt, který se mu líbí, například kolu. Pokud se pak uživatel dostane na stránku, která dá reklamám od Facebooku prostor, může narazit na inzerci, jejíž součástí bude třeba nápis “Michal má rád kolu.“
Netrvalo dlouho a na Facebook se za jeho plány sesypala vlna kritiky. Podle Sarah Downeyové, analytičky pro soukromí ve společnosti Albine, může taková reklama ovlivnit soukromí uživatelů. Pokud by totiž k realizaci navrhovaných změn došlo, znamenalo by to, že se informace o uživatelích dostanou mimo ekosystém sociální sítě.
Ze strany Facebooku jde o zjevnou snahu udržet si pozici lídra v počtu zobrazených reklam. Zdárně mu totiž šlape na paty Google, pro který reklamy představují významnou část příjmů.